Norsk favoritt: Slik blir den nye Subaru Outback seende ut.
Norsk favoritt: Slik blir den nye Subaru Outback seende ut.

2015 Subaru Outback: Snobbebil – for deg som ikke er snobbete.

Norsk hytte-favoritt blir ny

Subaru Outback hilste vi på første gang i 1994.

Den representerte den gang noe helt nytt. Nemlig de litt høyreiste kraftige stasjonsvognene med firehjulstrekk. Det vi nå kaller crossover. En biltype som passer oss nordmenn som hånd i hanske.

En liten legende?

Til tross for at den aldri har toppet bestselgerlistene her hjemme, har Outback – som bygger på Subaru Legacy – likevel hatt sin klare "menighet" og dermed blitt en suksess – ja, nærmest en liten legende i enkelte kretser.

Det var bilen som fikk deg gjennom snøfonna og opp den bratte kneika og som var ypperlig når du skulle sjøsette båten på stranda eller ta deg helt til seters – tross dårlig vei.

Men den har liksom aldri skrytt av det, tvert imot. Dette har mer vært en bil for kjennere som ikke er opptatt av å vise seg fram.

Subaru Outback: Slik skapte den en helt ny trend

Det er en bil som i stor grad appellerer til litt voksne og fornuftige kjøpere.

Ny og større i 2015

Også innvendig her bilen blitt oppgradert, mer påkostet og finere.
Også innvendig her bilen blitt oppgradert, mer påkostet og finere.

Nå er det klart for ny utgave.

Om vi begynner innvendig, har nykommeren vokst. Det gir bedre plass, særlig i bredden, men også beinplassen i baksetet har blitt større. Interiøret ellers er Subaru-typisk, med clean midtkonsoll, men ellers pent, ryddig, og nøkternt. Nye og mer eksklusive materialer loves også.

Fin og relativt velutstyrt, men uten på noen måte å være prangende.

Nå får den mer utstyr. Ryggekamera er nå standard, Adaptiv cruisekontroll med automatisk brems blir tilgjengelig, det samme gjør filskiftvarsling, og blindsonevarsling og også et system som varsler om kryssende trafikk bak bilen ved rygging ut fra for eksempel en parkeringsluke.

Ny teknologi

Bakfra er også endringene tydelige.
Bakfra er også endringene tydelige.

Les også: Dette er Norges eldste Subaru

Bilen får også helt nye infotainment-systemer. Det største byr på både talestyring og et raffinert Harman/Kardon stereoanlegg. Interiøret får flere smarte smårom og byr på det siste av tilkoblingsmuligheter og streaming / nedlastingsmuligheter.

Den er ikke først med noe av dette – i kjent japansk stil. De venter gjerne til systemene er utprøvd før de lanserer det i sine egne modeller.

Men i en moderne bil hører dette hjemme nå, om ikke annet så på tilbehørslisten.

Ikke bare synlige nyheter

Om vi titter under bilen så finner vi oppgradert understell, fjæring og styring. Det skal være strammere og styringen mer presis, men skal ikke gå på akkord med komforten.

Karosseriet har blitt gjort stivere, noe som bidrar til økt passiv sikkerhet og en noe mer sportslig kjørefølelse.

Subaru-Outback-seter
Subaru-Outback-seter

Se – en rallybil i alpinbakken

Bilen har også blitt lenger. Designet preges i stor grad av den store og litt røffe grillen. Hvilket igjen leder oss over til firehjulstrekken og den grunnleggende tanken om at bilen skal være litt tøffere og mer robust enn mange av konkurrentene når vær og føreforhold drar seg til og byr på utfordringer. Slik det ofte gjør i vårt langstrakte land.

Oppgradert 4x4 system

Selvfølgelig er det Subarus velkjente Active Torque Split-versjonen av Symmetrical AWD som vi finner under bilen. Nå i oppgradert versjon. Både veigrep, styrerespons og akselerasjon skal bli bedre.

Også den trinnløse CVT-girkassen er oppgradert. Blant annet er den forhåndsprogrammert til seks ulike innstillinger / gir (selv om den egentlig her bare ett gir) og disse kan styres via girhendler på rattet.

Motoren er enten en 2,5-liters bokserfirer som vi kjenner fra tidligere – også denne oppgradert for bedre drivstofføkonomi, levere vekt og stillere gange. En hyggelig bivirkning er at den har fått et par hestekrefter ekstra og yter nå 175 hk. Dreiemomentet er det samme som før, men er tilgjengelig over et bredere turtallsregister.

Til Norge på nyåret

Nye Outback kommer til Norge på nyåret
Nye Outback kommer til Norge på nyåret

Blir denne motoren for puslete så finnes en 3,6-liter boksersekser på 256 hk også. Neppe veldig aktuell for Norge ...

Vi håper også at bilen kommer med dieselmotorer etter hvert.

– Nye Subaru Outback lanseres i USA senere i år, som 2015-modell. Til Norge kommer den på nyåret.

– Outback kommer bare i stasjonsvogn og er en bil vi gleder oss stort til å få på plass. Det sier Stian Thrane som er informasjonsdirektør i Subaru Norge.

Les også: Dette er vår test av Subaru Outback