Dette rare instrumentet er ikke noe du har lyst å treffe på, hvis bilen din lager mye lyd. Den kan nemlig måle støynivået, ta bilde av bilen din hvis den bråker for mye – og etterhvert sende ut bøter.
Dette rare instrumentet er ikke noe du har lyst å treffe på, hvis bilen din lager mye lyd. Den kan nemlig måle støynivået, ta bilde av bilen din hvis den bråker for mye – og etterhvert sende ut bøter. Foto: Bruitparif

Synes du fotobokser er ille? Nå er disse på vei!

Her kan du få bot – selv om du ikke bryter trafikkreglene.

EU har siden 2019 sørget for å legge begrensninger på lydnivået på motor- og eksosanlegget på nyere biler. De nye EU-kravene er rett og slett ekstremt strenge.

Personbiler får ikke lage mer lyd enn 74 dB(A).

Det betyr at store deler av buldringen og sprakingen fra eksospotter på nye biler nå er historie.

EU-politikerne begrunner støykravene med at lyden fra eksosanlegget kan «forstyrre kapasiteten til organfunksjonene våre», «generelt svekke organene» og faktisk føre til hjerteinfarkt.

For de av oss som er glad i biler, og kanskje særlig lyden av en hissig sportsbil med bensinmotor, er dette selvsagt triste greier.

Og verre kan det bli, ganske snart. For nå rykker nemlig apparatene som skal kunne måle støynivået på biler, og eventuelt sørge for bøtlegging, stadig nærmere.

Nå kan du snart på "bråke-bot"

Avslører "bråkmakere"

I dag er EU-kontrollen stedet hvor mange "bråkmakere" blir avslørt. Men det er heller ingen hemmelighet at mange tilpasser bil og støynivå når de leverer bilen til selve kontrollen – og så drar på igjen etterpå.

Det er blant annet disse man ønsker å ta med nye kontrollmuligheter.

I England har man satt opp "lydkamera" på flere ulike steder. De måler lydnivået til bilene som kjører forbi, og bruker deretter automatisk nummerskilt-gjenkjenning for å identifisere eventuelle lovbrytere.

Derfor bråker bilene i Norge ekstra mye

Testes ut

I Paris er man også i full gang. Her har man på 40 (!) strategiske lokasjoner plassert slike lydkamera. Det er fire ulike sensorer, som plukker opp lyd på et område på 360 grader.

Det kan beregne avstand og vinkel til bilen eller motorsykkelen som kjører fordi – og deretter ta bilde, slik at det eventuelt kan sendes ut en bot, hvis støynivået er for høyt. Enn så lenge er det imidlertid ikke "aktivt", og det blir ikke sendt ut bøter.

Kameraene har imidlertid allerede vært utplassert i to år i den franske hovedstaden, og nå skal de også brukes i flere andre byer, blant annet Lyon og Nice.

Mange bileiere bør tenke nytt, når de skal kjøpe dekk

Snart klart

Alle finjusteringer er ikke gjort enda. Det forventes at det skal gå ytterligere 1-1,5 år, før det kan brukes for fullt.

Men med utviklingen vi ser både i Frankrike og England, er det neppe noen grunn til å tro at vi ikke vil få lignende løsninger langs norske veier etterhvert, også.

Med andre ord. Raspende, gneldrende, knatrende og brølende motorer lever kanskje på lånt tid. I alle fall om de skal brukes uten at du får en bot i etterkant ...

Video: Denne bilen ble bygget lenge før noen snakket om å redusere støynivået:

Derfor er ikke hengerfeste og mulighet for takboks en selvfølge