Trodde du grillene til BMW var svære greier? Ikke om du sammenligner med det Toyota har valgt å utstyre sin nye pickup, Tundra, med.
Trodde du grillene til BMW var svære greier? Ikke om du sammenligner med det Toyota har valgt å utstyre sin nye pickup, Tundra, med.

Her skal Toyota sette BMW i skyggen

Denne får du ikke se mange av i Norge.

På elbiler er behovet for kjøling av motoren og dermed en tradisjonell grill mye mindre aktuelt enn tidligere.

BMW har, som flere andre, likevel valgt å beholde grillen på flere modeller – for designets skyld. For eksempel el-SUVen iX – der mange mener grillen er enorm.

Parkert ved siden av 2022-utgaven av Toyota Tundra, blir den imidlertid ganske så puslete.

Toyota har nemlig banket på med en av bilverdens største griller!

Og kanskje er det høyst nødvendig, også? Det er i alle fall ikke noen elmotor som skjuler seg på baksiden ...

Hybrid

V8 får du imidlertid ikke – noe som selvsagt mange amerikanske kunder kunne tenke seg. Nå må man også i dette segmentet tenke på utslipp og miljøkrav.

Utgangspunktet er likevel en V6-maskin på 3,6 liter. Med twin turbo har denne 389 hestekrefter.

Men du kan få Tundra med hybrid motorisering, også. Da øker effekten til 437 hestekrefter.

Begge alternativene er koblet til en ti-trinns automatgirkasse.

Det er mange som gjerne skulle hatt en diger pickup. Men disse bilene passer ikke det norske avgiftssystemet, så lenge de ikke er elektriske. Det er ikke Tundra, selv om du får den som hybrid.
Det er mange som gjerne skulle hatt en diger pickup. Men disse bilene passer ikke det norske avgiftssystemet, så lenge de ikke er elektriske. Det er ikke Tundra, selv om du får den som hybrid.

Billig – i USA

USA er naturligvis hovedmarkedet for denne bilen. Tundra har slitt med å kjempe øverst på salgslistene de siste årene. Den utgående modellen har i stor grad vært lik, helt siden 2007. Så det er behov for en helt ny utgave.

Nå har Toyota også valgt å øke komforten – med bedre understell og fjæring.

Prisen er ikke klare. Men den er forventet å legge seg noe over dagens modell – som starter på rundt 350.000 kroner. Ja, du leste riktig. Sånn er prisene i USA!

Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi

Interiøret blir langt mer moderne – inkludert en helt ny infotainmentskjerm på 14
Interiøret blir langt mer moderne – inkludert en helt ny infotainmentskjerm på 14".

Brukt

I Norge blir en slik bil selvsagt hardt rammet av avgifter. Derfor er det ingen planer om å ta inn denne hit.

Skal du ha Tundra, må du se deg om på bruktmarkedet. Her er det i skrivende stund fem biler å velge mellom. Den nyeste er fra 2011.

Prisene stater på 279.900 kroner. Da snakker vi naturligvis varebil med grønne skilter og to seter.

På jakt etter billig bil? Dette må du sjekke

Kan trekke tungt, men ...

Tundra er en pickup for de tunge jobbene, og er godkjent for å trekke 5,4 tonn. Den kan også ha opptil 880 kilo på lasteplanet. Selv om dette høres mildt sagt tilstrekkelig ut, er det flere pickup-er i USA som har enda større kapasitet.

Du får Tundra i flere ulike varianter, naturligvis. TRD Off-Road og TRD Sport er populære utstyrsnivåer. Førstnevnte er som navnet indikerer ekstra tilpasset terrengkjøring. Den har blant annet bedre bakkeklaring og skiplater både foran og bak. Men aller råest er TRD Pro – som blant annet har luftfjæring og enda høyere bakkeklaring. Den får også et Multi-Terrain Monitor-system, som bruker en rekke kameraer til å hjelpe deg med offroad-kjøringen.

Innvendig kommer det et skikkelig løft. Inkludert muligheten for en stor 14" skjerm på dashbordet og helt ny midtkonsoll. Noe av målet er å gi mer personbil-følelse både innvendig og i forhold til kjøreegenskaper.

Nye Tundra kommer på markedet mot slutten av 2021.

Når du ser denne grillen i speilet, er det nok greit å flytte seg, ja ...
Når du ser denne grillen i speilet, er det nok greit å flytte seg, ja ...

Video: – Nå skjønner jeg hvorfor de vil ha pickup:

Pickup: Denne biltypen holder seg skummelt godt i pris