Første generasjon debuterte tilbake i 2007, nå er det endelig klart for en helt ny Nissan Qashqai.
Første generasjon debuterte tilbake i 2007, nå er det endelig klart for en helt ny Nissan Qashqai.

Var en kjempesuksess i Norge – så ble det bråstopp

Men nå er det klart for helt ny Nissan Qashqai.

At det norske bilmarkedet har vært gjennom store endringer de siste årene, er Nissan Qashqai et godt eksempel på.

Bilen var en knallsuksess og en av Norges mest solgte i flere år. Så begynte de elektrifiserte bilene for alvor å gjøre seg gjeldende på salgsstatistikkene. Og Qashqai forsvant gradvis fra radaren hos veldig mange norske bilkjøpere.

Her spiller nok også kjempesuksessen til elbilen Leaf inn. Den har tatt mye av fokuset hos Nissan-forhandlerne.

Tre millioner Qashqai er solgt i Europa, fem millioner på verdensbasis. Og nå er det klart for en helt ny og tredje generasjon av bilen. Den har også blitt noe forsinket, blant annet på grunn av korona-pandemien.

60 kilo lettere

Her handler det om nytt design, forbedret plassutnyttelse og ny drivlinje, kombinert med det Nissan selv karakteriserer som forhøyet kvalitet. Dessuten har de jobbet hardt med å få ned vekten på bilen.

Nye Qashqai blir Nissans første modell bygget i Europa med utstrakt bruk av lettvekts aluminiumspaneler. Både panser, dører og frontfanger er produsert av aluminiumslegering, noe som gjør karosseriet 60 kilo lettere enn på forgjengeren.

Det er investert mer enn 600 millioner kroner i den nye aluminiumsproduksjonen ved Nissans fabrikk i Sunderland, England. Det inkluderer en ekstra stor stanse-linje som ble lansert i fjor og «syklonen» - et gjenvinningsanlegg som skiller ut og presser uønsket metallskrap med en fart på 150 km/t. Det tar effektivt unna mer enn syv tonn metall i timen. Dette sikrer mindre avfall og en grønnere produksjonsprosess.

Flere grunner til at denne Qashqai-utgaven ble forsinket

Designet har flere likhetstrekk med dagens Leaf, det er naturligvis ikke tilfeldig.
Designet har flere likhetstrekk med dagens Leaf, det er naturligvis ikke tilfeldig.

Har blitt litt større

Etter hvert som panser og dører blir presset eller stanset ut, blir skrapmaterialet makulert og trukket ut, slik at aluminiumet av god kvalitet holdes atskilt.

Nissan kunngjorde nylig også planer om en større utvidelse av fornybar energiproduksjon i Sunderland med en foreslått 20MW utvidelse av solcelle-paneler. Det forventes at utvidelsen på 37.000 paneler blir godkjent, og det vil resultere i at 20 prosent av anleggets energi kommer fra fornybare produkter på stedet, noe som er nok til å bygge hver eneste nullutslipps Nissan Leaf som selges i Europa.

Som de to foregående generasjonene, er også nye Qashqai designet av Nissans European Design Studio i London.

Bilen har vokst litt i størrelse. Akselavstanden har økt med 2 centimeter, mens bilen totalt sett har blitt 3,5 centimeter lengre.

Det du må vite om brukt Nissan Qashqai finner du her:

Slik ser det ut innvendig, Nissan er ikke blant de mest minimalistiske på dette området.
Slik ser det ut innvendig, Nissan er ikke blant de mest minimalistiske på dette området.

Projiseres i frontruten

Bilen er tilkoblet og skal sette ny segmentstandard på forbedret brukervennlighet.

En ny 12,3” informasjonsskjerm kan konfigureres til å vise navigasjon, underholdning, trafikk- eller bilinformasjon.

Head-up-display på 10,8" er segmentets største. Viktig navigasjons-, førerassistent- og vei-informasjon projiseres på frontruten i førerens synsfelt.

Var en vanlig bil, nå er det lenge mellom hver gang du ser den

Dele opp bagasjerommet

Noen av bilens funksjoner kan betjenes via NissanConnect smartphone-appen – det gjelder blant annet fjernbetjente lys, samt låsing og åpning av dørene. Man kan også gjøre innstillinger for eksempel hastighet, tid og soner der man mottar varsler gjennom appen dersom bilen overstiger innstillingene.

Populære funksjoner fra forgjengeren videreføres og forbedres, blant annet lagring i siderommene over hjulbuene og systemet med det fleksible ”luggage board”, der kunden kan dele opp bagasjerommet etter behov.

Oppbevaringsrommene i kupeen er forbedret for å øke brukervennligheten. Dørlommene har nå plass til flasker opp til 1,5 liter, opp fra 0,5 liter i forrige Qashqai.

Eier du en Nissan? Da vil vi gjerne at du forteller oss om den her:

Storhetstiden er nok defintivt over i Norge, men på bruktmarkedet er det mye å velge mellom hvis du har lyst på Nissan Qashqai.
Storhetstiden er nok defintivt over i Norge, men på bruktmarkedet er det mye å velge mellom hvis du har lyst på Nissan Qashqai.

Nye drivlinjer

Nissan har et mål om at 50 prosent av salget innen 2024 skal være elektrifiserte drivlinjer. Nye Qashqai kommer med 1,3-liters bensinmotor utstyrt med mildhybrid-teknologi, men den representerer også den europeiske debuten av e-POWER, Nissans drivverk som henter teknologier fra Leaf.

e-POWER har vært en salgssuksess på flere av Nissans modeller i Japan. Løsningen innebærer en el-motor, en generator, en inverter og en bensinmotor. Bensinmotoren jobber utelukkende for å forsyne batteriet med strøm når det er behov for det.

Noen ladbar hybrid-utgave rapporterer Nissan imidlertid ikke om. For salget i Norge er det helt klart en ulempe. Elektrisk versjon kommer nok heller ikke, det markedet skal den kommende el-SUVen Ariya ta seg av.

LES MER: Her snakker vi super-sjelden Nissan

Video: Denne er etterlengtet - elektrisk SUV fra Nissan