hvite hjelpere
hvite hjelpere

- Matutdeling for media

Høsten 2002 fortalte norske medier om en storstilt matutdeling i det sørlige Afrika, i regi av Røde Kors. Men få visste at matutdelingen på det tidspunktet ikke var satt i gang.

Sommeren 2002 ble det varslet om en mulig sultkatastrofe i flere land i det sørlige Afrika.

Daværende generalsekretær i Norges Røde Kors, Jan Egeland, satte i gang det som blir kalt ”den største transportoperasjonen i Røde Kors’ historie”.

Frivillige kjørte bilene fra militærleire i Trøndelag til havnen i Drammen.

31. juli 2002 forlot over 200 M6-lastebiler havnen i Drammen med kurs for Durban i Sør-Afrika.

I august 2002 ankom bilene Durban i Sør-Afrika, og her begynte problemene: Papirene var ikke i orden, det ble problemer i tollen, det var uklart hvem som eide bilene, og rattet var på feil side - for i det sørlige Afrika kjører man venstre side av veien.

Og det manglet sjåfører som kunne kjøre over 200 gamle lastebiler. De fleste bilene ble stående i Durban. Det tok fra 3 til 5 måneder før M6-lastebilene begynte å kjøre mat til landene i regionen.

Selv om bilene sto fast i Durban ble det vist bilder på norsk TV om at matutdelingen var i gang i Malawi. Det var samtidig startet innsamlingsaksjon i Norge, og Røde Kors hadde fått fraktet en av bilene opp til Malawi.

Siden det ikke fantes noen klare og registrerte biler, spesialsendte de en M6-lastebil fra Durban for å fortelle at aksjonen var godt i gang. Jan Egeland fortalte da til TV 2-nyhetene at ”bilene er på plass”.

- Matutdeling for media

malawi (Foto: TV 2)
malawi (Foto: TV 2)

Når han i dag blir spurt om hvor mange lastebiler som var med på den første matvareutdelingen i Malawi, svarer han følgende:

- Det var veldig få, det var symbolske biler, sier Egeland til Dokument 2.

Like fullt, du sa at bilene var på veien og kjørte mat til flere sultrammede, men i virkeligheten stod de altså stille i flere måneder?

- Nei, jeg sa at den bilen som hadde kjørt fram, og det var vel et par andre like etter, var på veien med mat, slik vi kunne selv se, og slik journalisten som var der selv kunne se, sier Egeland.

- Aksjonen var vel ikke i gang på det tidspunktet, sier utenlandssjef Halvor Fossum Lauritzsen i Røde Kors til TV 2. På spørsmål om det var en matutdeling for media, svarer Lauritzsen:

- Ja, det tror jeg det var, sier utenlandssjefen.

I virkeligheten gikk det altså nesten tre måneder etter denne seremonien, før de norske M6-lastebilene begynte å kjøre mat i Malawi.

Men det var ikke den historien det norske publikum fikk høre.