NY AKTØR: De nye reglene i Oslo har gjort at en ny aktør skal på banen
NY AKTØR: De nye reglene i Oslo har gjort at en ny aktør skal på banen Foto: Zeus

Reglene strammes inn – det vil ny aktør utnytte

Byrådet i Oslo strammer inn reglene for elsparkesykler etter mye kaos. De nye reglene gjør at nok et selskap ser sitt snitt til å satse i Norges hovedstad.

Fra begynnelsen av september reduserer byrådet i Oslo antall elsparkesykler til utleie fra drøye 26.000 til 8000. Antallet blir fordelt på de forskjellige aktørene.

De nye reglene har fått blandede tilbakemeldinger fra elsparkesykkelaktørene. Selskapet Voi uttalte at reglene i praksis vil bety en avvikling av elsparkesykkeltilbudet i Oslo.

Stein Leikanger, initiativtakeren bak Facebook-gruppen «La oss ta fortauene tilbake» og «Fotgjengerforeningen», har lenge vært en pådriver for å få på plass et strengere regelverk for elsparkesyklene.

Han beskriver de nye reglene som «et steg i riktig retning».

– 8000 sykler er bedre enn 30.000. Og om man nå får denne jevne fordelingen, blir det i hvert fall like betingelser for aktørene. Og de som ikke forholder seg til det, bør bli kastet ut, sier Leikanger.

Ny aktør

De nye reglene er årsaken til at selskapet Zeus Scooters har valgt å plassere 300 elsparkesykler i Oslo, en drøy måned før reglene strammes inn.

– De har bestemt at syklene skal fordeles likt. Om det skulle komme sju aktører til, så måtte de store aktørene ha gitt fra seg enda flere sykler. Det er selvfølgelig positivt for oss, sier Jacob Alen fra logistikkselskapet Cats, som har fått i oppgave fra Zeus å drifte flåten i Oslo.

– Så dere ville ha latt være å etablere dere i Oslo dersom reglene ikke hadde blitt strammet inn?

– Det er helt riktig. Her kan man komme inn i et regulert marked, hvor det ikke handler om hvem som har størst flåte. Det er den muligheten vi er opptatte av, sier Alen videre.

Alen mener at et likt antall elsparkesykler skaper sunn konkurranse i Oslo.

– Forbedring

Alen mener at elsparkesykkelaktørene tidligere ikke hadde noen fordeler av å oppføre seg «godt».

– Slik det er nå, kan de største aktørene bare bestille flere sykler, og la konsekvensene komme senere. Dette regelverket vil utfordre aktørene til å drifte flåtene sine på en forsvarlig måte.

Stein Leikanger sier at han tror regelendringen vil markere en «ny start» for elsparkesykler i Oslo.

POSITIV: Rune Gjøs fra Bymiljøetaten er glad for at reglene blir tatt godt imot. Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
POSITIV: Rune Gjøs fra Bymiljøetaten er glad for at reglene blir tatt godt imot. Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

– Det ga ingen belønning om en aktør var ansvarsfull, eksempelvis gjennom å stenge syklene på natta eller å redusere farten i utsatte soner, når alle de andre aktørene kunne gjøre som de ville. Nå må alle forholde seg til de samme reglene, og det er en forbedring.

Nye regler

Divisjonsdirektør Rune Gjøs i Bymiljøetaten er glad for å høre om den nye aktørens innstilling til reglene.

– Det er positivt å høre at en aktør vurderer de nye reglene som en mulighet og ikke en hindring, sier han til TV 2.

– Er det positivt med nok en aktør i Oslo?

– Om en ny aktør bidrar til et godt tilbud til innbyggerne samtidig som de nye reglene følges, kan dette være et positivt tilskudd, svarer Gjøs.

Relatert