Håvard Grønberg jobber hos Albjerk Bil i Drammen. Akkurat nå er det ikke Audi A6, som han står med her, men en helt annen bil det selges mye av. Elektriske Q4 e-tron er nemlig blitt en storselger, allerede før norske kunder har sett bilen annet enn på bilder.
Håvard Grønberg jobber hos Albjerk Bil i Drammen. Akkurat nå er det ikke Audi A6, som han står med her, men en helt annen bil det selges mye av. Elektriske Q4 e-tron er nemlig blitt en storselger, allerede før norske kunder har sett bilen annet enn på bilder.

Håvard har vært bilselger i 27 år: – Aldri opplevd lignende

Solgte 11 biler på én dag.

Håvard Grønberg (60) jobber på Albjerk Bil i Drammen. Her selger han Audi – så det gnistrer! For ikke så lenge siden bikket han 5.000 solgte biler totalt i karrieren.

De siste årene har mye vært elektrisk. Sånn vil det nok fortsette. Ikke før har det aller største trykket rundt fjorårets mest solgte bil, Audi e-tron, lagt seg – så er det duket for oppfølgeren: Q4 e-tron.

Q4 er mindre og rimeligere enn e-tron – og åpner dermed døren for langt flere kunder. Det merkes.

– Selv ikke da det sto på som verst rundt e-tron, kunne det sammenlignes med hvordan det er nå. Jeg har aldri opplevd lignende, sier Grønberg.

Her kan du lese mer om priser og tekniske data om Q4 e-tron

11 biler på én dag

På det meste har han solgt 11 biler på én dag. Det finnes mange bilselgere i Norge som hadde vært strålende fornøyd med å selge det antallet fordelt på én måned.

– I utgangspunktet kunne jeg solgte flere, også. Men selve prosessen er såpass tidkrevende at det er begrenset hvor mange man får gjennomført.

Leveringene av den elektriske nykommeren er ventet å skje i november/desember.

Slik ser Q4 e-tron ut. Det er lett å kjenne igjen designspråket til Audi.
Slik ser Q4 e-tron ut. Det er lett å kjenne igjen designspråket til Audi.

Denne konkurrenten har akkurat fått solid priskutt

Bestselgeren

Q4 leveres i to varianter: Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Sistnevnte har en litt mer coupeaktig taklinje.

Startprisen er 399.000 kroner levert Oslo. Sportback-utgaven koster 20.000 kroner ekstra.

Audi Norge forventer at den mest populære modellen blir toppmodellen Q4 e-tron 50 quattro Advanced. Den har en veiledende pris på 484.500 kroner levert Oslo.

Dette var den tøffeste SUV-en på høstfjellet

Innvendig er det også typisk Audi.
Innvendig er det også typisk Audi.

Rundt 2.000 bestillinger

Ifølge tall Broom kjenner til, skal det være over 2.000 bestillinger på Q4 e-tron totalt i Norge, så langt. Den står med det for 70 prosent av Audi-salget, akkurat nå. Og det uten at kundene en gang har sett bilen, annet enn på bilder.

Planen er at demobilene skal begynne å komme på plass i uke 23. Altså om ikke lenge. Da forventer Grønberg en ny boost i interessen.

– Bare de siste 30 dagene har vi i Norge fått over 4.000 henvendelser på bilen på nett. Et ekstremt høyt tall. Men når vi har biler å vise fram, vil det erfaringsmessig øke betydelig.

Ny og ladbar Audi, vi sjekker rekkevidden

Sportback-utgaven er mer sporty – med fallende taklinje.
Sportback-utgaven er mer sporty – med fallende taklinje.

600.000 kroner

For rundt 600.000 kroner får du en svært godt utstyrt Q4 e-tron med største motor og quattro firehjulsdrift. Grønberg forteller at det er dette norske kunder vil ha.

– Det er svært få som kjøper Q4 uten quattro. Forøvrig er det jo en romslig bil, i forhold til størrelsen. Selv om den er 30 cm kortere enn e-tron, og dermed kompakt utvendig, er bagasjerommet på opptil 520 liter. Dermed duger den også som familiebil, for mange, sier Grønberg.

Her tester vi Audis nye råskinn

e-tron ryddet vei

Den erfarne Audi-selgeren er også tydelig på at e-tron har banet vei for nykommeren.

– Mange opplever at elbil fungerer godt i hverdagen. Jeg har selv erfart akkurat det, de siste årene. Men mens vi med e-tron hentet kunder fra BMW, Mercedes og Volvo – opplever jeg nå å bli kontaktet av for eksempel Nissan-, Toyota- og Mazda-kunder.

– Det er gode tider å være Audi-selger?

– Hehe, ja, dette er skikkelig moro!

Audi Q4 e-tron / Q4 Sportback e-tron kort oppsummert:

  • Tre modeller lanseres fra start: Q4 35 e-tron, Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro.
  • Rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).
  • Hurtiglading som gir opptil 130 km på 10 minutter.
  • Åpnet for bestillinger 22. april.
  • De første bilene er planlagt å ankomme norske forhandlere i juni.
  • Veiledende priser fra 399.900 kroner levert Oslo.
  • Effekt: 170 - 299 hk
  • Tilhengervekt: Opptil 1.200 kg (modeller med 4x4)

Her fikk vi de aller første interiørbildene av Q4 e-tron

Video: Se vår test av Audis elektriske flaggskip e-tron GT på norske vinterveier her:

Blir dette Audis oppfølger til nye e-tron GT?