Raseri i Tour de France: – Blir det ikke endring, får vi dødsfall

Tour de France-løypen får knallhard kritikk.

To av de tre første Tour de France har vært preget av en rekke stygge velt.

På mandagens etappe til Pontivy endte Touren for stjerner som Caleb Ewan (Lotto-Soudal), Jack Haig (Bahrain Victorious) og Robert Gesink (Jumbo-Visma). Det var bare noen av rytterne som var i asfalten i løpet av etappen. Foreløpig har ikke de medisinske rapportene kommet på alle rytterne.

Marc Madiot, lagsjef i Groupama-FDJ, krever endring etter alle veltene.

– Jeg forstår at familiene ikke ønsker at barna skal sykle. Jeg er far selv, og jeg ønsker ikke å se barnet mitt bli proffsyklist etter det vi har sett her. Dette er ikke sykling lenger. Vi kan ikke fortsette slik, sier Madiot til L'Équipe.

– Vi må endre oss, for dette går ikke bra. Hvis vi ikke gjør det, får vi dødsfall. Dette er ikke vår sport verdig. Jeg har ikke lyst til å komme med slike nyheter (dødsbudskap) til rytternes familier, fortsetter sjefen til det franske laget.

Ville flytte trekilometersmerket

Det var et ønske fra Tour de France-feltet om å flytte grensen for hvor tiden på etappen tas på rytterne fra tre til åtte kilometer.

– Ettersom det er så viktig for sammenlagtrytterne ikke å miste tid, ble arrangøren bedt om å flytte trekilometersgrensen til åtte kilometer fra mål. Vi fikk ikke noe svar. Det er uforståelig, spør du meg. Det var nesten umulig å komme frem. Det var hektisk og fall var uunngåelig, sier Deceuninck-Quick Step-rytter Tim Declercq til Sporza.

Jumbo-Vismas sportsdirektør Frans Maassen forteller at de var nervøse.

– Vi var veldig bekymret før etappen, så vi ønsket at tidsgrensen skulle bli satt til fem kilometer før mål, så ikke sammenlagtrytterne måtte kjempe mot spurterne, men juryen ønsket ikke det. Sett i etterkant er det selvfølgelig dumt, men sånn er det, sier Maassen til TV 2.

TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad mener arrangøren burde klart å unngå de mange veltene som skjedde på tampen av den tredje etappen.

– Jeg tror det ville vært en fordel å få luktet ut alle sammenlagtrytterne før finalen, så hadde vi sluppet blodbadet for andre gang på tre etapper, sier han.

Cavendish: – Det er likt for alle

Tom Steels, sportsdirektør i Deceuninck Quick-Step, mener etappen burde vært lagt senere i Touren.

– Den eneste løsningen er bredere veier. Denne etappen kan være når bruddene får gå mot andre eller tredje del av Touren. Det er så nervøst på de første etappene av Touren, og man må kanskje tenke på å gi hverandre mer plass, sier Steels til TV 2.

Spurtveteranen Mark Cavendish ønsker ikke å kaste seg med på kritikken.

– Det er likt for alle. Det vil alltid være en debatt om sikkerhet og sånt hver uke. Ruten er som den er, og vi som sykler har alle et ansvar, sier briten.

Edvald Boasson-Hagen forteller at det var umulig å komme frem i feltet på de siste 70 kilometerne.

– Alle vil jo komme seg frem. Det er jo det sporten går ut på, og da er det dessverre sånn at det blir mye krasj, sier nordmannen til TV 2.

TV 2s sykkelekspert Dag Otto Lauritzen vil understreke at sykkel er en risikosport. Han påpeker også at den ene massevelten på første etappen skjedde etter at en tilskuer hektet Jumbo-Vismas Tony Martin med en plakat.

– Vi er vant til å se smale veier og brostein i for eksempel Paris-Roubaix. I Tour de France er det andre typer ryttere som ikke er vant til å kjøre på så trange veier. Viljen til å være foran er veldig stor. På de siste 25 kilometerne er det veldig viktig å være foran, men det går ikke for alle. Noen presser seg frem og kommer borti noen, og plutselig ligger det 10-15 mann der. Dessverre er det sånn sporten er, sier Dag Otto Lauritzen.

Relatert