250 modeller – her er dieselbilene du fortsatt kan kjøpe i Norge

Det finnes både rimelige og dyre alternativer.

Dieselandelen av nybilsalget er godt under 10 prosent i Norge. Men fortsatt er det mange dieselbiler å velge mellom i markedet. En av dem er Ford Kuga.
Dieselandelen av nybilsalget er godt under 10 prosent i Norge. Men fortsatt er det mange dieselbiler å velge mellom i markedet. En av dem er Ford Kuga.

Selv om dieselmotoren aldri har vært renere og mindre miljøbelastende enn i dag, er det ingen tvil om at motortypen er på vikende front. Ikke minst er dette synlig i Norge, der elbiler og hybrider i dag deler mesteparten av markedet mellom seg.

I februar sto biler med dieselmotor for en samlet markedsandel på bare 6,8 prosent her i landet.

Det er særlig i de store byene dieselbiler knapt er salgbare lenger, men de geografiske forskjellene er store. I distrikts-Norge er nemlig diesel fortsatt et populært valg, og det samme gjelder generelt for yrkesgrupper som kjennetegnes av store årlige kjørelengder.

Men når så få som i underkant av syv av hundre bilkjøpere ønsker seg dieselmotor er det ikke mye til marked å satse på, hverken for forhandlere eller bilimportører. Det er lett å tenke at kjøp av ny dieselbil kan være en krevende øvelse, med lite utvalg av aktuelle biler.

Eller?

Ingen grunn til å ha diesel-skam

Mye å velge blant

Broom har undersøkt saken, og dieselentusiaster behøver ikke å være bekymret med det aller første. Norske bilforhandlere kan friste med mer enn 250 dieselmodeller i sine prislister, så her er det fortsatt mye å velge blant – også utover det klassiske dieselvalget: Dem store SUV-modellen.

Videre i artikkelen kan du se noe av hva vi fant, sortert på bilmerker. Samtlige eksempler er hentet fra nyeste tilgjengelige prisliste på nett for de enkelte merker og modeller.

Det er fortsatt godt utvalg av dieselmodeller fra Audi. Her Q3.
Det er fortsatt godt utvalg av dieselmodeller fra Audi. Her Q3.

Audi:

Godt over 20 dieselmodeller, her er noen eksempler:

Audi A4 Avant Advanced 40 TDI quattro 204 hk kr. 546.100,-

Audi S-Line Avant quattro TDI 204 hk kr. 658.500,-

Audi A4 Allroad 40 TDI 204 hk kr. 584.300,-

Audi A6 Avant Sport 40 TDI 204 hk quattro kr. 704.000,-

Audi S6 Avant 3,0 TDI V6 344 hk quattro kr- 1.030.900,-

Audi S7 Sportback TDI 349 hk quattro kr. 1.118.600,-

Audi A8 50 TDI V6 286 hk quattro kr. 1.198.400,-

Audi Q2 Advanced 35 TDI 150 hk quattro kr. 469.300,-

Audi Q3 Advanced 40 TDI 200 hk quattro kr. 552.200,-

Audi Q3 Advanced Business 40 TDI 200 hk quattro kr. 614.800,-

Audi Q3 Sportback 40 TDI 200 hk quattro Black Edition kr. 719.211,-

Audi Q7 50 TDI 286 hk quattro kr. 1.097.000,-

Alfa Romeo:

Alfa Romeo Stelvio Veloce 210 hk kr. 750.939,-

Alfa Romeo Stelvio Super Sport 210 hk kr. 852.985,-

X3 har blitt en svært viktig modell for BMW -og du får den også med dieselmotor. Foto: Christer Williksen
X3 har blitt en svært viktig modell for BMW -og du får den også med dieselmotor. Foto: Christer Williksen

BMW:

BMW 118d 150 hk man. girkasse kr. 365.100,-

(tillegg automatgir ca. 29.000,-)

BMW 120d 190 hk xDrive kr. 459.600,-

BMW 218d 150 hk man. girkasse kr. 439.400,-

(tillegg automatgir ca. 30.000,-)

BMW 220d 190 hk xDrive kr. 524.500,-

BMW 320d Touring xDrive 190+11 hk mildhybrid kr. 539.000,-

BMW M340d Touring xDrive 340+11 hk mildhyb. Kr. 802.600,-

BMW 420d Coupé xDrive 190+11 hk mildhyb. Kr. 599.500,-

BMW M440d Coupé xDrive 340+11 hk mildhyb. Kr. 864.900,-

BMW 520d Sedan xDrive 190+11 hk mildhyb. Kr 640.200,-

BMW 520d Touring xDrive 190+11 hk mildhyb. Kr. 691.000,-

BMW 540d Touring xDrive 340+11 hk mildhyb. Kr. 880.200,-

BMW 620d GT xDrive 190+11 hk mildhyb. Kr. 801.600,-

BMW 740d xDrive 340+11 hk mildhyb. Kr. 1.284.900,-

(L = lang versjon, tillegg ca. 67.000,-)

