Dagens Outlander har vært en eneste stor suksesshistorie for Mitsubishi i Norge. Men nå er det straks slutt for denne modellen.
Dagens Outlander har vært en eneste stor suksesshistorie for Mitsubishi i Norge. Men nå er det straks slutt for denne modellen.

Snart er det for sent hvis du har lyst på denne

Outlander forsvinner – blir ikke erstattet.

Da siste generasjon Mitsubishi Outlander kom på markedet tilbake i 2013, ble den raskt en stor suksess i Norge. Helt i starten var det dieselmotor som gjaldt her. Men så kom Outlander i ladbar hybrid-utgave – og resten er historie.

Da tok salget nemlig helt av.

Nå ruller det 25.000 eksemplarer av denne bilen på norske veier. I tillegg kommer 7.600 eksemplarer med bensin og dieselmotor. Men veldig mange flere blir det ikke. Nå er det nemlig straks slutt for denne Outlander-generasjonen. Og i motsetning til det som er normalt i et slikt tilfelle, blir den ikke erstattet.

Hans Petter Aalmo er markeds- og PR-direktør hos importøren MMC Norge AS. Han forteller at de som vil ha en av de siste Outlanderne nå har dårlig tid:

Solgt før påskeferien starter

– Vi er snart tomme for biler på lager. De som ønsker å sikre seg en ny Mitsubishi Outlander PHEV med syv års fabrikkgaranti har ikke så mange dagene på seg. Med den salgsfarten vi ser nå, og det meget attraktive kampanjetilbudet vi har på leasing og kjøp, ser det ut til at de aller fleste bilene er solgt før påskeferien starter, sier Aalmo.

Hans Petter Aalmo er markeds- og PR-direktør i MMC Norge AS
Hans Petter Aalmo er markeds- og PR-direktør i MMC Norge AS

– Bilen har vært en fantastisk suksess for Mitsubishi i Norge, er det vemodig at den forsvinner?

– Vi velger heller å fokusere på den suksesshistoren Outlander har vært, når Norges mest solgte ladbare hybrid takker for seg etter syv års sammenhengende førsteplass på salgsstatistikkene. Outlander PHEV var en ekte pionér som ladbar SUV med firehjulstrekk og til en fornuftig pris. Dette har vært en viktig bil for oss og ikke minst 25.000 nordmenn som har kjøpt bilen av oss som importør, sier Aalmo.

Trodde det var slutt i Norge, så kom kontrabeskjeden

Den ladbare PHEV-utgaven har stått for mesteparten av salget, men det ruller også over 7.000 eksemplarer av denne Outlander-generasjonen med bensin- eller dieselmotor på norske veier.
Den ladbare PHEV-utgaven har stått for mesteparten av salget, men det ruller også over 7.000 eksemplarer av denne Outlander-generasjonen med bensin- eller dieselmotor på norske veier.

– Salget har vært bra

Når Outlander nå forsvinner, er det den litt mer sporty og kompakte Eclipse Cross som tar over for Mitsubishi i Norge. Den har store hjulspor å fylle:

– Outlander-arven lever videre i nye Eclipse Cross PHEV, med den samme velkjente og velprøvde drivlinjen, valuta for pengene, høy kvalitet og ikke minst svært gode kjøreegenskaper. Vi har stor tro på Eclipse Cross som ladbar hyrid og tilbakemeldingen fra de som har prøvekjørt den har vært fantastiske! Salget har så langt vært bra, så vi har god tro på at ny Eclipse Cross PHEV også vil finne veien til mange nordmenns hjerter, sier Aalmo.

Eclipse Cross har to elmotorer, batteripakke på 13,8 kWt og en 2,4-liters bensinmotor. Den elektriske rekkevidden er på 45 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-metoden.

Kul bil, men ikke så lett å skjønne hvem som skal kjøpe den

Eclipse Cross tar over for Outlander. Den har litt av hvert å leve opp til.
Eclipse Cross tar over for Outlander. Den har litt av hvert å leve opp til.

Startpris på 449.900 kroner

Firehjulstrekk-systemet distribuerer drivkraften til de elektriske motorene foran og bak. Vektfordelingen er optimalisert, og batteripakken er midtplassert. Dette skal gi stabile kjøreegenskaper og høy grad av komfort.

Eclipse Cross kommer i fire utstyrsnivåer: Invite starter på 449.900 kroner. Her får du blant annet batterivarmesystem, fjernlysassistent og omfattende sikkerhetsutstyr som kjørefeltvarsler og frontkollisjonvarsel med bremseassistanse.

Bilmerket forsvant – nå kan du gjøre gode kjøp

Nå får du ladbar Outlander fra rundt 160.000 kroner på bruktmarkedet.
Nå får du ladbar Outlander fra rundt 160.000 kroner på bruktmarkedet.

Fra 160.000 i bruktmarkedet

Neste trinn på skalaen heter Intense+, med startpris på 473.000 kroner. Blant standardutstyret her er head-up display, blindsonevarsler , krysstrafikk-bak varsler, adaptiv cruisecontrol, 360-graders kamera inkludert fugleperspektiv, varme i baksetene, og 100 volt strømuttak.

Instyle-utgaven kommer på 485.000 kroner. Her får du i tillegg til det allerede nevnte TomTom navigasjon, varme i frontruten, skinnseter, og elektrisk styrt passasjersete.

Toppmodellen Instyle + har så i tillegg stort panorama-glasstak. Denne koster 499.900 kroner.

PS: På bruktmarkedet får du nå ladbar Outlander fra ned mot 160.000 kroner, da snakker vi 2014/2015-modeller som har gått ganske langt. For rundt 200.000 kroner får du biler med kilometerstand pluss/minus 100.000.

Mitsubishi hadde Norges billigste bil, les mer om den her:

Se video av Outlander under: