Å trimme motoren på en 15 år gammel bil som nærmer seg 300.000 kjørte kilometer er ikke smart, mener Broom-Benny.
Å trimme motoren på en 15 år gammel bil som nærmer seg 300.000 kjørte kilometer er ikke smart, mener Broom-Benny.

Mer krefter i bilen? Det kan straffe seg

– Blir som å kjøpe nye, dyre joggesko til en gammel mann med rullator.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi har en eldre Volvo XC70 med manuelt gir. Motoren har gått 270.000 kilometer. Byttet turbo på ca. 250.000 kilometer. Den har fullt servicehefte og er i god stand.

Den har nå blitt nummer to-bil. Da den er ikke så sprek som da den var som ny, for 15 år siden.

Noen av de 185 hestene har trolig gått seg bort på sommerbeite over mange år. Kan jeg prøve steg 1 chiptuning som skal gi cirka 5 prosent effektøkning i hk/Nm, eller bør jeg la være på grunn av høy kilometerstand?

Benny svarer:

Heisann! Jeg forstår godt at det kan frist med litt ny og frisk «power» i en ikke altfor sprek Volvo.

Men med overhengende fare for å høre både gammeldags og kjedelig ut – så tror jeg ikke dette er noen veldig god ide.

De 185 hestekreftene har aldri vært veldig spenstige i D5-motorene. I alle fall ikke med automatgir. Jeg har ikke kjørt disse med manuelt gir, slik som du har.

Men om de har «rotet seg bort på sommerbeite» tror jeg heller jeg ville forsøkt å finne de igjen framfor å kjøpe nye.

Finn ut hvorfor

For om bilen din går dårligere nå enn tidligere – så er det en grunn til det. Slitte dyser, feil timing for innsprøytningspunkt, feil drivstoffmengde, manglende kompresjon, feil turbotrykk eller lignende. Altså rett og slett slitasje og / eller en feil. Det å bøte på dette med å trimme en motor som ikke er i form, kan fort bli snarveien til enda større problemer.

Det blir litt som å sette de nyeste, kuleste og dyreste joggeskoene på en gammel mann med rullator – for så å piske ham avgårde på et maraton. Det ender fort med hjertestans halvveis.

Kan kjøres langt

Første bud om man skal trimme en motor er at den er helt frisk i utgangspunktet. Å trimme en motor fordi den er slitt eller har en eller flere feil, er en dårlig ide.

Mitt råd til deg her blir derfor å finne ut hvorfor den går dårligere nå. Få fikset det og la gammel-Volvoen få nyte en litt rolig pensjonisttilværelse. Da kan du fort kjøre ytterligere 200.000 kilometer med den.

Det var kanskje ikke svaret du ønsket deg, men jeg tror det er det smarteste likevel.

Les også: BMW spøkte med det – Lada bare gjorde det

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Bilpleieren skulle bare levere tilbake Ferrarien – så skjedde dette

Video: Sjekk ut dette framtidskonseptet fra Volvo