Her er det første eksemplaret av Mercedes EQS på norsk jord. Interessen for den elektriske luksusbilen har overgått alle forventninger, forteller importøren.
Her er det første eksemplaret av Mercedes EQS på norsk jord. Interessen for den elektriske luksusbilen har overgått alle forventninger, forteller importøren.

Salgsrekord etter to døgn – her er den første bilen i Norge

Stor interesse for Mercedes EQS.

Selv om bilen er elektrisk, har solid rekkevidde og kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, er det absolutt ingen selvfølge at salget på en helt ny luksusbil tar av her hjemme.

Men det er faktisk tilfellet for Mercedes sitt nye, elektriske flaggskip, EQS.

Bare to døgn etter salgsstart 17. august, tangerte nykommeren det beste salgsåret for S-Klasse noensinne. Det var i 2014 og innebar rundt 100 biler.

– Vi har naturlig nok hatt store forventninger til EQS, men tallene og tempoet har overgått selv våre mest optimistiske scenarier. I tillegg har vi en interesseliste med et firesifret antall kunder vi knapt har rukket å starte på.

Dette var kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes Norge, tidlig ute med å kommentere.

På kun to døgn, sørget EQS for ny salgsrekord for Mercedes i dette segmentet.
På kun to døgn, sørget EQS for ny salgsrekord for Mercedes i dette segmentet.

Penere i virkeligheten

Nå er også det første eksemplaret av EQS på plass i Norge. Den har rullet en ukes tid på norske veier, som demobil hos den norske Mercedes-importøren.

– Det er bokstavelig talt elektrisk stemning hos oss om dagen – etter at bilen ble vist frem for våre ansatte. Jeg har vært heldig å få kjøre den noen mil allerede. Det er vanvittig respons og mange blikk å se langs veien, fortalte André Jaskiewicz i Mercedes Norge – på en lukket visning av EQS i går kveld.

Her var også vi i Broom til stede, spent på å se bilen for første gang med norske skilter.

EQS skiller seg ganske tydelig fra dagens S-Klasse, med mykere og mer buede linjer. Det er ingen hemmelighet at det er blandende meninger om designet. Noen digger det, andre syns det blir for mye «såpestykke».

Etter vårt møte med bilen, mener vi den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Særlig frontpartiet fremstår skarpere og mer fremoverlent, enn på de offisielle bildene.

Avduket: Mercedes G-Klasse blir elektrisk

Det er ingen tvil om at Hyperscreen har blitt en snakkis på EQS. Men det kan være verdt i nevne at dette er ekstrautstyr på EQS 450+. Velger du EQS 580 4Matic er skjermbonanzaen standard.
Det er ingen tvil om at Hyperscreen har blitt en snakkis på EQS. Men det kan være verdt i nevne at dette er ekstrautstyr på EQS 450+. Velger du EQS 580 4Matic er skjermbonanzaen standard.

Starter utleveringer nå i høst

Som vi også kommenterer i den eksklusive testen av EQS fra Sveits, er det først på innsiden man blir litt blåst av banen.

Her imponerer Mercedes med rå luksus, tøffe designdetaljer og ikke minst Hyperscreen. Sistnevnte er riktignok tilvalg, dette systemet innebærer totalt tre skjermer på totalt 141 centimeter.

Vi gleder oss til å bli bedre kjent med dette, når vi om ikke lenge skal teste bilen skikkelig på norske veier.

De første kundeleveringene av EQS skjer forresten i løpet av høsten, uten at Mercedes kan ikke si noe mer eksakt foreløpig.

AMG GT 63 S E: Tidenes kraftigste Mercedes – får 843 hestekrefter

Slik ser den ut når du velger AMG-pakke. Vi syns særlig fronten ser tøffere ut i virkeligheten.
Slik ser den ut når du velger AMG-pakke. Vi syns særlig fronten ser tøffere ut i virkeligheten.

Startpris på under én million

Så langt har de presentert tre ulike versjoner av EQS.

Innstegsutgaven EQS 450+ har en startpris på 935.000 kroner, og er modellen som tilbyr lengst rekkevidde, på inntil 780 kilometer. Effekten er 333 hk og bilen leverer 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Utgaven med firehjulsdrift heter EQS 580 4MATIC og har en startpris på 1.162.000 kroner. Her er rekkevidden på 675 kilometer. Bilen har 524 hk og klarer 0-100 km/t på kjappe 4,3 sekunder.

Så har vi den foreløpige toppmodellen, signert AMG, som nylig ble avduket på bilmessen i München. Den heter Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+.

Dette er den første helelektriske produksjonsmodellen fra AMG, og har en effekt på opptil 761 hk. Her er sprinten fra 0-100 km/t i mål på bare 3,4 sekunder.

Les testen av nye Mercedes EQS: – Dette er tiårets viktigste bil

Denne bilen er ute på veiene i disse dager. Her er det bare å holde øynene åpne!
Denne bilen er ute på veiene i disse dager. Her er det bare å holde øynene åpne!

Se vår test av EQS fra verdenspremieren i Sveits: