Mercedes CLS 55 AMG var noe av det råeste Mercedes hadde på programmet i 2006. Nå har prisen blitt kuttet til mindre enn en tredjedel av det en slik modell kostet ny i Norge.
Mercedes CLS 55 AMG var noe av det råeste Mercedes hadde på programmet i 2006. Nå har prisen blitt kuttet til mindre enn en tredjedel av det en slik modell kostet ny i Norge.

Mercedes CLS 55 AMG: Ekstrembilen er blitt "billig"

Gode nyheter for de som vil ha muskelbil – her er verditapet i millionklassen!

Mercedes CLS slo ned som en aldri så liten bombe da den ble lansert. En knalltøff firedørs coupe som skulle vise seg å være starten på en helt ny bilklasse.

Her var altså målet å få coupeaktige linjer, samtidig som en ikke måtte ofre de praktiske fordelene med å ha fire dører.

CLS ble umiddelbart en suksess. I 2011 ble første generasjon erstattet av en ny – og da skjedde det noe med bruktprisene av den utgående modellen.

Det gjelder ikke minst toppmodellen, CLS 55 AMG. Det er lov å ytre et aldri så lite Jippi! når du tenker på at en slik bil kostet rundt 2,2 millioner kroner ny – men at den nå kan bli din for 599.900 kroner.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Her er Audis firedørscoupé A7

Kjøreglede

For all del. 600.000 kroner er ikke småpenger – men så er det ikke småtteri du i tilfelle blir eier av heller. Virkelig ikke.

Den er utstyrt med en kraftpakke signert AMG som oser av rå kjøreglede. V8-eren buldrer som en illsint vulkan når du gir gass, og spytter ild i form av 475 hk!

0–100 km/t blir på ekstremt effektiv maner utført på i underkant av fem sekunder.

CLS-AMG
CLS-AMG

LES OGSÅ: TEST: Mercedes CLS 250 CDI: Den vanskelige oppfølgeren

Vil fortsette å tape seg

Det er for øvrig interessant å merke seg at verditapet nok ikke er helt ferdig enda. Vi omtalte nemlig en mer eller mindre maken bil, med NØYAKTIG samme kilometerstand for et knapt år siden, og den var priset til 675.000 kroner.

Så her er det bare å være forberedt på at prisen nok vil fortsette å synke.

Men at det vil skje saktere de neste to-tre årene enn de foregående, er vi ikke i tvil om.

Les mer om modellen vi omtalt i fjor her

God plass

CLS bygger i utgangspunktet på forrige generasjons E-klasse. Det er med andre ord en stor bil – og selv med sterkt fallende taklinje, kan den fint frakte fire personer.

Det er også et stort bagasjerom som rommer 505 liter.

Men siden vi snakker om AMG – la oss glemme de praktiske egenskapene en stund. For denne bilen handler om ytelser, følelser og ikke minst lyd.

Vi kunne brukt fire avsnitt på å skrive hvordan motoren høres ut – men det enkleste er jo bare å la lyden tale for seg selv. Lytt og nyt ved å klikke på linken under:

https://www.youtube.com/watch?v=USzextVK4h4

Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her

LES OGSÅ: Mercedes vil gjøre det igjen – sjekk deres nye stasjonsvogn-coupe!

Muskler under panseret

CLS 55 AMG får blant annet hjelp av luftfjæring og det Mercedes kalles Active Body Control (ABC) for å kunne bruke kreftene mest mulig effektivt.

ABC hindrer krenging og gjør at bilen virker langt mindre i svingene enn sine nesten fem meter og to tonn.

Siden den har bakhjulsdrift blir den dessuten svært så leken. Her er det bare å slenge med rumpa – og nå som det er vår setter vi ganske enkelt en strek over kjøreegenskapene på vinterføre.

Priset være sommer, tørr asfalt og avsindige 700 nm dreiemoment!

LES OGSÅ: BMWs nye firedørscoupé snur opp ned på det meste

Koster "pæeng"!

Bilen vi har funnet er, som alle AMG-biler, svært raust utstyrt. Vi kan nevne kjøling og varme i forsetene, navigasjon, DVD-spiller, telefon, motorvarmer og naturligvis eksklusive skinnseter.

Akkurat trelistene skulle vi nok gjerne sett var byttet ut med noe mer tidsriktig, og som passer i en så rå bil. Men det blir jo en smakssak.

Det er for øvrig få feil med CLS i utgangspunktet, men om du vurderer en AMG-versjon er det naturligvis en del spesielle hensyn å ta.

Husk for eksempel at forbruket er like vilt som ytelsene, det samme gjelder delepriser på for eksempel bremser og andre deler.

Servicer blir også mer kostbart enn på en vanlig CLS.

CLS-interiør
CLS-interiør

Denne firedørscoupeen har også blitt en suksess!

Signer og vær glad ...

Sjekk derfor historikken nøye, gå over bilen med lupe, prøvekjør grundig (og nyt det!), få NAF-test og sett av en pen liten sum med penger merket "diverse uforutsette kostnader".

Etterpå er det bare å signere nederst på kontrakten – og glede deg over at du fortsatt lar gutten/jenta i deg få lov til å stemme ned fornuften som gjerne kommer snikende med alderen ...

PS: Vi kan for øvrig nevne at CLS kom med en ny AMG-versjon i 2008 – CLS 63 AMG - som produserte hele 514 hk.

LES OGSÅ: Her er familiebilen som spiser sportsbiler til frokost