Toyota er tilbake på tronen   verdens mest solgte bilmerke. Den sporty coupeen GT86 bidrar ikke til veldig stor del av salget, men er en viktig imagebygger for japanerne.
Toyota er tilbake på tronen verdens mest solgte bilmerke. Den sporty coupeen GT86 bidrar ikke til veldig stor del av salget, men er en viktig imagebygger for japanerne.

Dette er verdens største bilmerke

Kjørte fra konkurrentene i fjor - nummer én så langt i 2014.

Amerikanske General Motors (GM) var verdens største bilprodusent i 77 år - før et japansk merke kom og snappet tittelen i 2008.

Da gikk nemlig Toyota til topps. De klarte å holde den plassen i tre år før de ble vippet av tronen i 2011. Toyota hadde et fryktelig år med jordskjelvkatastrofer og flom - og dermed fikk GM et overraskende comeback som mest solgte merke.

Ni måneder på rad

Men Toyota viste at de var i stand til å snu seg raskt. Så fort ødeleggelsene var ryddet opp i og fabrikkene kunne starte opp igjen, startet de et voldsomt comeback.

Nå kan Toyota markere at de har vært verdens største bilmerke ni måneder på rad.

Det betyr også at de leder kappløpet så langt i år, etter at salgstallene for mars er oppsummert.

Ville du trodd denne Toyotaen koster 990.000 kroner?

Dødt løp på andreplassen

Toyota - som inkluderer Hino og Daihatsu - har solgt til sammen 2,58 millioner biler i årets tre første måneder.

Det gir dem en hyggelig margin ned til andreplassen som virker som temmelig dødt løp.

Både GM og Volkswagen-konsernet har nemlig rapportert at de har solgt rundt 2,4 millioner biler første kvartal.

LES OGSÅ: Dette GM-merket har akkurat gjort comeback i Norge

VW er aggressive

2013 ligger an til å bli det mest lønnsomme året i Toyotas historie, der overskuddet skal ligge rundt 18,5 milliarder dollar, eller cirka 110 milliarder kroner.

Så økte da også selskapets aksjekurs med hele 60 prosent i fjor. Toyota nøt ikke bare godt av sterkt salg, økonomisk sett hadde en svak yen-kurs mye å si for resultatet.

Men det er nok ingen grunn til å slappe av i Toyota-hovedkvarteret i Japan. Særlig Volkswagen har svært aggressive planer - og har som målsetning å selge like mange biler som Toyota i 2014.

Egen Passat for USA – se hvor lite den koster

Avhenger av Kina

Det skal de klare gjennom kraftig økning i Kina, samtidig som det viktige europeiske markedet nå later til å endelig snu etter mange tøffe år i kjølvannet av finanskrisen.Bilsalget i Europa har nå vist en stigende tendens over lengre tid.

Analytikere mener likevel av Toyota sannsynligvis vil kunne klare å holde førsteplassen fram til 2016/2017. Hva som skjer etter det, vil i stor grad avhenge av utviklingen i Kina.

Toyota må ekspandere kraftig her hvis de skal kunne klare å holde posisjonen som nummer én.

VW størst i Norge

Her hjemme i Norge er det ingen tvil hvem av bilgigantene som er størst. VW tar en suveren førsteplass. Volkswagen er Norges mest solgte bilmerkeså langt i år, foran Toyota.

I tillegg har VW-konsernet Audi inne på niendeplass og Skoda på plassen bak.

General Motors har en svakere stilling i Europa, det gjenspeiler seg også i Norge. Opel er helt nede på plass 15, mens Chevrolet er nummer 23 i Norge etter årets tre første måneder.

Denne Toyotaen får vi bare kjøpe i Norge

USA er et svært viktig for Toyota-konsernet, og der gikk det virkelig bra i fjor. Dette er for øvrig storbilen Avalon.
USA er et svært viktig for Toyota-konsernet, og der gikk det virkelig bra i fjor. Dette er for øvrig storbilen Avalon.


LES OGSÅ: Dette er den snilleste gutten i klassen