Dette utstyret i luksusbilen er det ingen i Norge som kjøper

Men vi bruker mye penger på annet snadder. Se video:

Bentley Bentayga er navnet på en av de dyreste og mest luksuriøse SUVene i verden. Den kom på markedet i 2018 – og i fjor fikk den en midtlivsoppdatering, eller facelift, som det kalles.

Nå har den norske importøren, med lokaler på Billingstad like utenfor Oslo, fått tak i et eksemplar av den nye ladbare Bentaygaen.

Den står på engelske skilter og er bare på en snarvisitt.

Men i løpet av høsten blir 2021-utgaven av Bentayga Hybrid tilgjengelig for norske kunder, også. Det er gode nyheter – for med den ladbare hybriden senkes prisen på en Bentayga med 600.000 kroner, sammenlignet med V8-utgaven, som har vært eneste alternativ til nå.

Prisene starter på rundt 2,5 millioner kroner for nykommeren.

Rekkevidde og ytelser

Nye Bentayga Hybrid har en oppgitt rekkevidde på 39 kilometer, basert på den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Vi har såvidt fått kjøre bilen, men ikke nok til å si så mye om forbruk og rekkevidde. Vi har imidlertid testet Bentayga Hybrid pre facelift. Den kan du lese om her.

Drivlinjen er den samme som tidligere. Her får du en sekssylindret 3-liter som sammen med elmotoren gir 449 hestekrefter. 0-100 km/t tar bare 5,5 sekunder i den digre bilen på over 2,6 tonn.

Les mer om 2021-utgaven av Bentayga Hybrid her

Særlig hekkpartiet er blitt annerledes på facelift-utgaven av Bentley Bentayga, med nye og smalere baklykter.
Særlig hekkpartiet er blitt annerledes på facelift-utgaven av Bentley Bentayga, med nye og smalere baklykter.

Utstyr

Bilen du ser på videoen over er en First Edition-utgave – som har svært mye utstyr inkludert, og som koster 370.000 kroner ekstra.

Men i tillegg er det smått og stort ekstrautstyr i denne bilen som summerer seg til nesten én million kroner.

Blant annet er det en analog Breitling-klokke på dashbordet. En lekker sak – som letter deg for 42.000 kroner.

– Det er som å kjøre et flyvende teppe over fjellet

Ingen norske kunder skal ha det

Vi har tatt et lite dypdykk i ekstrautstyret på bilen, og funnet en del forskjellig. Noe vil nok norske kjøpere helt klart unne seg – men særlig én ting som denne bilen har, er aldri solgt til en norske kunde. Hva det er ser du i videoen.

For øvrig er det noe bilen vi har fått kjøre ikke er utstyrt med. Det er keramiske bremser. Disse koster rundt 160.000 kroner.

22' svarte felger og den grønne lakken står godt til hverandre. Dette er en bil som legges merke til i trafikken.
22" svarte felger og den grønne lakken står godt til hverandre. Dette er en bil som legges merke til i trafikken.

Denne setter ladbar-rekord i rekkevidde

Sjelden

Bentley Norge gleder seg naturlig nok til å få på plass den ladbare utgaven av Bentayga. Det er den utgaven nordmenn vil ha. Av de 25 solgte Bentaygaene i fjor, var 23 av dem ladbare.

Over 20.000 eksemplarer er levert ut på verdensbasis – og har gitt en historisk salgsøkning for Bentley som merke.

Bentley har også fått hentet inn til landet en annen helt spesiell og svært ekslusiv modell – nemlig Continental GT Speed. Et skikkelig råskinn – med V12-motor!

Se mer og hør lyden i videoen øverst i artikkelen!

Video: Se vår test av Bentley flaggskip Flying Spur, her:

Du kan få Bentayga med W12-motor også – og 635 (!) hestekrefter