BMW 840d xDrive 340+11 hk mildhyb. Kr. 1.326.800,-

BMW X1 xDrive 18d 150 hk man. girkasse kr. 525.300,-

(tillegg automatgir ca. 28.000,-)

BMW X2 sDrive 18d 150 hk man.girkasse kr. 481.500,-

(tillegg automatgir ca. 35.000,-)

BMW X3 xDrive 20d 190+11 hk mildhyb. Kr. 689.100,-

BMW X4 xDrive 20d 190+11 hk mildhyb. Kr. 723.200,-

BMW X5 xDrive 30d 286+11 hk mildhyb. Kr. 1.046.900,-

BMW X6 xDrive 30d 286+11 hk mildhyb. Kr. 1.099.700,-

BMW X7 xDrive 40d 340+11 hk mildhyb. Kr. 1.424.400,-

Dette er en liten revolusjon for dieselmotoren

Citroën:

C4 Cactus 1,5 BlueHDI Feel 100 hk kr. 254.900,-

C4 Cactus 1,5 BlueHDI ShinePack 120 hk kr. 329.900,-

Grand C4 1,5 SpaceTourer BlueHDI ShinePack 130 hk kr. 449.900,-

C5 Aircross SUV BlueHDI ShinePack 130 hk kr. 464.900,-

SpaceTourer Business 1,5 BlueHDI 120 hk kr. 593.800,-

Berlingo 1,5 BlueHDI ShinePack 130 hk kr. 365.800,-

Ford Kuga kommer nå med flere drivlinje-alternativer. Dieselmotor er fortsatt en av dem. Foto: Ford
Ford Kuga kommer nå med flere drivlinje-alternativer. Dieselmotor er fortsatt en av dem. Foto: Ford

Ford:

Focus 1,5 TDCI EcoBlue ST-Line 120 hk kr. 401.000,-

Focus Active Vignale 2,0 TDCI EcoBlue 150 hk kr. 472.100,-

Kuga 2,0 TDCI EcoBlue AWD 190 hk kr. 527.200,-

Kuga 2,0 EcoBlue ST-Line 150 hk mildhyb. kr. 490.800,-

Kuga 2,0 EcoBlue Vignale AWD 190 hk kr. 584.700,-

Mondeo 2,0 TDCI EcoBlue Titanium 150 hk kr. 520.500,-

S-Max 2,0 TDCI EcoBlue ST-Line 190 hk kr. 653.300,-

(tillegg AWD ca. 56.000,-)

Galaxy 2,0 TDCI EcoBlue Titanium AWD 190 hk kr. 761.800,-

Jaguar:

F-Pace D300 AWD 300 hk 1.046.900,-

F-Pace D300 AWD RDynamic S HSE kr. 1.248.900,-

Også E-Pace, XE og XF tilbys med dieselmotor.

Kias store SUV Sorento kommer som før også med dieselmotor. Foto: Kia
Kias store SUV Sorento kommer som før også med dieselmotor. Foto: Kia

Kia:

Sportage CRDi 136 hk mildhyb. Kr. 449.900,-

Sorento GRDi 202 hk kr. 819.900,-

Land Rover:

Range Rover 3,0 TDV6 258 hk fra kr. 1.664.900,-

Range Rover D250 mildhyb. Fra kr. 1.259.900,-

Range Rover Evoque 150 hk fra kr. 677.900,-

Range Rover Discovery D250 250 hk fra kr. 1.169.900,-

Range Rover Discovery Sport D150 150 hk fra kr. 715.900,-

Land Rover Defender D200 200 hk fra kr. 1.029.900,-

Mazda:

CX-5 kommer oppgradert både som forhjulsdrevet Vision Plus, Ignite ED AWD og Optimum AWD, alle med 184 hk diesel. Prisene var ikke klare i skrivende stund.

GLC er en svært populær Mercedes-modell. Tilgjengelig med dieselmotor. Foto: Daimler AG - Global Communicatio
GLC er en svært populær Mercedes-modell. Tilgjengelig med dieselmotor. Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Mercedes-Benz:

