Norges nye storselger: – Merkelig at en nybil kan mangle noe så viktig

Tesla Model Y rulles ut på norske veier. Se video:

Det tok sin tid, men nå er endelig utleveringene av Teslas nye storselger, Model Y, godt i gang. Responsen har vært god, helt siden Tesla åpnet for bestillinger.

Trolig snakker vi her om en av Norges mest solgte biler i 2021 – selv om den kom så sent som i midten av august. Ja, kanskje blir den også DEN mest solgte.

Model Y er bygget på samme plattform som lillebror Model 3. Mye av designet er også svært likt. Men Y er en SUV – og har en del praktiske fordeler, som Model 3 mangler.

Vi har testet nykommeren og fant blant annet tre ting vi setter ekstra pris på – og tre ting vi ikke liker.

Hva det er, kan du se i videoen som ligger øverst i denne artikkelen.

Bil-gigant kjøpte Model X – til overpris.

Råsprek

Model Y har en startpris på 535.000 kroner for Long Range-utgaven, med en rekkevidde på 507 kilometer. Raskt etter nyttår kommer også en Performance-utgave. Her starter prisene på 589.000 kroner.

Model Y Performance er råsprek – og gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Samtidig er rekkevidden noe lavere – den klarer 480 kilometer.

Begge de to modellene er godt utstyrt, og det er i hovedsak farge, felger, hengerfeste og autopilot som kommer i tillegg.

På svært kort tid, er det levert ut over 1.300 eksemplarer av Tesla Model Y til norske kunder.
På svært kort tid, er det levert ut over 1.300 eksemplarer av Tesla Model Y til norske kunder.

Eksklusivt: Her tester Broom Tesla-nyheten

Sjuseter

Etterhvert blir det også mulig å få Model Y som sjuseter. Men enn så lenge kan ikke Tesla Norge si noe om når denne blir tilgjengelig for norske kunder.

Alle bilene som leveres ut nå, er produsert på fabrikken i Kina og fraktet til Europa. Planen var egentlig at Teslas Giga Factory i Berling i Tyskland skulle være operativ nå. Men den er fortsatt ikke ferdig.

Det er imidlertid ingen tvil om at Tesla har holdt av en god andel av Kina-produksjonen til levering i Norge og Europa. Og de som bestiller bil nå, må bare vente i fire-seks uker, før de får den levert.

Tesla Model Y: Nordmenn sparer 200.000 kroner i forhold til svenskene

God å kjøre

Vi synes Model Y leverer en fin blanding av komfort og sporty kjøreegenskaper. Long Range-utgaven gjør 0-100 km/t på 5 sekunder, og oppleves svært pigg.

Den store forskjellen for de som kjører Model X og Model S, er naturligvis at Y ikke er tilgjengelig med luftfjæring. Det gjør noe med komforten.

Men bakseteplassen er imponerende god, den store bakluka gjør innlasting lettere og mer praktisk enn Model 3 – og firehjulsdrift er standard. Det som ikke er bra, er at det mangler muligheter for sikring av bagasjen.

– Det er rett og slett merkelig at det mangler i en ny bil, mener Broom-Vegard. Se mer om dette i videoen øverst.

Se vår omfattende videotest av Model Y under:

Alt du lurer på om Tesla Model Y