Når uhellet først er ute, er det viktig å dokumentere hva som har skjedd så godt som mulig. Her er mobilen gull verdt - hvis du bruker den riktig.
Når uhellet først er ute, er det viktig å dokumentere hva som har skjedd så godt som mulig. Her er mobilen gull verdt - hvis du bruker den riktig.

Mange gjør feil: Slik skal du bruke mobilen når uhellet er ute

Har blitt et veldig verdifullt hjelpemiddel.

Hver dag skjer det flere tusen uhell og ulykker på norske veier.

Ikke rent sjelden oppstår det problemer og uenighet i etterkant. Hva var det egentlig som skjedde? Og hvem har skylden?

Å fylle ut skademelding er svært viktig her. Men det er ikke alltid det blir gjort på helt riktig måte:

– Nei, og det har nok mye med situasjonen å gjøre. Man har akkurat opplevd noe dramatisk og er langt utenfor komfortsonen. Pulsen er gjerne høy, kanskje er man også uenig med den andre parten. Å holde hodet kaldt og fylle ut skademeldingen på riktig måte – det er ikke alltid like enkelt da, sier Sigmund Clementz som er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If.

Kan være gull verdt

Han er gjest i siste episode av Broompodden, og snakker blant annet om dette med skademeldinger her.

Sigmund Clementz er kommunikasjonsssjef i If.
Sigmund Clementz er kommunikasjonsssjef i If.

Clementz har også et veldig godt råd til alle som opplever et uhell ute i trafikken:

– Det er å bruke mobilkameraet til å dokumentere hva som har skjedd. Dette kan virkelig være gull verdt, gjort på den riktige måten, sier han.

Nå kan du forsikre deg mot store verkstedregninger

Ikke ta bilder av bulken

– Hva mener du med det?

– Det vi ser, er at mange konsentrerer seg mest om å ta bilde av den fysiske skaden. Men det viktigste er ikke å ta bilder av bulken, den ser verkstedet som takserer skaden. Ta heller bilder av skadesituasjonen og omgivelsene rundt, veldig gjerne fra flere vinkler. Det gir et mye bedre totalinntrykk av hva som egentlig har skjedd. Husk også å ta bilder av skilting og oppmerking. Alt dette kan være verdifull bakgrunn når forsikringsselskapet skal gjøre jobben sin, sier Clementz.

– Hva med det mange har i bilen nå, nemlig et dashcam?

– Det kan også være verdifullt, men husk at det bare filmer fra én side og ikke nødvendigvis sier så mye om helheten. Derfor er bilder ofte mer verdifulle, så lenge de er tatt på riktig måte, sier Clementz.

Kjøpte ny bil i 1974 – men syntes den var for fin til å brukes

Det er aldri hyggelig å havne i en ulykke ute på veiene. Selv om skadene kanskje ikke er så store, blir regningen fort betydelig. Foto: Scanpix.
Det er aldri hyggelig å havne i en ulykke ute på veiene. Selv om skadene kanskje ikke er så store, blir regningen fort betydelig. Foto: Scanpix.

Har god fantasi

Apropos skademeldinger: If har faktisk bidratt til en bok som heter «Norske skademeldinger i utvalg».

Her har de samlet noen av de rareste forklaringene selskapet har fått på hvorfor det bulkes.

– Det hender ikke så rent sjelden at vi får inn meldinger som neppe ville fått ståkarakter på norsktentamen. Heldigvis har skadebehandlerne god fantasi og lang trening i å sette seg inn i ulike skadesituasjoner, sier Clementz.

Ble konfrontert med skaden – skyldte på svigermor

Motparten har skylden...

Her er noen eksempler fra boken:

«For å unngå kollisjon kjørte jeg på den andre bilen.»

«Jeg forlot mot Ford Coupé utenfor, og når jeg kom tilbake fant jeg til min store overraskelse en Ford Cabriolet.»

«Jeg mener at ingen av partene hadde skyld i uhellet, men hvis det ikke er tilfelle, er det motparten.»

«Fyren var overalt. Jeg måtte bråsvinge flere ganger før jeg traff ham.»

«Hans skyld. Han holdt altfor liten avstand til bilen bak.»

Få med deg mer om dette og hvorfor bilskadene har blitt så mye dyrere de siste årene – i ukens episode av BroomPodden:

Ble påkjørt mens de fylte ut skademelding

Video: Her er bilene Broom-gjengen vil skal stå opp fra de døde:

Nå kommer bombrikken som varsler om ulykker