Her er drømmebilen til kunden hos Bilsenteret Stryn på Rud, like utenfor Oslo. Fraktet fra USA til Norge – klar for registrering. Slik har Cadillacen stått i halvannen måned, mens kjøper venter utålmodig på at den skal få skilter. Men akkurat den prosessen er ikke så enkel som man kanskje skulle tro ...
Her er drømmebilen til kunden hos Bilsenteret Stryn på Rud, like utenfor Oslo. Fraktet fra USA til Norge – klar for registrering. Slik har Cadillacen stått i halvannen måned, mens kjøper venter utålmodig på at den skal få skilter. Men akkurat den prosessen er ikke så enkel som man kanskje skulle tro ...

Bestilte drømme-SUV til 2,6 millioner – så dukket det opp et stort problem

– Visste det ville bli mye styr.

Fortsatt er det en god del nybilkjøpere i Norge som ikke vil ha en elektrifisert bil. Noen av dem henvender seg til Bilsenteret Stryn – som blant annet jobber mye med amerikanske biler.

En av kundene ønsket seg en helt ny Cadillac Escalade. Det er ikke akkurat noen småbil, med sine 538 centimeters lengde, knappe 2 meters høyde og egenvekt på over 2,5 tonn. Under panseret finner du en V8 bensinmotor på 6,2-liter – som forøvrig tilfredsstiller Euro 6/7-utslippskravene.

Ola Flo, som er daglig leder på Bilsenteret Stryn, klarte å finne en splitter ny utgave av akkurat denne bilen. Fullspekket med alt av utstyr, endte prisen på 2,6 millioner kroner.

Kunden bestilte den for ni måneder siden – og i juni ble den lastet ombord på fraktskip og sendt til Norge.

Da tenker du gjerne at alt er vel. Men det er det ikke.

Den gromme SUV-en som står nemlig parkert i lokalene til Bilsenteret Stryn utenfor Oslo, og mangler nemlig noe vesentlig – nemlig skilter. Akkurat det er ingen lett sak å få fikset, viser det seg.

Test Chevrolet Corvette: Denne bilen er like vågal som Donald Trump

Nye Chevrolet Escalade ruver godt. Den er forresten også tilgjengelig med en 3-liters rekkesekser på 286 hestekrefter, om V8 skulle høres litt i overkant ut.
Nye Chevrolet Escalade ruver godt. Den er forresten også tilgjengelig med en 3-liters rekkesekser på 286 hestekrefter, om V8 skulle høres litt i overkant ut.

Mye fram og tilbake

Dette er den første 2021-modellen av nye Escalade til Norge. Den er godkjent for Europa og alle papirer foreligger, slik at den kan registreres i alle europeiske land. Bare ikke i Norge...

Her blir den nemlig ikke godkjent, sånn uten videre. Det litt ironiske her, er at om bilen hadde vært registrert i minst seks måneder i USA – slik at det blir å betrakte som en bruktbil – hadde det ikke vært noe problem.

Det er nemlig en unntaksparagraf for import av biler fra USA og Canada. Den innebærer kort og godt at så lenge kjøretøyet er originalt som levert fra fabrikk, og har vært registrert mer enn seks måneder før eksporten, kreves få eller ingen dokumentasjon eller endring av kjøretøyet for å få det registrert i Norge,

Problemet oppstår i tilfeller som dette, der bilen er ny, og dermed ikke har vært registrert i minst seks måneder. Da skal den nemlig behandles annerledes – og må være godkjent i henhold til europeiske kjøretøytekniske krav som gjaldt på det tidspunktet bilen var førstegangsregistrert i utlandet.

KJøpte amcar-drømmen: - Det hadde kanskje vært smartere å investere i et hus

Masse styr

– Jeg visste det ville bli masse styr og forberedte kunden på det. Men dette er likevel mer enn forventet. Det skjedde jo også midt i ferien, så den ene personen hos Statens vegvesen som kunne se på det, hadde ferie. Heldigvis var en kar fra TüV i Tyskland her i Norge på et annet oppdrag. Så han fikk i alle fall sett på bilen. Hvis ikke hadde vi måttet reise til Hannover i Tyskland og fått den vist og registrert der, og så fraktet den tilbake til Norge. Masse praktiske utfordringer og unødvendig byråkrati, sier en svært irritert Ola Flo, til Broom.

Flo mener at det i bunn og grunn er samferdselsdepartementet, med Knut Arild Hareide i spissen, som må rydde opp i regelverket.

– Her må det bli et mer fornuftig system. Vi henter jo alle de offisielle utslippstallene fra offisielle kilder og har alle papirer og godkjenninger på bilen. Det er stor interesse for disse bilene, så det er synd at vi ikke har et smidigere opplegg for å importere dem.

Slik ser interiøret i drømme-SUVen ut.
Slik ser interiøret i drømme-SUVen ut.

