Salgsstarten er nå i gang på Mercedes-Benz sin kompakte el-SUV EQA med firehjulsdrift. Det kan bli en populær bil blant norske kjøpere.
Salgsstarten er nå i gang på Mercedes-Benz sin kompakte el-SUV EQA med firehjulsdrift. Det kan bli en populær bil blant norske kjøpere.

Her får du premium-elbil til folkelig pris

Denne pakken skal friste mange.

Mercedes øker stadig utvalget av elbiler. Den mellomstore SUVen EQC har for lengst etablert seg – og nå kommer de to mer kompakte modellene EQA og EQB.

EQA tar utgangspunkt i populære GLA, som også leveres som ladbar hybrid. Ambisjonen til Mercedes er at EQA skal appellere til de som ønsker seg en kompakt familie-SUV.

Salget på innstegsmodellene av EQA har vært i gang en stund, allerede. Men nå åpnes også det også for utgavene som har 4Matic firehjulsdrift.

Det er to utgaver av EQA med 4x4. Begge har en rekkevidde på opptil 432 kilometer målt etter den nye WLTP-normen – og kan leveres med tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kilo.

75 kilo taklast

Prisene starter på 444.000 kroner for EQA 300 4matic og 466.000 kroner for EQA 350 4matic.

Med det går Mercedes rett i strupen på mer folkelige konkurrenter som VW ID.4 og Ford Mustang Mach-E. Og EQA er også en god del billigere enn en bil som Volvo XC40 P8.

Med lengde på 4,46 meter er EQA mer kompakt enn de to førstnevnte. Bagasjerommet er heller ikke kjempestort, med sine 345 liter. Men 75 kilo taklast kan nok tildels kompensere for det.

Rekkevidde, effekt og lading

Begge utgavene har en batterikapasitet på 66,5 kWh, men effekten er forskjellig. EQA 300 har 228 hestekrefter og et dreiemoment på 390 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder.

EQA 350 har 292 hestekrefter og et dreiemoment på 520 Nm. Her vil akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tas unna på 6,0 sekunder.

Med hurtiglading på opptil 100 kW kan du lade fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter. Den integrerte ombordladeren støtter lading på opptil 11 kW.

Prisene for EQA med 4x4 starter på 444.000 kroner.
Prisene for EQA med 4x4 starter på 444.000 kroner. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun

Her kan du lese om avdukingen av EQA tidligere i år

Utstyrspakker

Inkludert i standardutstyret på EQA er det nye infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience), navigasjon med Electric Intelligence, LED-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk bakluke, 18" lettmetallfelger, atmosfærebelysning med 64 farger, seter med fireveis justerbare korsryggstøtte, ryggekamera og multifunksjons-sportsratt i skinn.

Tilhengerfeste med tilhengerstabilisering er tilgjengelig som ekstrautstyr. Det er elektrisk innfellbart. Tauekapasiteten til begge utgavene er på opptil 1.800 kg.

Det vil også være mulig å montere takstativ som ekstrautstyr.

Mercedes EQS: Får rekordlang rekkevidde

Mercedes sitt avanserte MBUX-infotainmentsystem er standard i EQA.
Mercedes sitt avanserte MBUX-infotainmentsystem er standard i EQA.

Kommer til sommeren

EQA kommer med EQ-familiens distinkte sorte panelgrill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak. En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front.

Interiøret har et nytt belyst dekorelement og roségullfarget dekor på ventilasjonsåpningene, setene og nøkkelen.

De første bilene forventes i Norge mot slutten av sommeren 2021.

Mercedes-Benz kommer til å ha et betydelig bedre utvalg av elbiler i løpet av 2021.
Mercedes-Benz kommer til å ha et betydelig bedre utvalg av elbiler i løpet av 2021.

Her snakker vi elbil-flaggskip!

Video: Her kan du ser mer av Mercedes-Benz EQA:

Satte ny rekord – nå svarer Tesla selvsikkert tilbake