Her er familiebilen som kjører fra det meste av superbiler

Tidenes kraftigste Mercedes – får 843 hestekrefter.

Her er det nye flaggskipet: AMG GT 63 S E PERFORMANCE med 843 hk og nesten 1.500 Nm.
Her er det nye flaggskipet: AMG GT 63 S E PERFORMANCE med 843 hk og nesten 1.500 Nm.

De siste årene har Mercedes lansert en rekke nye toppmodeller.

I fjor fikk de enorm oppmerksomhet for nye AMG GT Black Series, tidenes kraftigste serieproduserte modell fra merket – med 730 hestekrefter.

Frem til nylig var dette også verdens raskeste gateregisterte bil rundt racerbanen Nürburgring i Tyskland.

Og når man tror toppen er nådd, klinker nå Mercedes til med nok en hysterisk modell. Denne gangen er det familiebilen AMG GT 63 S som kommer i en helt ny versjon.

843 hk og Formel 1-teknologi

Det har lenge vært klart at nyheten skulle komme, og ryktene skulle ha det til at den ble hetende AMG GT 73 S.

Slik ble det ikke. Nykommeren har fått navnet AMG GT 63 S E PERFORMANCE, hvor sistnevnte indikerer at bilen får elektrisk drahjelp.

I bunn finner vi AMGs V8-motor på 4 liter. Den yter fortsatt 639 hk og 900 Nm. Men nå får den hjelp av en kraftig elmotor og et høyytelsesbatteri, hentet fra Mercedes sin Formel 1-satsning.

Samlet systemeffekt er nå vanvittige 843 hk og spinnville 1.470 Nm. Mercedes sprenger med andre ord alle grenser, og har aldri laget en kraftigere produksjonsmodell.

Nå er Mercedes-AMG GT Black Series offisiell

Elmotoren alene yter 204 hk og er plassert på bakakslingen. Videre en den integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial.
Elmotoren alene yter 204 hk og er plassert på bakakslingen. Videre en den integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial.

0-100 på 2,9 sekunder

Nye AMG GT 63 S E PERFORMANCE er en ladbar hybrid. Men det er i all hovedsak ytelser som står i høysetet, derfor er ikke den elektriske rekkevidden på 12 kilometer spesielt imponerende (for å si det mildt).

Imponerende er derimot ytelsene på det som nå kanskje er den ultimate familiebilen fra Mercedes.

GT 63 S E PERFORMANCE feier unna 0-100 km/t på rekordraske 2,9 sekunder. 0-200 km/t loves i mål på under 10 sekunder, mens toppfarten er 316 km/t.

Koster over 4 millioner kroner – allerede utsolgt i Norge

Interiøret kjenner vi igjen fra dagens AMG GT 63.
Interiøret kjenner vi igjen fra dagens AMG GT 63.

Konkurrentene er ikke i nærheten

Med 843 hk og nærmere 1.500 Nm, er ikke konkurrentene fra Audi eller BMW i nærheten. Superbilen Audi R8 har for eksempel 620 hk og 580 Nm.

Ser vi på Audi RS 7, som er mer naturlig å sammenligne med, finner vi 600 hk og 800 Nm.

E PERFORMANCE kommer vi til å se mer av fra AMG fremover.
E PERFORMANCE kommer vi til å se mer av fra AMG fremover.

Tar vi turen til München og BMW, er M8 Competition Gran Coupé en nærliggende konkurrent. Denne yter 625 hk og 750 Nm.

Vi må faktisk over i superbil-verden for å finne biler med tilsvarende ytelser som nye AMG GT 63 S E PERFORMANCE.

– AMG GT 63 S E PERFORMANCE er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach, og leverer en kraftpakke på hele 843 hestekrefter og 1470 Nm. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser, samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Test AMG GT 63: Beviser at lykke kan kjøpes for penger

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

  • Effekt: 843 hk
  • Dreiemoment: 1010 – 1470 Nm
  • Motor: 4.0-liters V8 biturbo
  • Maksimal effekt, bensinmotor: 639 hk ved 5500 – 6500 o/min
  • Maksimalt dreiemoment, bensinmotor: 900 Nm ved 2500 – 4500 o/min
  • Maksimal effekt, elmotor: 204 hk
  • Maksimalt dreiemoment, elmotor: 320 Nm
  • Drivlinje: AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med variabel distribusjon av moment og Drift Mode
  • Girkasse: AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
  • Blandet drivstofforbruk (WLTP): 8,6 l/100 km
  • Blandet elektrisk forbruk: 10,3 kWh/100 km
  • Batterikapasitet: 6,1 kWh
  • Elektrisk rekkevidde: 12 km
  • Akselerasjon 0-100 km/t: 2,9 s
  • Toppfart: 316 km/t

Se flere bilder av det nye råskinnet her:

Se første smakebit av nykommeren her: