Her er den elektriske SUVen Rivian R1S. Den amerikanske elbilprodusenten har også en pickup: R1T. Begge disse er aktuelle for det norske markedet. Nå har nemlig kilder hos Rivian bekreftet at de skal etablere seg i Norge.
Her er den elektriske SUVen Rivian R1S. Den amerikanske elbilprodusenten har også en pickup: R1T. Begge disse er aktuelle for det norske markedet. Nå har nemlig kilder hos Rivian bekreftet at de skal etablere seg i Norge.

Bekreftet: Nytt bilmerke kommer til Norge

Dette har mange ønsket seg.

Det norske bilmarkedet har blitt langt rikere de siste årene. Det startet på mange måter med Tesla - mens det de siste par årene har handlet mye om kinesiske merker.

Nå ser det ut til at vi skal få en ny amerikansk bidragsyter: Rivian. De satser stort på elektrifiserte biler – og har både en pickup og en SUV på vei. Begge modellene er store, har god bakkeklaring, masse plass, bra rekkevidde og heftige ytelser.

Interessen i Norge er naturlig nok betydelig. Det finnes blant annet en egen Facebook-gruppe for Rivian, med nærmere 4.000 medlemmer.

Nå har de grunn til å juble.

– Jeg kan bekrefte at vi kommer til Norge, sier en sentralt plassert kilde i Rivian, til bransje-nettstedet Bilbransje24.

Distribusjon neste år

Broom har tidligere skrevet at Rivian har vært på jakt etter lokaler i Norge. CBRE i Norge, som er rådgiver og forvalter av næringseiendom, fikk i oppdrag å lete etter lokaler for "en amerikansk elbilprodusent og bilteknologiselskap med planer om distribusjon i Norge fra 2022".

Rivian har selv ved flere anledninger understreket at de har planer om å etablere seg i Europa neste år.

I annonsen sto det at man letet etter service- og lagerfasiliteter på inntil 6.000 kvadratmeter i Oslo og Drammensområdet. Med overtakelse i april 2022.

Status-SUVene: Disse eierne er mest fornøyd

Slik ser pickupen til Rivian ut.
Slik ser pickupen til Rivian ut.

Ansetter folk

Den amerikanske bilprodusenten har også hatt dialog med tilbydere av ulike servicemarkedstjenester i det norske markedet.

Etter hva Bilbransje24 forstår, er det i alle fall ett eller muligens flere investormiljøer i Norge som har vært i kontakt med Rivian for å melde sin interesse. Disse har så langt ikke fått noen konkrete svar på sine henvendelser.

Rivian er i disse dager i ferd med å ansette folk både i Tyskland, Nederland og Storbritannia. Det indikerer at man ser for seg etablering i disse landene tidligere enn i Norge.

Blant stillingene som lyses ut er det en rekke stillinger relatert til bilskade og service, i tillegg til homologiseringsansvarlig for Europa og flåte-ansvarlig.

To modeller

For det norske markedet er det i hovedsak to modeller som er interessante: R1S og R1T. Her snakker vi henholdsvis stor SUV og stor pickup – med lang rekkevidde og masse utstyr. På mange måter perfekte for det norske markedet.

SUV-en R1S, som kanskje er den modellen med størst potensiale i Europa, får rekkevidde på opptil 640 kilometer. Den kan leveres med sju seter, kan trekke 3,5 tonn og toppmodellen får ekstreme ytelser. 0-60 mph (96 km/t) skal kunne leveres på rundt tre sekunder.

SUV-kuppet som ikke helt innfrir

Det holdes ikke igjen på skjermene. Utover det er interiøret stramt og ganske minimalistisk.
Det holdes ikke igjen på skjermene. Utover det er interiøret stramt og ganske minimalistisk.

Egne superladere

Akkurat som Tesla, har også Rivian planer om å bygge ut sitt eget ladenettverk – Rivian Adventure Network. Planen er at dette nettverket utelukkende skal benytte seg av fornybar energi.

I utgangspunktet skal de kunne levere opptil 200 kW – med mulighet for oppgradering til over 300 kW på et senere tidspunkt.

I likhet med en rekke andre, har forøvrig også Rivian opplevd forsinkelser med utleveringen av biler. Ifølge Bil24 er planen nå at de første R1T-kundene får bilene sine i september.

Les om vårt møte med Rivian i Los Angeles her

Se video av Rivian sin SUV:

Hva gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien?