NATTESTENGT: Ryde vil umiddelbart stenge sine elsparkesykler på natten i Oslo.
NATTESTENGT: Ryde vil umiddelbart stenge sine elsparkesykler på natten i Oslo. Foto: Gorm Kallestad

Krisetall fra legevaktene – nå gjør flere selskaper endringer

Ryde ber om promillegrense, og stenger elsparkesyklene på natten, men kun i helgene. Sent tirsdag følger Voi etter.

Tirsdag holdt skadelegevakten i Oslo en pressekonferanse der de ba Oslo kommune eller selskapene som driver kommersiell utleie av elsparkesykler, innstendig om å stenge sparkesyklene på natten.

Årsaken er at de har sett en eksplosiv økning i skader forårsaket av elsparkesykkel-kjøring på nattestid.

Nå opplyser selskapet Ryde i en at de tar oppfordringen, og vil stenge elsparkesyklene i helgene. Onsdag varslet Bolt i en pressemelding at de gjør det samme.

Samtidig opplyser Voi til TV 2at de gjør endringer som følge av skadetallene, og øker reaksjonstesting på appens fyllekontroll. De vil også senke maksfarten på nattestid i Oslo, slik de har gjort i Bergen.

— Vi er opptatt av å følge det legevakten i Oslo nå har sagt er en utfordring med antall skadede, så nå senker vi hastigheten på våre elsparkesykler på nattestid fredag og lørdag i Oslo, samt at alle våre brukere må gjennom en reaksjonstest, la oss kalle det en fylletest, for å vise at de har evnene og er kapable til å kjøre elsparkesykkel sene kvelder i Oslo, sier talsperson Øystein Sundelin i Voi til TV 2.

– Vil ta ansvar

Ryde var først ute med å kunngjøre endringer, og sier de også ønsker promillegrense.

– Ryde ønsker selvsagt minst mulig skader og har derfor innført strakstiltak etter oppfordring fra legevakten. Som en av de største aktørene i bransjen vil Ryde ta ansvar mens vi venter på en promillegrense som vi håper og forventer at Hareide (samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf), journ.anm) vil innføre, sier Eivind Saga, styreleder i Ryde i pressemeldingen.

Ryde oppfordrer de også sine konkurrenter til å stenge butikken om natten.

– Vi forventer også at de andre aktørene følger etter, skriver Saga.

INNFØRER FARTSBEGRENSING: Øystein Sundelin i Voi sier de vil bruke andre løsninger enn å stenge tilbudet.
INNFØRER FARTSBEGRENSING: Øystein Sundelin i Voi sier de vil bruke andre løsninger enn å stenge tilbudet.

Voi opplyser at de ikke ønsker å stenge om natten fordi de mener det finnes bedre løsninger.

– Ryde stenger om natten og legevakten ønsker dette. Hvorfor gjør ikke dere det samme?

– Fordi vi mener at teknologien kan løse dette på en annen måte, gjennom denne reaksjonstesten, eller fylletesten om du vil. Vi kan senke hastigheten, og vi kan kanskje ha noen soner i byen der det ikke vil være mulig å kjøre. Alt dette ligger innenfor hva teknologien vår åpner for, og nå skal vi prøve ut dette, vi har gjort deler av det i Bergen med suksess, og nå prøver vi dette i Oslo også, for å få ned ulykkestallene, sier Sundelin.

–Men hvorfor følger dere ikke anbefalingen fra overlegene?

– De kjenner ikke nok til hva teknologien vår åpner for, og nå skal vi bevise at vi gjennom teknologi kan bedre denne situasjonen, uten at vi trenger å fjerne tilbudet for de titusenvis av Osloboerne som bruker elsparkesykler på en fornuftig måte.

– Hvordan skal fyllekontrollen fungere i praksis?

– Det handler om at når du åpner Voi sin app på kveldstid, så må du klare å trykke deg frem på ikoner som dukker opp på skjermen og er du for full, så klarer du neppe å bestå den testen. Så det er en måte å bruke teknologi for å avsløre at du ikke er egnet til å bruke en elsparkesykkel, i påvente på at vi får en promillegrense som på biler og at politiet har flere tester.

Stenger i helgene

Til TV 2 sier Saga at stengingen vil skje mellom 01 og 05 i helgene.

RYDE-LEDER: Eivind Saga sitter som styreleder i Ryde.
RYDE-LEDER: Eivind Saga sitter som styreleder i Ryde. Foto: Erlend Aas

– Vi starter med å stenge mellom 01 og 05 som er det Oslo kommune har foreslått. Så får vi se litt på statistikken, og vurdere når skadene har størst omfang. I tillegg skal vi redusere farta på elsparkesyklene mellom 23 og 01, sier Saga.

Han sier at de har tekniske løsninger på plass som gjør det mulig å stenge allerede natt til førstkommende lørdag.

– Er det aktuelt å stenge også i ukedager?

– Da må vi i så fall se statistikk som viser at vi burde det. Vi oppfatter at det er i helgen dette er et stort problem.

– Vil dere stenge på natten også i andre kommuner?

– Vi får se. Vi har foreløpig et initiativ i Bergen kommune der vi sammen med de andre aktørene har innført redusert fartsgrense på kveld/natt, og vi har info i appen om å ikke kjøre i beruset tilstand, i tillegg til holdningstiltak for å informere brukerne om å kjøre ansvarlig og ikke i alkoholpåvirket tilstand, sier Saga.

Han understreker at han mener elsparkesykler hovedsakelig er et godt og nyttig fremkomstmiddel for mange, og at det er et mindretall som ødelegger ved å kjøre uansvarlig.

– Dette er ikke et sparkesykkelproblem. Dette er noen som gjør dumme ting på natten. At det ikke er promillegrense, det kan jeg ikke forstå, sier han.

Ber om promillegrense

Og Ryde ber nå om en promillegrense.

«Selskapet tror en promillegrense vil ha betydelig effekt siden man da også vil miste sertifikatet til å kjøre bil og motorsykkel», skriver de i pressemeldingen.

– El-sparkesyklene har blitt en viktig del av folks hverdagstransport og nesten alle disse utføres ansvarlig og uten skader. Det er den uansvarlige bruken som promillekjøring vi må få slutt på og her ønsker vi å jobbe tett sammen med myndighetene for å løse dette. Det viktigste steget er en promillegrense, sier Saga.

De har derfor tirsdag sendt et brev til samferdselsminister Hareide der de ber ham innføre en promillegrense for å bruke elsparkesykkel.

Kraftig økning

Skadelegevakten i Oslo sa på pressekonferansen tirsdag at de så mange skader de mener er «unødvendige», og at mange av skadene er så alvorlige at de vil pasientene varig mén.

Tall fra helgene i juni viser at det i gjennomsnitt er 18,5 skader per døgn. Over halvparten av de skadene var i forbindelse med alkohol, og en stor andel av disse skadene kom på natten mellom klokken 12 og klokken 5.

Totalt antall skadede i juni er på 421 i Oslo. 74 av disse var under 18 år. Det er mer en dobbelt så mange skader i juni sammenliknet med samme måned året før.

Overlege med Ullevål sykehus, Tina Gaarder, sa at de får inn de skadene som trenger mer behandling enn det man får på skadelegevakten.

– Vi får inn de alvorlige hodeskadene og alvorlige ansiktsskader som i gåseøyne ikke er alvorlige med tanke på statisikken, men som ødelegger livet og utseende på unge mennesker, sa hun og fortsatte:

– Det er knuste ansikter og ødelagte fjes som er det vanligste. De har ikke skader i hendene, fordi de ikke rekker å ta seg for. Det går så for at de bare går i bakken, sa Gaarder.