B 180 d 116 hk kr. 465.900,-

E220 d Sedan 4M 194 hk. Kr. 698.900,-

E300 de Sedan 4M 194 hk plug-in Kr. 681.900,-

E220 d T (stasjonsvogn) 4M 194 hk kr. 746.900,-

E300 de T 4M 194 hk plug-in kr. 719.900,-

E220 d 4M Coupé 194 hk kr. 761.900,-

E220 d 4M Cabriolet 194 hk kr. 848.900,-

S350 d 286 hk kr. 1.332.900,-

CLS 400 d 4M 330 hk kr. 1.119.900,-

GLC 220 d 4M 197 hk kr. 739.900,-

GLC 220 d 4M Coupé 194 hk kr. 789.900,-

GLC 300 de 4M 211 hk plug-in kr. 708.900,-

GLE 350 de Coupé 4M 194 hk plug-in kr. 1.118.900,-

GLA 200 d 4M 150 hk kr. 590.900,-

GLC 220 d 4M 194 hk kr. 739.900,-

GLC 300 d Coupé 4M 245 hk kr. 862.900,-

GLE 350 de 4M 194 hk plug-in kr. 920.900,-

GLS 400 d 4M 330 hk kr. 1430.900,-

Dette var verdens raskeste bil med dieselmotor

Nissan:

X-Trail dCi Visia 4x2 man. gir 150 hk kr. 369.900,-

X-Trail dCi Acenta 4x2 Xtronic 150 hk kr. 477.085,-

X-Trail dCi Tekna 4x4 Xtronic 150 hk kr. 597.000,-

7-seter:

X-Trail dCi Acenta 4x2 man. gir 150 hk kr. 429.485,-

X-Trail dCi Tekna 4x4 Xtronic 150 hk kr. 622.000,-

Opel:

Astra Ultimate 1,5 122 hk (sedan eller st.v.) kr. 399.900,-

Grandland X 1,5 130 hk kr. 432.900,-

Dieselmotoren holder enn så lenge stand hos Peugeot også - her populære 3008 SUV. Foto: Frank Williksen
Dieselmotoren holder enn så lenge stand hos Peugeot også - her populære 3008 SUV. Foto: Frank Williksen

Peugeot:

308 BlueHDI Allure kombi 110 hk fra kr. 359.900,-

308 BlueHDI SW GT kr. 381.900,-

2008 Active BlueHDI 110 hk kr. 284.900,-

2008 GT BlueHDI 130 hk kr. 372.900,-

3008 Active BlueHDI 130 hk kr. 404.900,-

3008 GT BlueHDI 130 hk kr. 454.900,-

508 Active BlueHDI 130 hk kr. 409.900,-

508 GT BlueHDI 130 hk kr. 469.900,-

5008 Active BlueHDI 130 hk 7-seter kr. 440.900,-

5008 GT 2,0 BlueHDI 180 hk 7-seter kr. 559.900,-

Rifter crossover Active BlueHDI 1,5 130 hk kr. 329.900,-

Rifter crossover Allure BlueHDI lang 1,5 130 hk kr. 418.900,-

Mercedes: Ikke aktuelt å legge ned dieselmotoren

Renault:

Koleos Blue dCi 150 hk eller 190 hk – pris ikke oppgitt.

Skoda:

Octavia stasjonsvogn 2,0 TDI 150 hk Style FWD fra kr. 367.100,-

Octavia Scout st.v. 2,0 TDI 150 hk fra kr. 487.100,-

Octavia RS TDI 200 hk fra kr. 529.900,-

Superb st.v. Style 2,0 TDI 150 hk kr. 502.900,-

Superb Scout 2,0 TDI 200 hk kr. 578.100,-

Kodiaq SUV 2,0 TDI 150 hk Ambition kr. 496.100,-

Kodiaq SUV 2,0 TDI 200 hk SportLine kr. 593.100,-

Toyota:

Landcruiser GXP 55 2,8 D—4D 204 hk kr. 1.183.500

Flere av Volkswagens modeller kan leveres med dieselmotor. Her Passat. Foto: Frank Williksen
Flere av Volkswagens modeller kan leveres med dieselmotor. Her Passat. Foto: Frank Williksen

Volkswagen:

T-Roc 2,0 150 hk TDI Design kr. 432.600,-

T-Roc 2,0 150 hk TDI Sport Excl. Kr. 502.800,-

Tiguan 2,0 150 hk TDI Life kr. 521.300,-

Tiguan 2,0 200 hk TDI R-Line kr. 591.800,-

Passat stasjonsvogn 2,0 122 hk TDI Business Line kr. 453.600,-

Passat st.v. 2,0 200 hk TDI Alltrack kr. 603.700,-

Touran 2,0 150 TDI fra kr. 500.900,-

Touareg 3,0 TDI 231 hk R-Line kr. 994.400,-

Volvo:

XC60 B4 mildhybrid 197 hk fra kr. 742.900,-

XC60 B5 mildhyb. 235 hk kr. 762.900,-

XC40 D3 mildhyb. 150 hk – pris ikke oppgitt

V90 B5 mildhyb. 235 hk kr. 726.900,-

V90 CC B5 mildhyb. 235 hk kr. 777.900,-

Alle priser må sees som fra-priser.

Nå kjører de i gang en stor satsing - på diesel

Video: Tenk om denne hadde hatt dieselmotor!