Qashqai har vært en knallsuksess for Nissan i Norge og resten av Europa. Nå er det klart for helt ny modell, den tredje i rekken.
Qashqai har vært en knallsuksess for Nissan i Norge og resten av Europa. Nå er det klart for helt ny modell, den tredje i rekken.

Var en av Norges mest populære – nå blir det tøffere

Nissan Qashqai har kommet i helt ny utgave.

Nissan Qashqai vakte mye oppmerksomhet da den kom på markedet første gang i 2007. En ting var navnet (vanskelig både å skrive og å uttale) – en annen at Nissan her virkelig tenkte nytt.

De droppet nemlig to temmelig tungsolgte familiebiler og erstattet dem med Qashqai som var en nyskapende bil den gangen.

Nissans egen research hadde vist at mange kunder ønsket seg en mer høyreist bil med SUV-faktor, uten at de hadde lyst til å kjøre rundt i en offroader.

Storselgere har blitt usynlige

Slik ble Qashqai til og den var en bestselger helt fra starten.

Andre generasjon kom i 2014. Det betyr at det nå er på høy tid med en erstatter.

Og bare for å ta det med én gang: Det har skjedd veldig mye i det norske bilmarkedet siden 2014. Da andre generasjon kom på markedet, solgte den svært bra i starten, som regel med en dieselmotor under panseret.

Nå er salget av dieselbiler nesten avsluttet. Og flere biler som var storselgere for bare noen år siden, er nå nesten usynlige på salgsstatistikkene.

Her er en av bestselgerne som nesten har blitt borte

Første generasjon var en knallsuksess, den andre solgte godt i starten – men tredje generasjon Qashqai får det nok adskillig tøffere enn sine forgjengere.
Første generasjon var en knallsuksess, den andre solgte godt i starten – men tredje generasjon Qashqai får det nok adskillig tøffere enn sine forgjengere.

Slanket seg 60 kilo

For Qashqai handler det nå om helt ny bil. Nissan sier kundenes tilbakemeldinger i stor grad var at de ønsket seg en bil som bevarte de kompakte målene. Endringene på dette området er ikke store. Den er blitt 3,5 cm lengre, 3,5 høyere og 2,9 cm bredere. Akselavstanden er forlenget med 2 cm. I sum gir alt dette en fortsatt kompakt bil, men med bedre plass, både i kupeen og i bagasjerommet. Sistnevnte er nå vokst til 504 liter.

Bilen er basert på en helt ny plattform kalt CMF-C, denne deler Nissan med Renault. Takket være utstrakt bruk av høyfast stål er chassiset 48 prosent stivere. Styringen er skarpere, støynivået er redusert og understellet generelt er oppgradert. Velger du bilen med 20-tommers hjul eller firehjulstrekk, får du nå Multilink hjuloppheng bak. Vekt har også vært et tema under utviklingen og Qashqai er blitt slanket 60 kilo, takket være blant annet dører, panser og fangere i aluminium. Ja, selv bakluken i komposittmateriale er 2,6 kilo lettere enn tidligere.

Slik kan de slanke en bilmodell 300 (!) kilo

Nissan hadde også med andre generasjon (til høyre) da de presenterte nye Qashqai første gang i Norge. Det er flere likheter, men samtidig enkelt å se at det har skjedd mye her.
Nissan hadde også med andre generasjon (til høyre) da de presenterte nye Qashqai første gang i Norge. Det er flere likheter, men samtidig enkelt å se at det har skjedd mye her.

Fem utstyrsnivåer

Designet har Nissans såkalte V-motion-grill og flere gjenkjennbare elementer. Men det er på innsiden de store endringene har kommet. Mer utstyr, bedre finish og høyere materialkvalitet er hovedgrepene.

Utstyrsmessig har Qashqai tatt et stort sprang oppover. Her får du heldigitalt instrumentpanel, fullverdig headup-display, massasjeseter, forbedret autonom førerassistanse-system, intelligente LED-lys som ikke blender motgående trafikk, en rekke nye oppkoblingsmuligheter og mye mer.

Bilen kommer i fem ulike utstyrsnivåer: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna eller Tekna+.

Interiøret er helt nytt, samtidig har Qashqai fått mye nytt utstyr,.
Interiøret er helt nytt, samtidig har Qashqai fått mye nytt utstyr,.

Starter på 347.000 kroner

Under panseret har Nissan nå helt kuttet ut dieselmotor. I starten er det 1,3-liters bensinmotor med en mild hybridløsning som gjelder. Du får den i to varianter – 140 hester med manuelt gir og 158 hester med Xtronic-automat.

I sistnevnte blir også Qashqai tilgjengelig med firehjulstrekk. Den kombinasjonen ligger an til også å bli langt mer attraktivt på modellen nå enn hva det historisk sett har vært, da flesteparten har kjøpt bilen med forhjulstrekk.

Prisene starter på 347.000 kroner for innstegsmodellen med tohjulstrekk og strekker seg opptil topputgaven Tekna+ med Xtronic til 478.000 kroner.

Så billig kan du få folke-SUVen nå

Forrige generasjon til venstre, den nye til høyre. Her er det ikke vanskelig å se endringene.
Forrige generasjon til venstre, den nye til høyre. Her er det ikke vanskelig å se endringene.

Video: Her kommer en Nissan som har gode muligheter til å bli norsk bestselger