Å lade elbil kan by på flere utfordringer. NAF reagerer blant annet på at det er svært vanskelig å finne ut hva ladingen egentlig vil koste.
Å lade elbil kan by på flere utfordringer. NAF reagerer blant annet på at det er svært vanskelig å finne ut hva ladingen egentlig vil koste.

Du kobler til bilen – men nesten umulig å vite hva det koster

NAF vil ha nye ordninger på ladestasjonene.

Etter hvert som elbilene tar over mer og mer av nybilsalget, øker også trykket på alle landets ladestasjoner.

En ting er at du risikerer å oppleve kø og ventetid. Mange reagerer også på hvor uoversiktlig dette er lagt opp i forhold til priser.

Her finnes det rett og slett en liten jungel av ulike operatører, apper og prissystemer. Stiller du uforberedt på ladestasjonen, er det lett å bli forvirret.

I dag er det nær sagt umulig å vite hva hurtigladingen vil koste deg. De forskjellige ladeoperatørene tar nemlig betalt etter ulike modeller.

Nytt litersmål

Noen tar per minutt, andre per minutt og kilowatt-time og atter andre for kilowatt-time. Det står heller ingen steder hva prisen er når du kommer frem til ladeplassen.

Det reagerer NAF på. De tar nå til orde for en ny standard her.

– Vi mener at kilowatt-time er det nye litersmålet. Da må det være det ladeoperatørene tar betalt for, mener Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Brooms elbilskole: To ting er viktig å sette seg inn i når du skal hurtiglade

Når du kommer til ladestasjonen er det ikke alltid like greit å vite hva du skal gjøre. Og ikke minst: Hva det vil koste.
Når du kommer til ladestasjonen er det ikke alltid like greit å vite hva du skal gjøre. Og ikke minst: Hva det vil koste.

Betale med bankkort

– Her kan også ladeoperatørene lære av bensinstasjonene. Prisen på diesel og bensin formelig lyser mot en langs veiene, mens hurtigladeprisene enn så lenge er en vel bevart hemmelighet, fortsetter han.

I mange år har vi vært vant til å betale for drivstoffet vi kjøper med bankkort, enten på pumpen eller inne på bensinstasjonen. Slik er det ikke på ladestasjonene. Her må du bruke en brikke eller en app – eventuelt at du starter og stopper ladingen via SMS og at kostnaden kommer på telefonregningen.

Tungvint? Ja, for mange oppleves det nettopp som det. Her ligger det også en utfordring etter hvert som elbilen blir den nye «folkebilen». Da er vi avhengig av systemer som passer for alle, ikke bare de som var tidlig ute med elbil og gjerne tok utfordringen med ulike ladeordninger på strak arm.

Kan bli 100.000 nye elbiler på norske veier i år

Circle K Kongsbergporten er en av få ladeplasser der man kan lade under tak samtidig som man har tilgang på mat, kaffe og toaletter. (Foto: Terje Borud/Circle K)
Circle K Kongsbergporten er en av få ladeplasser der man kan lade under tak samtidig som man har tilgang på mat, kaffe og toaletter. (Foto: Terje Borud/Circle K)

Ikke noe køsystem

NAF mener også det er på høy til å oppgradere fasilitetene vi møter når vi skal lade bilen:

– Det må bli slutt på at elbilister må ut og starte laderen i regn og vind, uten tak over hodet, og uten mulighet til å kjøpe seg en kopp kaffe. Folk tar ikke til takke med en lader som er plassert sammen med konteinerne bak et næringsbygg lenger. De vil ha muligheten for en matbit, toalett og kanskje til og med en lekeplass til barna sier Nils Sødal.

En annen utfordring på dagens ladeplasser er at det ikke er noen form for køsystem og på utfartsdagene rapporteres det om hard kamp om laderne. Utformes ladeplassene som en tradisjonell bensinstasjon, vil køene gå smidigere.

Trenger 3.000 nye ladepunkter

– Alle kjenner systemet på en bensinstasjon. Derfor vil det gå smidigere på de dagene det er høy trafikk, mener NAF-rådgiveren.

Enn så lenge vil en del oppleve kø på hurtigladeren. De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at det blir stadig flere elbiler per ladestasjon. Nå er det 19 elbiler per ladepunkt, en økning fra 13 i 2017.

– Staten må ta grep så dette tallet ikke vokser. Det er for få hurtig- og lynladere. Fremdeles er noen deler av landet som sorte hull når det kommer til elbil-lading. NAF har beregnet at det er et behov for over 3.000 ladepunkter de nærmeste årene, avslutter han.

KOMMENTAR: På langtur med elbil – dette er rett og slett for dårlig!

Video: Enda et nytt merke kommer med elbil til Norge