V12-motorer har liksom alltid vært Lamborghinis «greie». Det blir det også framover – men ikke helt uten batteri-hjelp.
V12-motorer har liksom alltid vært Lamborghinis «greie». Det blir det også framover – men ikke helt uten batteri-hjelp.

Toppsjefen med god nyhet for mange bilentusiaster

V12-motoren skal leve videre. Men ...

Mange bilmerker har en eller annen greie de bygger sitt image rundt. BMW spiller mye på sporty kjøreegenskaper, for Volvo er det sikkerhet – mens Toyota har ekstra fokus på driftssikkerhet. For den italienske superbil-produsenten Lamborghini, har det vært V12-motorerer. Helt siden den første modellen, 350 GT, ble introdusert i 1963.

Siden har V12-motorene bare vært der. I blant annet Miura, Countach, Diablo, Murcielago og Aventador. Det er liksom slik det skal være.

Ryktene har en stund villet ha det til at Lamborghini nå måtte droppe V12-motorene, på grunn av utslippskrav. Det har fått entusiastene til å henge litt med leppa. Forståelig nok.

For mange er Lamborghini uten V12-motoren som en ny Volvo uten sikkerhetsbelter. Utenkelig.

Men nå bringer vi gode nyheter.

Dagens Avantador får snart avløsning som toppmodell for Lamborghini. Nå bekreftes det at også oppfølgeren får V12-motor. Dog med hybrid teknologi.
Dagens Avantador får snart avløsning som toppmodell for Lamborghini. Nå bekreftes det at også oppfølgeren får V12-motor. Dog med hybrid teknologi.

Kan berolige

I alle fall til en viss grad. Til nettstedet Autoblog bekrefter nemlig Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann at avløseren til Aventador – som vi kanskje får se allerede neste år – også får en V12-motor.

Men noen endringer blir det, likevel. For den nåværende V12-eren blir den siste som ikke har noen form for elektrisk hjelp. Framover er det snakk om hybrider.

Selvfølgelig er målet å få ned utslippene – men også å få elektrisk hjelp til å holde ytelsene på et nivå vi forventer av en vaskeekte italiensk superbil. Det er jo noe som heter: Ja, takk – begge deler …

– Alt blir nytt

Lamborghini har allerede en hybrid bil. Nemlig Sián. Men ifølge Lamborghini-sjefen er det ikke snakk om å videreføre dette systemet i Avantador-etterfølgeren.

– Nei, her kommer vi med noe helt nytt. Ny motor, ny drivlinje og et nytt batteri – ja, alt er nytt, forklarer Winkelman til Autoblog.

Les også: Lamborghini har aldri tjent mer penger

Sián er Lamborghinis første hybrid, her i Roadster utgave, men den blir ikke den siste.
Sián er Lamborghinis første hybrid, her i Roadster utgave, men den blir ikke den siste.

Kommer neppe til å skuffe

Selv om drivlinjen blir ny, er det helt klart mye som vil være som det pleier, når Lamborghini skal presentere et nytt flaggskip. Det loves utagerende design med aktiv aerodynamikk, firehjulsdrift, firehjulsstyring og ytelser i toppklasse.

Navnet på den tradisjonsrike arvtageren er ikke offentliggjort, vi vet heller ikke helt når den vil komme. Men nå vet vi i alle fall at den fortsatt får en V12-motor. Garantert av det mer sinna slaget.

Lamborghini skuffer sjelden med sine toppmodeller. Det gjør de neppe denne gangen heller – selv om det er batterier involvert.

Les også: Salgsrekord for million-SUV: – Mange kjøper bil med hjertet

Video: Her tester vi Lamborghini Diablo