Dacia er på offensiven og har snart to SUV-er i modellutvalget sitt. Ny Duster kommer i 2024, konseptbilen Bigster (bildet) er første forsmak på en større SUV:
Dacia er på offensiven og har snart to SUV-er i modellutvalget sitt. Ny Duster kommer i 2024, konseptbilen Bigster (bildet) er første forsmak på en større SUV:

Norges billigste SUV får viktig nyhet

Og snart kommer de med elbil.

Her hjemme er de bittesmå og selger bare én modell. Men i mange andre land i Europa har Dacia de siste årene skaffet seg en svært sterk posisjon.

Et godt bevis på det fikk vi i sommer. I juli var nemlig småbilen Dacia Sandero Europas mest solgte bilmodell.

Det er en imponerende prestasjon, fra et merke som bruker langt mindre penger på markedsføring enn de fleste konkurrentene gjør. Volkswagen Polo og Golf, Toyota Yaris, Ford Puma og Peugeot 2008 – alle måtte de se seg slått av Sandero.

Her hjemme er det så langt SUV-en Duster som gjelder. Den har lenge vært Norges billigste SUV og har markert seg med å gi svært mye bil for pengene.

Handler om elektrifisering

Dagens generasjon er den andre i rekken. Nå er Dacia godt i gang med oppfølgeren, og her har vi spennende ting i vente.

Det handler nemlig om elektrifisering hos Dacia også. Her nyter de godt av å være en del av Renault/Nissan/Mitsubishi-alliansen.

Neste generasjon Duster skal bygges på konsernets bilplattform, kalt CMF-B. Denne danner utgangspunkt for blant andre dagens ladbare Renault Captur. Plattformen skal også enkelt kunne brukes til helelektriske biler.

Vi har testet Duster – her kan du lese hva vi mener om den

Duster er per i dag den eneste Dacia-modellen du kan kjøpe ny i Norge. Det varer neppe veldig mye lenger, Dacia har nemlig også elbil på gang.
Duster er per i dag den eneste Dacia-modellen du kan kjøpe ny i Norge. Det varer neppe veldig mye lenger, Dacia har nemlig også elbil på gang.

Aldri være ledende på teknologi

Nye Duster kommer i 2024. Det blir sett på som sikkert at den vil komme som ladbar hybrid. Det er også store muligheter for en helelektrisk utgave, men det er uvisst om den er klar helt fra starten av.

Det som også er klart, er at Dacia legger vekt på å videreføre den posisjonen bilen har i dag. Det betyr en robust og enkel konstruksjon, med fokus på det skal være minst mulig som kan gå i stykker.

Dette er en del av Dacias grunnleggende filosofi. På denne måten holder de prisene nede, både på utvikling og produksjon. Dacia skal aldri være ledende på teknologi. I stedet bruker de «hyllevare» fra andre av konsernets biler. Da får de velprøvde løsninger, til gunstig pris.

Her snakker vi sjelden bruktbil i Norge

Dette er siste nytt fra Dacia: Flerbruksbilen Jogger byr på god plass og sju seter.
Dette er siste nytt fra Dacia: Flerbruksbilen Jogger byr på god plass og sju seter.

Kommer snart med billig elbil

Dagens Duster er en av de billigste firehjulstrekkerne du kan kjøpe. Det har også gitt gode salgstall. 4x4 blir derfor viktig også i fortsettelsen. Med bra bakkeklaring i tillegg, kan Duster hamle opp med langt dyrere konkurrenter i terrenget.

På elbilfronten har Dacia så langt ikke hatt noe å stille opp med i Norge. Men det varer ikke veldig mye lenger. Dacia har nemlig kommet med elbil de også. Deres Spring Electric har som ambisjon å være Europas rimeligste elbil.

Den er allerede i salg på enkelte markeder og det drøyer neppe veldig lenge til den også er klar for elbillandet Norge.

Europas mest solgte – men du har kanskje ikke hørt om den?

Video: Dette blir Europas billigste elbil