Dette er en BMW M2. En av de mest kjøreglade modellene BMW har laget. Men det var ikke bare det som fristet Bentley-sjef Christian Gottschalk til å kjøpe bilen. Det var ett ufravikelig krav da han trålet bruktmarkedet. Illustrasjonsfoto
Dette er en BMW M2. En av de mest kjøreglade modellene BMW har laget. Men det var ikke bare det som fristet Bentley-sjef Christian Gottschalk til å kjøpe bilen. Det var ett ufravikelig krav da han trålet bruktmarkedet. Illustrasjonsfoto

Én ting var helt avgjørende da Christian kjøpte drømmebilen

Derfor var 2018-utgaven mer fristende enn nyere modeller.

Christian Gottschalk (46) er sjef for Bentley i Norge. Det betyr at han selger noen av de absolutt dyreste og mest eksklusive bilene på markedet.

Prisene starter på rundt 3 millioner kroner.

I en slik jobb, er det gjerne mer enn bare pliktfølelsen som gjør at du møter opp på kontoret. Slik er det i dette tilfellet, også.

Christian er en ekte bilentusiast. Og det stopper ikke når han lukker døren på butikken til Bentley på Billingstadsletta.

På hjemmebane har han imidlertid en litt annen type bil, enn de han omgås i de flotte lokalene til Brookland Motors.

I siste episode av BroomPodden forteller han blant annet hvorfor han kjøpte akkurat den bilen han gjorde.

Drømmebil

– Jeg har jobbet i BMW tidligere, og var med på lanseringen av deres M2, i sin tid. Den bilen har jeg drømt om siden, forteller han.

Christian Gottschalk er sjef for Bentley i Norge.
Christian Gottschalk er sjef for Bentley i Norge.

Akkurat det er kanskje ikke så rart. Undertegnede var nemlig også med på M2-lanseringen – og kan skrive under på at det var en ganske så uforglemmelig opplevelse.

Den foregikk på en Formel 1-bane – nemlig Hungaroring, i Budapest. Der ble den nyeste M-bilen satt skikkelig på prøve. Og den besto med glans. Ikke fordi den er raskest – men fordi den byr på bøtter og spann med kjøreglede.

Her kan du lese om lanseringen av BMW M2 på Hungaroring

Ufravikelig krav

M2 har en 3-liters turbomotor som yter 370 hk. 0-100 km/t leveres på like over 4 sekunder – og det er ren bakhjulsdrift.

Da Gottschalk skulle finne seg sin egen M2, var det særlig ett ufravikelig krav: Den måtte være eldre enn 2019.

- I 2019 kom en del lydrestriksjoner fra et visst direktorat nede i EU. Derfor var jeg opptatt av å finne en 2018-modell.

Dette har BMW aldri gjort før

– Essensen av bilkjøring

Eksoslyd er nemlig viktig.

– Ja, det er halve moroa med den bilen, mener Bentley-sjefen.

Den andre halvdelen av moroa handler om kjøreglede. Siden M2 er den minste og letteste M-bilen, har den bedre forutsetninger for akkurat det, enn de andre.

– Den har essensen av bilkjøring. Enkelt og analogt. I mitt hode får du ikke noe mer genialt enn det.

I BroomPodden forteller han om sin flotteste opplevelser bak rattet i M2-en – og ikke minst om Bentley-planene framover.

BMW M6, du får den til 1/3 av nypris

Video: – Disse bilene skulle vi ønske sto opp fra de døde

BMWs råeste – enkelt og greit!