Millionbilen som plutselig kan være en god investering

Vi har kjørt en av Norges aller råeste SUV-er. Se video:

700 hestekrefter i en bil som for ikke så lenge siden ble omtalt som å ha kjøreegenskapene til en traktor. Mercedes G-Klasse kan få bilentusiaster i alle aldre til å sperre opp øynene. Det er få biler på markedet med samme tilstedeværelse som denne.

Verstingmodellen er det som vanlig AMG som står for. G 63 AMG har småville 585 hk – og dermed får den digre og tunge offroaderen sportsbil-akselerasjon.

Men om du synes det blir for puslete, og en del synes utrolig nok det, så er det løsninger.

I Holmestrand finner vi for eksempel landets eneste, offisielle Brabus-tuner: Autocenteret Fjeldstad. De er i tillegg en av verdens største (ja, det er sant!) forhandlere av G-Klasse – noe de har holdt på med siden 1981.

Her kan du fore din G-Klasse med massive mengder anabole steroider. Resultatet er på grensen til halsbrekkende!

Her kan du lese mer om Brabus-satsningen

Testbilen har matt lakk, dette er ikke folie.
Testbilen har matt lakk, dette er ikke folie.

Bisarre krefter

Brabus G 700 heter bilen vi har fått hendene på, denne gangen. Ja, du gjettet riktig, det betyr 700 hk.

Det er fullstendig bisart, selvsagt, i en bil som ser ut som et pengeskap.

Men populært er det, likevel. Faktisk velger 7 av 10 av de som kjøper en ny G-Klasse hos Autocenteret Fjeldstad å få Brabus-tuning på bilene sine.

Så kan man velge hvor langt man vil gå, i henhold til eksosanlegg, styling og utstyr. Den råeste pakken heter Adventure Pack – og kan leveres med tuning med opptil 800 hk!

G63 AMG 6x6: Her kommer du garantert fram til hytta!

Det utvendige designet har vært nærmest identisk i over 40 år – men det har skjedd enorme endringer i interiøret. Brabus kan pynte opp litt ekstra, om du betaler for det.
Det utvendige designet har vært nærmest identisk i over 40 år – men det har skjedd enorme endringer i interiøret. Brabus kan pynte opp litt ekstra, om du betaler for det.

Heftige fraspark

Noe av det mange av kundene setter pris på, er lydbildet. Testbilen har Brabus eksosanlegg – som betyr at det smeller, buldrer og bråker noe skikkelig.

Men den virkelig opplevelsen, er måten den sparker fra. 0-100 km/t leveres på 4,3 sekunder. Det er imponerende tall. Men det er hvordan det oppleves, som virkelig gjør inntrykk.

Mer om det kan du både høre og se i videotesten øverst i artikkelen.

Børstraktoren er tilbake – tøffere og mer brutal enn noen gang

Kostbart

Effektøkningen som er i testbilen, koster rundt 90.000 kroner. Skal du ha 800 hk, må du sette av over 300.000 kroner. Det er nok forklaringen på at de fleste slår seg til ro med 700 hk-pakken.

G-Klasse holder seg svært godt i pris.
G-Klasse holder seg svært godt i pris.

Men om du skal kjøpe dyr bil, er i alle fall G-Klasse et godt utgangspunkt. De holder seg nemlig svært godt i pris.

Det samme gjelder modellene som har fått Brabus-tuning. Kanskje særlig de med de aller råeste pakkene, siden dette også er de mest sjeldne modellene.

– Det er ikke farlig å bruke mye penger på bil, så lenge de stiger i verdi, humrer salgsdirektør Bjørn Egil Fjeldstad, som i sin tid var med å starte opp Autocenteret Fjeldstad.

Her kan du lese mer om historien bak G-Klasse

Flere modeller

Brabus har som nevnt ikke bare tuning og utstyr til G-Klasse. Nesten alle modellene kan få ekstra fraspark.

Til og med innstegsmodellen til Mercedes, A-Klasse, kan få Brabus-overhaling. Leverer du din A 180 med 136 hk – kan du få den tilbake med 177 hk. A 250 får 46 hk ekstra, og øker fra 224 til 270 hk. For tuning av A-klasse starter prisene på rundt 25.000 kroner.

Har du verstingen A45 S, får du 450 hk – og kan du sparke unna 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder med Brabus-pakke installert.

Klart du kan oppfylle denne bildrømmen!

Video: Det startet med en telefon fra Saudi Arabia:

AMG: Disse bokstavene står for mye moro!