Nå kommer elbil-flaggskipet – starter på under én million

Mercedes åpner for EQS-bestillinger i neste uke.

Mercedes slår virkelig på stortromma når de nå lanserer sin nye EQS. Dette er det nærmeste vi kommer toppmodellen S-Klasse i elektrisk utgave og en bil som virkelig skal vise hva Mercedes kan få til på elbilfronten.

Det blir også en kostbar bil. Men takket være de norske elbilfordelene, kommer EQS «gunstig» ut i det norske markedet.

Nå er listeprisene akkurat offisielle. Fra 17. august er de første modellene klare for bestilling, med en startpris på 935.000 kroner for EQS 450+. EQS 580 4MATIC starter på sin side på 1.162.000 kroner.

Som vanlig for biler i premiumklassen er det viktig å understreke at dette er startpriser. Det er neppe veldig mange som kommer til å ende opp under en million kroner for en ny EQS, men mulig er det altså.

Standardutstyr for Norge

EQS er ikke bare preget av luksus og teknologi. Bilen får også rekordhøy rekkevidde, på opptil 780 kilometer.

– EQS tar elbiler til et nytt nivå. Nivået av standardutstyr er høyt, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Vi gleder oss til å snart kunne ønske den nye luksus-sedanen EQS velkommen på norske veier, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Blant standardutstyret er AIRMATIC luftfjæring og DIGITAL Light som lyser opp veien, uten å blende motgående trafikk. Skjermpakken med 12,8" OLED skjerm i midtkonsollen er standard på EQS 450+, mens kundene som velger EQS 580 4MATIC får den såkalte MBUX Hyperscreen som standard. I tillegg vil kundene finne utstyr som adaptiv cruisecontrol, 360-graders kamera, navigasjon og KEYLESS-GO uten å måtte krysse av i listen for ekstrautstyr.

Her møtte vi EQS for første gang – i Sveits

Designet er preget av ekstrem aerodynamikk, her har designerne virkelig pushet grensene.
Designet er preget av ekstrem aerodynamikk, her har designerne virkelig pushet grensene.

Lading og hurtiglading på EQS

Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC i tillegg har en motor på forakselen. På 4MATIC-modellene fordeles momentet mellom for- og bakakselen kontinuerlig. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.

EQS 450+ og EQS 580 4MATIC har begge batteripakke med netto energiinnhold på 107,8 kWt. Et bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.

EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter, under optimale forhold. Batteriet kan forvarmes eller kjøles under kjøring, slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

Elbilene som bruker mest – og minst – strøm

Her snakker vi skjerm! Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av én skjerm.
Her snakker vi skjerm! Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av én skjerm.

Diger skjerm

Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, noe som påvirker rekkevidde så vel som støy. Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk.

En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Den store og buede skjermenheten er standardutstyr på EQS 580 4MATIC. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av én skjerm. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Tre dager med denne på tysk motorvei – det takker du ikke nei til

Det ligger an til delvis innføring av moms på elbiler fra neste år av. Derfor kan det nok også haste å få EQS til Norge før nyttår.
Det ligger an til delvis innføring av moms på elbiler fra neste år av. Derfor kan det nok også haste å få EQS til Norge før nyttår.

Kommer til Norge i høst

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA).

Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene får EQS en svingradius på 10,9 meter, noe som tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over 5 meter lang.

EQS er ikke veldig langt unna. Det åpnes altså for bestillinger i neste uke. Etter planen skal de første bilene komme til landet i løpet av høsten.

Klikk her for å lese den aller første testen vår av EQS

Video: Her tester vi autopiloten på Mercedes EQS: