Brannvesenet måtte tilkalle hele syv brannbiler, inkludert en tankbil. Likevel klarte de ikke å slukke brannen helt. Løsningen ble å senke bilen i en container fylt med vann. Foto: Oslo brann- og redningsetat
Brannvesenet måtte tilkalle hele syv brannbiler, inkludert en tankbil. Likevel klarte de ikke å slukke brannen helt. Løsningen ble å senke bilen i en container fylt med vann. Foto: Oslo brann- og redningsetat

Elbilen som begynte å brenne i Oslo sto ikke til lading

Hyundai tilbakekaller 6.000 eksemplarer i Norge.

Forrige uke tok det fyr i en elbil på Sinsen i Oslo. Det viser seg at brannen startet av seg selv i batteripakken – uten at bilen var koblet til en lader.

Til Broom forteller Oslo brann- og redningsetat, at slukningsarbeidet var krevende og tok tid.

Det ble tilkalt hele syv brannbiler. Likevel klarte man ikke å slukke batteribrannen helt.

Etter hvert ble derfor bilen, en Hyundai Kona, dekket til med en brannduk. Videre måtte brannvesenet tilkalle en container, fylt med vann, for å drukne bilen i den. Her ble elbilen liggende i 72 timer.

Selvantenner

Selv om det oppstår sjelden, er det svært alvorlig når litium-ionbatterier i en elbil tar fyr. I tillegg til at det er vanskelig å slukke brannen, fordi den selvantenner, medfører det også svært giftig røyk.

Oslo kommune valgte derfor å sende ut en SMS-varsling til personer i området, mens brannen pågikk, skriver Avisa Oslo.

Broom får opplyst at slukningsarbeidet med elbilen tok rundt halvannen time, noe som betegnes som langvarig i en bilbrann-sammenheng.

– Noen ganger er det bedre å la elbilene brenne ferdig

Her måtte elbilen stå i 72 timer. Foto: Oslo brann- og redningsetat
Her måtte elbilen stå i 72 timer. Foto: Oslo brann- og redningsetat

Hyundai tilbakekaller 6.000 elbiler

Bilen som tok fyr av seg selv, var altså en Hyundai Kona.

Dette er for øvrig modellen Hyundai har valgt å tilbakekalle flere tusen eksemplarer av, nettopp på grunn av brannfare i batteripakken, levert av LG Energy Solution.

I Norge tilbakekalles rundt 6.000 biler – for å få byttet ut batteripakken. Dette gjelder Kona, produsert mellom 2018 og 20. mars 2020.

– Bakgrunnen for tilbakekallingen er en potensiell kortslutning som kan oppstå i enkeltceller i batteripakken, og som i verste fall kan føre til brann. Behovet for utbedring rammer kun en liten prosentandel av de produserte bilene ved vår fabrikk i Sør-Korea, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge til Broom.

Han legger til at Hyundai Norge er godt i gang med prosessen, og at batteripakker forløpende blir skiftet ut på de berørte bilene.

Bekreftet: Norske VW-kunder får tilbakebetalt 37 millioner

Globalt må Hyundai tilbakekalle rundt 80.000 Kona electric på grunn av brannfare i batteripakken.
Globalt må Hyundai tilbakekalle rundt 80.000 Kona electric på grunn av brannfare i batteripakken.

Internasjonal oppmerksomhet

Bilen som brant i Oslo forrige uke, var derimot produsert etter 20. mars 2020, og er i utgangspunktet ikke berørt av tilbakekallingen.

– Vet dere noe om årsaken til brannen i Oslo?

– Det er for tidlig å si noe om dette, men vi er godt kjent med hendelsen. Våre teknikere ble raskt involvert, og har hatt god dialog med politi og brannvesen. Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi har fått gjort våre tekniske undersøkelser og fått fullstendig overblikk over hendelsen, sier Knudsen til Broom.

Brannnen i Oslo har fått stor oppmerksomhet, både i Norge og utlandet. Blant annet har engelsk brannvesen kontaktet sine kolleger i Oslo, for erfaringslæring, melder Avisa Oslo.

Her brenner elbilen – endelig

Her er Brooms møte med den nye el-SUVen fra Kina: