Peugeot trenger en ny salgssuksess i Norge   og har selv tro på at nye 308 skal gjøre jobben. Akkurat nå er Broom Benny i Frankrike og tester den nye stasjonsvognutgaven.
Peugeot trenger en ny salgssuksess i Norge og har selv tro på at nye 308 skal gjøre jobben. Akkurat nå er Broom Benny i Frankrike og tester den nye stasjonsvognutgaven.

Peugeot 308 SW: Denne plassmesteren skal gi et skikkelig comeback

Broom-Benny er akkurat nå i Frankrike – og kjører en viktig bilnyhet.

Akkurat nå skjer det en liten revolusjon blant de kompakte stasjonsvognene på markedet.

Tidligere var det slik at du måtte velge biler i Passat/Mondeo/Avensis-klassen hvis du skulle stasjonsvogn med god familiebil-plass.

Men nå ypper bilene i klassen under seg kraftig. Det startet med VW Golf som banket til med 605 liters bagasjeromsvolum – noe som er mer enn de fleste bilene i klassen over kan skilte med.

Plassmester

Akkurat nå er Brooms bilekspert Benny Christensen i Frankrike der han deltar på lanseringen av en annen kompakt bilmodell som også trygt kan kalles en plassmester.

Vi snakker om nye Peugeot 308 SW. SW er Peugeot-språk for stasjonsvogn. Og da utviklerne hos Peugeot var ferdige med denne bilen, viste kontrollmålingene av bagasjerommet at det svelger unna 610 liter, fem mer enn Golf! Og mer enn langt større biler som Volvo V70 og Audi A6.

Men hva med resten av bilen? Vi tar en telefon for å finne ut mer om det:

Les vår test av Peugeot 308 her

Ring, ring

Besøkte motorfabrikk

– Hei, Knut! Her putrer vi rundt på den franske landsbygda, i en tresylindret 308 med 1,2-liters bensinmotor. Tror du det er daffe saker? Vel, da må du tro om igjen. Når du hører tre sylindre og 1,2-liter, er det kanskje grunn til å frykte strikkmotor, med symaskinlyd. Men sånn er det ikke! Denne har 130 villige hestekrefter. Det skjer mye på motorfronten om dagen, og her viser Peugeot at de er langt framme på området.

– I går var vi faktisk på besøk på motorfabrikken der denne bygges. Det var både interessant og spennende for en gammel bilmekaniker som meg. Utviklingen siden jeg skrudde på Peugeot-motorer tilbake på 1980-tallet til i dag, har sannelig vært formidabel!

Peugeot 208: Denne bilen går mot strømmen

Imponerende plass

– Og bagasjerommet er så stort som de påstår?

– He, he – jeg tror det! Det ser i alle fall digert ut, uten at jeg har tatt med målebåndet for å finsjekke. Det er vel heller ting som svenske biljournalister driver med, det? Det er i alle fall ingen tvil om at det tar unna store mengder bagasje. Det er jo mildt sagt imponerende at så kompakte biler som dette kan romme så mye. Det handler om god plassutnyttelse, samtidig som Peugeot har strukket stasjonsvogna en hel del sammenlignet med kombiutgaven. Blant annet er akselavstanden blitt 11 centimeter lenger, forteller Benny.

– Det går til en viss grad ut over plassen i baksetet. Jeg med mine 193 centimeter på strømpelesten, sliter med å "sitte bak meg selv" her. Men dette er jo en bil hvor baksetet stort sett er okkupert av unger. Og det er vel heller sjelden at de måler over 190 centimeter!

308-SW-bagasjerom
308-SW-bagasjerom

Her får du masse nyttig informasjon om brukt Peugeot

Til Norge i august

Peugeot har hatt en fallende tendens i det norske markedet noen år. Akkurat nå mangler de en klar bestselger – og målsettingen er at nye 308 skal ta den posisjonen.

SW-utgaven kommer til Norge i august. Neste år blir dermed første hele salgsår, og da er ambisjonen å selge 3.000 eksemplarer av 308, fordelt på kombi og stasjonsvogn. Når vi vet at det samlede Peugeot-salget i Norge i fjor endte på 5.500 eksemplarer, er det et voksent mål.

Pen stasjonsvogn

– Det er helt klart at Peugeot trenger en bil som dette. Og det er mye bra med 308 SW, ikke bare bagasjerommet. Kjøreegenskapene er fine og komfortable. Særlig støydempingen imponerer, her er det null problem å suse av gårde flere timer på motorveien. Den kjennes også veldig stabil, både i svinger og oppe i høye hastigheter. Dette er Peugeot gode på.

– Dessuten synes jeg dette har blitt en veldig pen stasjonsvogn, særlig bakfra. Peugeot har jo være gjennom en periode med mer utagerende design. Nå roer de litt ned, men har vært flinke med elegante detaljer på denne bilen.

Peugeot 205 CTI: Drømmecabrioleten fra 80-tallet

Gode forutsetninger

– Men Benny: Du skrev en kommentar da denne bilen ble kåret til Årets Bil 2014 der det skinte ganske klart gjennom at du ikke var helt enig med det juryen kom fram til. Etter å ha kjørt stasjonsvognutgaven – mener du fortsatt det samme?

– Ja, det er absolutt ikke for å være vrang, men jeg gjør det. Peugeot har laget en veldig fin bil med mange bra løsninger, men jeg synes det skal enda litt mer til – enda litt mer nyskaping – for at en bil skal fortjene å bli Årets Bil.

– Når det er sagt, tror jeg denne bilen bør ha gode forutsetninger for å gi Peugeot-salget en ny giv i Norge. Prisene starter på svært konkurransedyktige 242.000 kroner. Da får du rett og slett veldig mye fin og velkjørende bil – med digert bagasjerom – for pengene!

Vi kommer tilbake med full test av bilen når Benny har kommet seg hjem igjen.

De utvendige målene er relativt kompakte, men bagasjerommet digert! Her går det inn hele 610 liter, mer enn de fleste bilene en klasse over kan matche.
De utvendige målene er relativt kompakte, men bagasjerommet digert! Her går det inn hele 610 liter, mer enn de fleste bilene en klasse over kan matche.

Prisene

Prisene

308 SW Access 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 242 000 308 SW Active 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 252 000 308 SW Active 1.6 e-HDi 115 hk 6-trinns manuell: 272 000 308 SW Active 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns manuell: 267 000 308 SW Active 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns automat: 282 000 308 SW Allure 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 276 000 308 SW Allure 1.6 e-HDi 115 hk 6-trinns manuell: 292 000 308 SW Allure 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns manuell: 287 000 308 SW Allure 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns automat: 302 000 308 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 hk 6-trinns manuell: 307 000 308 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 hk 6-trinns automat: 322 000

308 SW Active 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 252 000

308 SW Active 1.6 e-HDi 115 hk 6-trinns manuell: 272 000

308 SW Active 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns manuell: 267 000

308 SW Active 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns automat: 282 000

308 SW Allure 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 276 000

308 SW Allure 1.6 e-HDi 115 hk 6-trinns manuell: 292 000

308 SW Allure 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns manuell: 287 000

308 SW Allure 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns automat: 302 000

308 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 hk 6-trinns manuell: 307 000

308 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 hk 6-trinns automat: 322 000

LES OGSÅ: Peugeot 308: Akkurat kåret til Årets bil