At en 32 år gammel Lada har overlevd i Norge, er ingen selvfølge. Men det er ikke det eneste som er uvanlig i akkurat denne historien... (Foto: Privat)
At en 32 år gammel Lada har overlevd i Norge, er ingen selvfølge. Men det er ikke det eneste som er uvanlig i akkurat denne historien... (Foto: Privat)

Bilen min Lada 2103: Dette har faktisk vært en taxi

Nå skal Ladaen få nytt liv hos Thomas (15).

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Taxi i Norge er gjerne ensbetydende med Mercedes, Volvo eller Toyota. Og slik har det vært lenge, selv om ytterligere et par tyske merker som Ford og Opel samt noen amerikanere også var populære slitere i denne næringen tilbake på 1970-tallet.

Les også: Nye tider i Russland - nå satser Lada på design

Men noen tenker annerledes, og slik var det også før. Selv om de som gjorde det nok både da og nå heller lot seg friste av å kjøpe noe ufornuftig flott og kostbart med lave taxi-avgifter enn å gå den andre veien – å ”snobbe nedover” med en billig og utpreget fornuftsmotivert biltype.

Unikt utgangspunkt, unik eier

Her skal vi få møte en slik bil, som virkelig er unik. Ikke bare fordi den er en Lada som startet sitt liv i taxinæringen, men også fordi den faktisk har overlevd. Ikke veldig mange slike biler er blitt tatt vare på i det hele tatt, og at en som etter alt å dømme har blitt så godt brukt også har fått oppleve å bli veteranbil er ganske spesielt.

Selv om første eier kjøpte billig taxibil tok vedkommene ingen sjanser - baksetet ble beskyttet også i denne bilen med robust skaitrekk. Og der har det sittet helt siden 1982. (Foto: Privat)
Selv om første eier kjøpte billig taxibil tok vedkommene ingen sjanser - baksetet ble beskyttet også i denne bilen med robust skaitrekk. Og der har det sittet helt siden 1982. (Foto: Privat)

Men det er mer i denne historien som er spesielt, enn at en særdeles nøktern taxi-eiers arbeidsredskap fra 32 år tilbake finnes iblant oss fremdeles, til tross for at den visstnok til og med skal ha vært en runde på taket i løpet av disse årene:

Dagens eier er nemlig ikke mer enn 15 år gammel, en alder da mange har adskillig mer flamboyante drømmebiler enn en hardfør, gammel russisk sliter med røtter i lisensproduksjon av en enda eldre Fiat. Men Thomas fra Vestfold er ikke bare Lada-entusiast, vi tipper han er blant landets mest kunnskapsrike sådanne – bare les hva han forteller om bilen sin, og hvordan han har konstatert at felgene ikke er helt korrekte for årsmodellen.

Har kommet i rette hender

Slik sett er det liten tvil om at denne bilen neppe kunne kommet i bedre hender enn den har gjort, etter å ha slitt tungt i yrkeslivet, og senere å ha vært utfor både kollisjoner og ha blitt satt ut i skogen for å dø.

Les også: Skulle lade batteriet - det gikk ikke som planlagt

Men som mange før har konstatert: En Lada var det ikke så lett å ta kverken på, enten man kjøpte den til hyggelig fullpris, eller tynet ut alle fordelene og kjøpte den med taxirefusjon som arbeidshest...

Eier: Thomas Martinsen, (15)

Bosted: Tolvsrød ved Tønsberg.

Litt om meg selv: Har kjørt og likt Lada siden jeg var ca.tre år gammel. Ble "deleier" i farmors Lada Samara da jeg var ca. tre år og fikk den da jeg var 10 år. Den ble vraket 22. august 2011, da den var veldig dårlig (bortsett fra motor og drivverk, som var konstruert av Porsche).

Blir kalt ”Lada-ekspert”

Mange påstår at jeg er ekspert på Lada siden jeg kan det meste om dem, og fordi jeg kan se årsmodell bare ved å se på utsiden og interiøret. Jeg ser ikke på meg selv som ekspert, men er vel det.

Vi kan ikke huske at Lada ble levert med vinyltak. Det ble ikke denne heller, men taket er lakkert med
Vi kan ikke huske at Lada ble levert med vinyltak. Det ble ikke denne heller, men taket er lakkert med

Bilen: Lada 2103/1500 S, 1982-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden 8. juni 2013.

Les også: Nå skal de lage nybil til under 50.000 kroner

Hva har du gjort med den? Fikset bremsene og motoren.

Liker best med bilen: At den starter uansett, og at varmeapparatet er det beste som finnes.

Liker minst med bilen: At alle synes den er dårlig.

Beste opplevelse med bilen: Har ikke hatt den på veien ennå, så det vet jeg ikke.

Drømmer om flere Ladaer

Framtidsplaner for bilen: Full restaurering tilbake til originalstand.

Drømmebil: Enda flere Ladaer, helst en 2101, 2102 eller 2106.

Annet: Jeg kom over denne på Lada-forumet og dro til Nannestad og hentet den. Det tok to timer å få den opp på hengeren, men det var verdt slitet. Den hadde stått på et jorde på Rena i seks år, og deretter et par år i skogen før jeg hentet den.

Les også: Ørken-kongen Ullevålseter debuterte i en Lada Niva

Den gikk som drosje fra 1982 til 1987 på Elverum og ble så solgt til en eldre dame. Hun krasjet den, og den ser ganske stygg ut i lakken.

Nå vet vi ikke hvor langt bilen har gått, men fem års taxi-tilværelse til å begynne med må nødvendigvis ha resultert i noen kilometer. Det russiske håndverket i interiøret ser ut til å ha tålt slitasjen meget godt. (Foto: Privat)
Nå vet vi ikke hvor langt bilen har gått, men fem års taxi-tilværelse til å begynne med må nødvendigvis ha resultert i noen kilometer. Det russiske håndverket i interiøret ser ut til å ha tålt slitasjen meget godt. (Foto: Privat)

Den er utstyrt med høytmonterte bremselys bak og varetrekk samt gummimatte bak og over drivakseltunellen, og så er det lakkert ”vinyltak”. Den er ikke 100 prosent komplett, men nesten. Jeg har noen kasser med nye reservedeler liggende, samt komplett ledningsnett. Det eneste jeg synes er litt dumt er at felgene som står bak er fra en 1977-modell (ser det på pressringene rundt hullene).

Mange på forumet mener dette er den siste som har gått som drosje. Om det stemmer vet jeg ikke.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Volvo 265 - denne er det mange som ikke kjenner til

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!