Snart får vi elektrisk sedan fra Volkswagen, den er basert på konseptbilen ID.Vizzion.
Snart får vi elektrisk sedan fra Volkswagen, den er basert på konseptbilen ID.Vizzion.

Denne bilen er ikke langt unna

Ny ID.-modell på vei fra Volkswagen.

Volkswagens store elbil-offensiv er godt i gang. Til nå har vi fått kompaktbilen ID.3 og SUV-en ID.4. Snart skal også den mer sporty crossoveren ID.5 debutere.

Men det stopper absolutt ikke der. Neste år skal VW lansere ID.Buzz, med klare trekk fra den legendariske Hippiebussen. Og så er det klart for en annen viktig modell.

Så langt går den under navnet ID. Vizzion. Vi snakker stor sedan og da er det ikke veldig vanskelig å tenke seg at Tesla Model S blir en opplagt rival.

Flere batteripakker og 4x4

Størrelsesmessig skal den plassere seg mellom Passat og VWs tidligere storbil Phaeton. Og det er nok ikke utenkelig at den i realiteten erstatter Passat, i alle fall i vår del av verden.

Konseptbilen er en sedan, men her blir det også stasjonsvogn.
Konseptbilen er en sedan, men her blir det også stasjonsvogn.

Nå er VW godt i gang med testingen av bilen. Under skallet skjuler det seg neppe mange hemmeligheter. Den nye ID.-modellen blir bygget på VWs MEB-plattform, som også danner utgangspunkt for ID.3, ID.4 og ID.5.

Det betyr flere batteripakker og valg mellom bakhjulsdrift og 4x4.

Opprinnelig ble det spekulert i at bilen skulle hete ID.6, men den betegnelsen valgte VW i stedet å bruke på en stor og elektrisk SUV som bare selges i Kina.

Snart er det også klart for denn – ID.Buzz

Ingen fører – og det er ikke tilfeldig. Konseptbilen er nemlig selvkjørende.
Ingen fører – og det er ikke tilfeldig. Konseptbilen er nemlig selvkjørende.

Rekkevidde opp mot 70 mil

Konseptbilen er altså en sedan, men veldig mye tyder på at VW også vil lansere en stasjonsvognutgave. Den har vi tidligere fått en smakebit på, ved konseptbilen Space Vizzion.

Elektriske stasjonsvogner har vært mangelvare så langt. Det henger nok mye sammen med at biltypen ikke selges i store antall noen andre steder enn i Europa – og at salget også i vår del av verden har vært fallende i mange år.

Det spekuleres i at Volkswagen vil tilby bilen med en god del lengre rekkevidde enn dagens ID.-modeller, kanskje får vi her rekkevidde helt opp i 700 kilometer, etter WLTP-målemetoden.

ID.3 GTX: Se hva Volkswagen planlegger her

Hverken ratt eller pedaler. Men det er nok på plass i god tid før bilen skal i produksjon.
Hverken ratt eller pedaler. Men det er nok på plass i god tid før bilen skal i produksjon.

«Konseptbil-triks»

En GTX-utgave er også ventet. Som på ID.4 betyr det firehjulstrekk, dessuten mer krefter. Denne skal klare 0-100 km/t på ned mot 5 sekunder.

Konseptbilen ID.Vizzion har flere løsninger som neppe blir med over til produksjonsklar bil. Dette handler både om selvkjørende løsninger (konseptbilen har hverken ratt eller pedaler), interiør og ikke minst bakdørene som åpner bakover.

Det siste er et velkjent «konseptbil-triks», her blir det nok en mer tradisjonell løsning når bilen kommer på markedet.

VW-sjef: Vi skal bli mye billigere enn Tesla

Video: Her viste VW oss en bit av fremtiden sin