Legger du deg rett inn til høyre med en gang du ser dette skiltet? Det skal du faktisk ikke gjøre, trafikkflyten blir best når man bruker begge kjørebaner frem mot skiltet. Foto: Norges Trafikkskoleforbund.
Legger du deg rett inn til høyre med en gang du ser dette skiltet? Det skal du faktisk ikke gjøre, trafikkflyten blir best når man bruker begge kjørebaner frem mot skiltet. Foto: Norges Trafikkskoleforbund.

Mange vet ikke hva de skal gjøre når de ser dette skiltet

Og da kan det oppstå farlige situasjoner.

Det er rødt og hvitt og symboliserer at to kjørefelt blir til ett. Dette skiltet finner vi mange steder på norske veier.

Enten om det nærmer seg slutt på motorveien, det er veiarbeid eller man er på vei ut fra et fergeleie – skiltet blir brukt i mange sammenhenger.

Det såkalte fletteskiltet kan også skape mye frustrasjon – og aggresjon.

Noe av det som irriterer bilistene mest, er nemlig sjåfører som presser seg frem og inn, når to felt blir ett.

En undersøkelse som er gjort av Ipsos for Gjensidige viser at fire av ti bileiere irriterer seg grønn over det de oppfatter som «bøller», som trenger seg inn rett før de to feltene blir til ett.

«Bøllene» kjører riktig

Samtidig svarer halvparten av alle i trafikken at de normalt legger seg inn i høyre felt, så fort dette er mulig.

Skiltet er ganske selvforklarende. Men ute i trafikken fungerer det ikke akkurat slik.
Skiltet er ganske selvforklarende. Men ute i trafikken fungerer det ikke akkurat slik.

I praksis viser det seg at mange ikke vet hva de skal gjøre når de ser dette skiltet. Og usikkerhet – det er sjelden bra ute i trafikken.

– Det er faktisk «bøllene» som kjører riktig. Det blir best trafikkflyt hvis bilene fordeler seg i begge felt og fletter når de kommer til innsnevringen. Dessverre velger mange å legge seg til høyre så fort de kan, slik at venstrefilen blir en «snikefil», sier Arne Voll, som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Klaget på skiltfeil – slapp fartsbot

Gjensidig vikeplikt

Fletteskiltet anvendes altså for å varsle at to vanlige kjørefelt føres sammen til ett. I disse tilfellene gjelder gjensidig vikeplikt.

Voll sier han godt kan forstå at mange er usikre på hvordan de skal kjøre og hvor de skal legge seg, når dette skiltet dukker opp.

Han påpeker at det som en grunnregel er lurt å ta hensyn til alle bilene rundt.

Dette norske skiltet kan bli en verdensnyhet

Slik kan en typisk kollisjonsskade se ut, når flettingen har gått galt. Foto: Gjensidige.
Slik kan en typisk kollisjonsskade se ut, når flettingen har gått galt. Foto: Gjensidige.

Kan bli dyrt å «stå på krava»

– Velger en å «stå på krava», og det oppstår en skade, ender det ofte med skylddeling og bonustap for begge parter. Dette kan føles urettferdig, men er likevel konsekvensen om en ikke følger med og tar hensyn til bilene rundt seg, sier Voll.

Nå er sommeren på hell og det er høysesong for veiarbeid og innsnevringer. Da blir problemstillingen ekstra aktuell:

– En god leveregel hvis man er usikker, er å senke farten, puste med magen og ikke la seg irritere av andre som trenger seg frem, avslutter Voll.

Her er trafikkskiltene vi virkelig sliter med å forstå

Gode tips ved fletting

Dette er rådene fra Norges Trafikkskoleforbund:

📌 Bruk alltid begge felt helt fram. Slik blir det flyt.

📌 Sørg for tidlig å finne «din plass» i rekken av biler som skal samles i ett felt.

📌 Ikke plasser deg rett ved siden av andre biler, plasser deg på skrå, slik skissen under viser.

📌 Vær bestemt når det er din tur, det er nesten alltid lettere å TA en plass, enn å FÅ en.

📌 Hvis man i god tid før sammenfletting kan unngå å ligge bak store kjøretøy, er det lettere å få oversikt over lukevalget lenger fremme.

📌 Pass på at farten din tilsvarer de andre kjøretøyenes fart.

📌 Sist, men ikke minst, ha god kontroll på de andre rundt deg. Et godt resultat kommer ofte av god observasjon. Følg med i innvendig og utvendig speil, samt blindsone, flere ganger før du bestemmer deg.

Video: Bli med inn i en av de nye politibilene