Hoksrud: – Gjør meg skikkelig forbanna

Fremskrittspartiet mener dagens regelverk må bli bedre.

– Dette gjør meg skikkelig forbanna! Det er så «Heia Norge». Her har du altså en ny amerikansk bil som er godkjent for europeiske land, men ikke Norge, men som vil bli godkjent i Norge.

– Jeg er dessverre ikke ukjent med problemstillingen, og jeg har sett det før i forbindelse med import av amerikanske biler. Det er helt unødig byråkrati. Om man ikke får ryddet opp i dette fort, så vil jeg stille et spørsmål til samferdselsminister Hareide og høre om han faktisk kan være bekjent av et så stivbeint system, sier Bård Hoksrud.

Han mener at det dette burde være en ren formalitet som var unnagjort på noen få timer, eller maks noen dager.

Denne familien er bilgal – sjekk dette trekløveret

Nybil-regler

AMCAR Norge ble opprettet i 1975 og er den største interesseorganisasjon for bilentusiaster i Norge. De jobber blant annet med å fremme interessen fra sine totalt 44.000 medlemmer.

– Ofte ser vi at dersom man er «tidlig ute», som i dette tilfelle med en 2021-modell, tidlig i 2021, har ikke de uavhengige dokumentasjons-instansene, som for eksempel TÜV, fått gjort alle inspeksjoner, målinger og beregninger og omregninger på det spesifikke kjøretøyet. Og selv om vi vet at alt er OK i henhold til kjøretøytekniske krav på det nye kjøretøyet, skal det dokumenteres riktig. Det kan ligge noe her, skriver Holberg Ove Johansen i Amcar, til Broom.

– Vi trenger flere amerikanske biler på norske veier

Ikke noe å si på hverken plass eller bekvemmeligheter her ...
Ikke noe å si på hverken plass eller bekvemmeligheter her ...

Covid-forsinkelser

Johansen understreker at de ikke har fått satt seg skikkelig inn i akkurat denne saken, enda.

– Så vet vi at omlegging i forbindelse med covid-bestemmelsen har skapt lengre behandlingstid hos Statens vegvesen og at enkeltgodkjenninger av denne typen bare kan foretas av noen få utvalgte trafikkstasjoner. Så mange faktorer kan spille inn, men det skal altså ikke være noe i veien for å kunne registrere en «ny» Cadillac Escalade i Norge.

Corvette C8: Råskinnet er endelig på plass i Norge

Vil se hvor skoen trykker

Johansen skriver videre at det har vært en betydelig bedring i regelverket rundt import av biler de siste årene.

– Rent generelt er AMCAR godt fornøyd med Statens vegvesens behandling av norske bilentusiaster og våre medlemmer som tar inn spesielle biler. Det har vært en stor forbedring å spore de siste sju-åtte årene. Vi har en god og konstruktiv dialog med både Statens vegvesen, Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet. I denne aktuelle saken får vi nå oversendt noe av dokumentasjonen fra forhandler for å kunne danne oss et inntrykk av hva som har skjedd, og for å se hvor «skoen eventuelt trykker».

Kjøper er frustrert, og håper snart bilen får skiltene, slik at bilen kan brukes.
Kjøper er frustrert, og håper snart bilen får skiltene, slik at bilen kan brukes.

Ingen importerer drømmebilen til Norge – det gjør Ståle noe med

Knut Arild Hareide må svare

Kunden som vil være anonym, sitter fortsatt og venter på at drømmebilen skal bli levert.

– Som kjøper av en helt ny bil fra USA, er jeg meget overrasket hvor vanskelig det skal være å få denne bilen registrert. Dette er «King of the road.» Da vi her i Norge brukte hest og kjerre, så var amerikanerne i gang med å produsere biler. Det at vi her i Norge skal være best i alt og belære andre hvordan en bil skal være er meg helt uforståelig, sier han.

Broom har vært i kontakt med samferdselsdepartementet angående saken. De kjenner til problemstillingen. Edvard Andersen, seniorrådgiver i kommunikasjonsenheten, forteller at det har kommet et skriftlig spørsmål fra Stortinget om denne problematikken. Statsråden, Knut Arild Hareide, har svarfrist i morgen (fredag 20. august).

Vi vil følge opp utviklingen i saken.

Nå gjør den comeback – og blir svindyr

SVV: Kommenterer ikke enkeltsaker

Statens vegvesen viser på sin side til de generelle reglene rundt import av biler – enten de er nye eller brukte. Og skriver:

Vi ser at en konkret sak omtales. Vi gjør derfor oppmerksom på at vi ikke kan uttale oss om en enkeltsak som pågår, men gjør oppmerksom på at den som har søkt om godkjenning har klagerett på vedtaket i henhold til forvaltningsloven.

Video: Fulgte drømmen og startet egen entusiastbil-butikk:

2020 Chevrolet Corvette: Den har aldri vært raskere