Her snakker vi frunk! Fords elektriske pickup får bagasjerom på hele 400 liter der motoren vanligvis er å finne.
Her snakker vi frunk! Fords elektriske pickup får bagasjerom på hele 400 liter der motoren vanligvis er å finne.

Ford F150 Lightning kan få supergunstig pris

Fords elektriske pickup er ikke langt unna.

Ford har kommer relativt sent i gang med elektriske biler. Men nå er de i gang med en skikkelig offensiv.

Hjemme i USA er timingen god. President Biden er langt mer positiv til elbiler enn sin forgjenger. De kommende årene skal det brukes enorme beløp på å få flere amerikanere over på elektriske kjøretøy. Og der ser naturligvis også Ford muligheter.

SUV-en Mustang Mach-E er allerede ute (og i ferd med å bli et vanlig syn på norske veier). Nå følger Ford opp med elektrisk versjon av et virkelig ikon.

De skal nemlig lage elektrisk utgave av pickupen som i 44 år har vært USAs mest solgte.

Den har vært USAs mest solgte pickup i 44 år. Nå blir Fords legendariske F-serie også elektrisk.
Den har vært USAs mest solgte pickup i 44 år. Nå blir Fords legendariske F-serie også elektrisk.

Bærebjelke i den elektriske satsingen

Med det høyeste dreiemomentet F-150 noen gang har hatt og et mål om hele 563 hk, kaller Ford bilen den klart smarteste og mest innovative pickupen de har utviklet.

Allerede neste år ruller de første F150 Lightning ut av Rouge-fabrikken i Dearborn, rett utenfor Detroit. Den skal komme med blant annet intelligent tauing, den største digitale skjermen i noen pickup på markedet i dag, mulighet for trådløs oppdatering og en stor og innovativ frunk.

F-150 Lightning er en av bærebjelkene i Fords elektriske satsing på 22 milliarder dollar. De har startet denne storsatsingen med å utvikle elektriske varianter av sine mest populære bilmodeller – som Mustang, Transit og nå F-150 for det amerikanske markedet. I årene fremover vil det komme enda flere modeller.

Denne kjøper 100 kunder – hver eneste time

Det er ikke rent lite symboleffekt over det når Fords pickup nå skal bli elbil.
Det er ikke rent lite symboleffekt over det når Fords pickup nå skal bli elbil.

Trekke tilhenger på 4.500 kilo

F-150 Lightning vil komme i fire forskjellige versjoner, og med to ulike batteripakker.

Bilen vil få over 1.050 Nm dreiemoment og gjøre 0-100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kilo og kunne trekke maksimalt 4.500 kilo på variantene med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken. Det siste er viktig for mange av kjøperne. Det lave tyngdepunktet skal gi bedre kjøreegenskaper på våte veier eller gjennom sand.

Rekkevidden ventes å være i underkant av 400 kilometer med Standard Range-batteripakke, rundt 500 kilometer med Extended Range-batteri. Disse tallene er imidlertid ikke verifisert, her kan det komme endringer.

Turbo: Denne bildelen må du regne med å bytte ut

Muligheten til å dra tunge lass er viktig for mange pickup-eiere. Ford svarer på det med hengervekt helt opptil 4.500 kilo her.
Muligheten til å dra tunge lass er viktig for mange pickup-eiere. Ford svarer på det med hengervekt helt opptil 4.500 kilo her.

Digitalt førermiljø i F-150

F-150 Lightning skal komme med teknologier som både gjør den mer produktiv for eieren og smartere i bruk. Her snakker vi blant annet selvkjøring. Også det Ford kaller Onboard Scales, som ved hjelp av sensorer gir et estimat på den aktuelle vekten som er lastet i kjøretøyet. Dette fungerer sammen med Intelligent Range for å gi nøyaktige anslag på gjenværende elektrisk rekkevidde, basert på hvor tungt lastet kjøretøyet er.

Nye F-150 kan også fås med 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Fords SYNC4A tilpasser seg førerens vaner over tid og du får lett tilgang til Apple CarPlay, Android Auto og andre SYNC AppLink-apper. Et 12-tommers heldigitalt instrumentpanel er også med på å heve den digitale opplevelsen i pickupen.

Dette er bilen som skiller seg ut i klassen

Skjermen i midtkonsollen er på hele 15.5 tommer. I tillegg tilbyr Ford digitalt intstrumentpanel.
Skjermen i midtkonsollen er på hele 15.5 tommer. I tillegg tilbyr Ford digitalt intstrumentpanel.

Frunk på 400 liter

Det Ford kaller Intelligent Backup Power gjør at du kan ta ut hele 9,6 kW med energi. Du kan også bruke bilens strøm som strømkilde til verktøy eller andre strømkrevende produkter, når du ikke er i nærheten av strømnett.

Under panseret foran er det en stor frunk på rundt 400 liter hvor du kan frakte mer enn 180 kilo. Det vanntette rommet er også utstyrt med fire strømuttak, to USB-uttak og er drenerbart.

Understellet har blitt forsterket med metallplater for å beskytte batterier og motor mot tøft terreng. Batteriet er også i tillegg beskyttet av en vanntett boks pakket inn i krasjabsorberende materiale.

Svært gunstig startpris

Hjemmeladeløsningen skal gjøre at F-150 lader 48 kilometer per time. For å fulllade det største batteriet fra 15-100 prosent, tar det rundt 8 timer. På en 150 kilowatt DC hurtiglader er målet at du skal kunne lade rundt 87 kilometer på 10 minutter, da forutsatt ideelle forhold.

Selv om vi fortsatt snakker ett år til lansering, har Ford også et prisestimat klart. Startprisen skal tilsvare den på dagens F-150, det vil si fra rett i underkant av 40.000 dollar, eller rundt 330.000 kroner.

Er vi i nærheten av en slik pris når bilen kommer til Norge, kan vi nok trygt regne med storsalg også her hjemme.

Viktig nyhet kan gi comeback i Norge

Video: Her snakker vi smart pickup