Audi A6 er en av bilene som nesten bare selges som stasjonsvogn som nybil. Denne utgavenen er da også langt mer attraktiv enn en sedan i bruktmarkedet.
Audi A6 er en av bilene som nesten bare selges som stasjonsvogn som nybil. Denne utgavenen er da også langt mer attraktiv enn en sedan i bruktmarkedet.

Audi A6: Du sparer noen titusener - men det kan bli dyrt

Det er mye å tenke på når du skal kjøpe premiumbil.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg håper du kan ta deg tid til å svare på et lite nybilspørsmål. Vi skal i vår erstatte vår nå tre år gamle VW Passat med ny bil. Da var planen egentlig å kjøpe Passat igjen, men litt kjedelig å kjøpe noe i praksis er nesten helt likt bilen vi har hatt. Da blir ikke følelsen av nybil helt den samme, er jeg redd.

Derfor har vi kikket nærmere på Audi A6. Egentlig litt for dyr, men det frister. Dette betinger imidlertid at vi holder oss i skinnet, og går for en rimeligere variant. Det blir enten minste dieselmotor eller 180-hesters bensin.

Vi bør ikke mye over 550.000 kroner. Jeg fikk tilbud på en stasjonsvogn (Avant) først, men den blir egentlig for dyr. Derfor har jeg regnet litt mer på en sedan, da sparer vi rundt 30.000 kroner i utgangspunktet. Samtidig skjønner jeg at det ikke er så vanlig å velge sedan av denne modellen og at verditapet kan bli større. Kan du si litt mer om dette? På forhånd takk! Hilsen Bjørn Christian.

Benny svarer:

Hei Bjørn Christian. Nei, det er ikke alltid enkelt å spekke opp en bil som Audi A6 med "nødvendig" utstyr. Startprisen trenger jo slett ikke å være så ille, men særlig de tyske premiummerkene har blitt utrolig flinke til å ta seg godt betalt for veldig mye som ikke er standardutstyr.

I praksis skal det holde hardt å komme unna med noe mindre enn 50.000 kroner i tillegg til startprisen. I de aller fleste tilfeller blir det mer, gjerne mye mer.

Da skjønner jeg at du begynner å regne på dette med stasjonsvogn eller sedan. Du sparer jo her ganske mye penger i utgangspunktet, penger du kan bruke på "nødvendig" utstyr i stedet.

For ja: En del ekstrautstyr er rett og slett nødvendig på biler som dette. Hvis ikke vil du oppleve at verditapet kan bli skikkelig stygt den dagen du skal selge videre. Skinnseter, automat og gjerne navigasjon er nok et must på A6, i tillegg til en del annet utstyr.

Denne Audien flytter virkelig grenser:

Større verditap

Mangler bilen din dette, vil den nok bli oppfattet som temmelig ukurant i bruktmarkedet. Dermed må du også regne med å legge deg et godt stykke under bedre utstyrte biler i pris.

Sedan har også betydelig større verditap enn stasjonsvogn i denne klassen. I utgangspunktet er jeg derfor ikke i tvil om at stasjonsvogn er det smarteste kjøpet, i forhold til totaløkonomien.

Men hvis alternativet ditt er å kjøpe en helt ribbet stasjonsvogn, kontra en langt bedre utstyrt sedan – da er det ikke sikkert bildet er riktig så entydig.

Min anbefaling blir uansett å kjøpe stasjonsvogn, og at du tar deg råd til det viktigste av ekstrautstyr. Her bør bilselger kunne veilede deg på hva dette er.

Han eller hun vil naturligvis forsøke å selge deg så mye som mulig, men da kan det jo være greit å fortelle hva budsjettet ditt ligger på. Og understreke at hvis du ikke får en kurant A6 innenfor dine rammer – ja, da kommer du til å kjøpe noe annet i stedet.

Lykke til videre i prosessen!

Slik gjør du om familiebilen til sportsbil

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: