Den debuterer om en liten måned – og her får vi første forsmak på VWs nye ID.5.
Den debuterer om en liten måned – og her får vi første forsmak på VWs nye ID.5.

Denne skal følge opp to store Norges-suksesser

ID.5 kommer i hjulsporene til ID.3 og ID.4.

Overgangen til elbiler skyter nå fart hos nesten alle verdens bilprodusenter. I sommer har en rekke av dem gått ut og erklært at fremtiden er elektrisk – og at fossile biler nå skal fases ut.

En av dem som virkelig satser, er Volkswagen. Gigantkonsernet har et klart og tydelig mål: De skal bli verdens største produsent av elektriske biler.

Her i Norge har de i flere år hatt suksess med elbilene e-Up! og e-Golf. Men disse var bare en forsmak. Den store offensiven startet i fjor, med helelektriske ID.3.

Den er første ute i det som skal bli en hel familie av biler. I år har vi også fått SUV-en ID.4 og nå er det like før Volkswagen skal ha premiere på bil nummer tre i ID.-rekken.

Het først ID.Crozz

Den skal debutere på den store mobilitetsmessen i München som åpner dørene i starten av september.

Dit skal vi i Broom også, for å få med oss en rekke spennende nyheter fra utstillingen som på mange måter tar over for den tradisjonsrike bilutstillingen i Frankfurt som nå er historie.

Hva er det så Volkswagen kommer med her? Jo, en bil som først ble vist som konseptmodell tilbake i 2017. Da het den ID.Crozz og utmerket seg med et sporty SUV-design.

Høsten 2017 – her fikk vi se den for første gang

Slik så ID.Crozz ut da den debuterte for snart fire år siden.
Slik så ID.Crozz ut da den debuterte for snart fire år siden.

Velkjent løsning

Som en forsmak har VW akkurat sendt ut noen bilder av et godt kamuflert eksemplar. Vi får også vite at endelig navn på modellen (ikke helt overraskende) er ID.5. Utgaven som debuterer i München er ID.5 GTX. Det betyr toppmodellen, med 4x4.

Vi kan også legge til at dette langt på vei er coupe-modellen av ID.4. Denne oppskriften har bilprodusentene brukt i flere år allerede. En ny og mer coupelignende taklinje kombinert med endel øvrige detaljendringer, gjør at man plutselig har en «ny» modell – som kan appellere til flere kjøpegrupper.

Konsernbrødrene Audi e-tron og Q4 e-tron har allerede samme løsning i salg. Det er også like før Volvos elektriske C40 er her, den er mer en ekstra versjon av XC40 enn en egen modell. Og Skoda Enyaq er heller ikke langt unna med utgave nummer to.

C40 er den første Volvoen som kun kommer som elbil

ID.5 kommer garantert til å appellere til mange norske kjøpere, særlig de som vekter design over mest mulig innvendig plass.
ID.5 kommer garantert til å appellere til mange norske kjøpere, særlig de som vekter design over mest mulig innvendig plass.

Konkurrere med Model Y

Fra starten av er det ventet at ID.5 kun kommer med største batteripakke, som er på 77 kWt. Her kan det helt sikkert bli endringer underveis, når lanseringen er over.

Apropos det: Her skal det ikke gå langt fra premiere til bilen er klar for salg. Produksjonsklar ID.5 skal ifølge rapporter i tysk presse vises i vinter. Så starter salget kort tid etter, de første kundene skal etter planen få bilene sine første kvartal neste år.

Utvalget av elektriske SUV-er har økt kraftig, særlig det siste året. Det betyr at ID.5 har mange konkurrenter, en av de viktigste blir nok Tesla Model Y som i starten blir levert fra Kina, til det europeiske markedet. Her venter Tesla på at deres nye fabrikk i Berlin i Tyskland skal komme i gang med produksjon og etter hvert ta over.

Nå kommer hippiebussen tilbake

Video: Slik startet ID.5-historien