FEIRING: Dovrebanen ble åpnet for hundre år siden, og det ble markert på Hjerkinn med besøk av blant annet kronprins Haakon. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
FEIRING: Dovrebanen ble åpnet for hundre år siden, og det ble markert på Hjerkinn med besøk av blant annet kronprins Haakon. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2

Siterte oldefar – 100 år etter

HJERKINN (TV 2): – Vil øke landets velstand og nasjonens samfølelse og enhet. Det var ordene som falt da kong Haakon VII erklærte Dovrebanen for åpnet for 100 år siden.

Det var lørdag 17. september 1921 at kong Haakon VII klippet snoren som markerte at Dovrebanen offisielt var åpnet på Hjerkinn. Med det var en av de viktigste transportårene i Norge i drift.

Fredag var Hjerkinn stasjon pyntet på samme måte som for 100 år siden, og kronprins Haakon inntok en kopi av paviljongen som ble brukt og siterte sin oldefar:

– Og da sa han: I det jeg uttaler det sikre håp at de store offere som er bragt vil øke landets velstand og nasjonens samfølelse og enhet, og med det erklærer jeg herved Dovrebanen åpnet for almindelig drift, siterte kronprinsen fra paviljongen.

Se bilder fra 100-årsmarkeringen her:

100 ÅR: Dovrebanen er 100 år. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
100 ÅR: Dovrebanen er 100 år. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
Den gamle kongevognen: Vognen ble gjemt unna da tyskerne invaderte Norge Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
Den gamle kongevognen: Vognen ble gjemt unna da tyskerne invaderte Norge Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
Kongens sovekupé: Kongevognen inneholder flere små sovekupéer Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
Kongens sovekupé: Kongevognen inneholder flere små sovekupéer Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
Ankommer: Kronprins Haakon ankommer Dombås stasjon med den moderne utgaven av kongevognen Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
Ankommer: Kronprins Haakon ankommer Dombås stasjon med den moderne utgaven av kongevognen Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
 Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
 Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
 Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
 Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
 Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
 Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2

– Du siterte nettopp oldefaren din. Hva var det viktigste budskapet han hadde?

– Det var nettopp det at dette var et viktig arbeid og at det bandt landet vårt sammen. Vi fikk mulighet til transport av varer og persontransport, og gjennom det så bandt vi Norge sammen som en nasjon, sier kronprins Haakon til TV 2.

– Og så var det jo helt utrolig framtidsrettet, da. Nå står vi her 100 år etterpå, og dette er fortsatt en veldig viktig del av norsk samferdsel.

Imponert over innsatsen

Kronprinsen fikk under togturen med veterantoget på strekningen mellom Dombås og Hjerkinn blant annet anledning til å snakke med den ivrige gjengen som holder de gamle lokomotivene og vognene i drift.

– Jeg synes de er veldig flinke til å ta vare på disse gamle togsettene, sier kronprinsen.

– Så alle de entusiastene som jobber med det og frivillige som holder på å skru og fikse og ordne, det er jo utrolig viktig for at det skal kunne tas ut og brukes litt av og til.

Dramatisk start

Da Dovrebanen sto ferdig i 1921, ble festlighetene overskygget av en tragedie. Fredag markeres 100-årsjubileumet for en av Norges viktigste transportårer.

Selv om det var en gledens dag da togstrekningen åpnet i 1921, endte festlighetene i en tragedie. Dagen etter åpningen, som skjedde samme helg som statuen av Olav Trygvasson ble avduket, var det nemlig satt opp ekstra nattog for å frakte en del av de prominente gjestene tilbake til Oslo.

Rundt ti minutter etter at toget like før midnatt natt til 18. september 1921 forlot perrongen ved Trondheim stasjon, inntraff tragedien som senere ble omtalt som Nidareid-ulykken.

– Toget kolliderte med et annet tog like sør for Nidareidtunnelen. Det andre toget skulle ventet på Marienborg, men føreren hadde ikke oppfattet denne ordren, står det i Trondheim byleksikon.

Arkitekten omkom

Seks personer omkom i ulykken og 13 personer ble skadd. Arkitekten bak Dovrebanen, Erik Glosimodt, var blant de omkomne.

Otto Blehr var statsminister i Norge på denne tiden, og han var selv om bord i togets syvende vogn, ifølge Aftenposten. Han fikk lettere hodeskader i ulykken.

Både kong Haakon og kronprins Olav var fortsatt i Trondheim da ulykken inntraff. De besøkte både ulykkesstedet og de skadde på sykehus i etterkant av ulykken.

Seks ansatte i jernbanen ble siktet for uaktsomhet i tjenesten, og fire av dem ble tiltalt. Disse ble alle frifunnet i lagmannsretten.

ULYKKE: Dette bildet viser Nidareidulykken i 1921. Foto: Trondheim byarkiv
ULYKKE: Dette bildet viser Nidareidulykken i 1921. Foto: Trondheim byarkiv
SEKS OMKOM: Seks personer omkom i ulykken. Foto: Trondheim byarkiv
SEKS OMKOM: Seks personer omkom i ulykken. Foto: Trondheim byarkiv

Relatert