B-klasse Electric Drive: Se – nå kommer også Mercedes med elbil

Og den skal bli mer praktisk enn de fleste konkurrentene.

Produksjonen av den elektriske B klassen er i gang, dette kan også bli en svært attraktiv bil på det norske markedet.
Produksjonen av den elektriske B klassen er i gang, dette kan også bli en svært attraktiv bil på det norske markedet.

Elbilsalget slår alle rekorder her hjemme så langt i 2014. Og dette kan bare være en forsmak på hva vi har i vente.

En rekke store nyheter står for tur – og vil gi elbilkjøperne veldig mye å velge mellom.


Tradisjonell tilnærming

Nå har Mercedes akkurat startet produksjonen av sin B-klasse Electric Drive. Dette blir den første konvensjonelle elbilen fra Mercedes.

I motsetning til en konkurrent som BMW i3, har Mercedes valgt å bruke en eksisterende modell som utgangspunkt.

Der BMW-en har fått radikalt design og mye avansert teknologi, velger Mercedes en litt mer tradisjonell tilnærming.

Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Tesla-batterier

Utenpå er det ikke mange endringer i forhold til vanlig B-klasse. Men den elektriske utgaven er utviklet fra bunnen av.

Her er det ikke snakk om lettvinte etterpå-løsninger, som vi for eksempel finner hos Ford Focus Electric.

Batteripakken er produsert av Tesla, som Mercedes har en eierandel på ti prosent i. Nå får de utnyttet dette eierskapet i praksis, og batterier fra Tesla er naturligvis ikke noe drawback med tanke på den innovative posisjonen dette merket har skaffet seg.


Mercedes går ut med offisiell rekkevidde på 200 kilometer i den elektriske B-klassen. Dermed er den - i alle fall i teorien - en av elbilene som går lengst på en lading.
Mercedes går ut med offisiell rekkevidde på 200 kilometer i den elektriske B-klassen. Dermed er den - i alle fall i teorien - en av elbilene som går lengst på en lading.


Den norske Tesla-feberen imponerer også i USA

20 mil

Den offisielle rekkevidden er på 200 kilometer. Det er bedre enn de fleste konkurrentene, naturligvis med unntak for det Tesla leverer.

I praksis er dette et veldig teoretisk tall. Rekkevidden varierer etter topografi og temperatur – og kjørestil har veldig mye å si.

Praktisk bil

Når økonomisk kjørestil ikke er det viktigste, bør det være mulig å ha det morsomt med den elektriske B-klassen.

Mercedes lover nemlig gode prestasjoner, med 0–100 km/t på rundt åtte sekunder blank.

Plassmessig blir dette en av de største og mest praktiske elbilene på markedet. Her er det plass til fem, og i tillegg et relativt velvoksent bagasjerom.

Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!

Bare Audi igjen

BMW er allerede her med sin i3 – som har fått en svært god mottakelse. Når B-klasse kommer, er det bare Audi av de tyske preumiumprodusentene som mangler elbil.

Det skyldes strategiske valg hos VW-konsernet som Audi er en del av. De har valgt å heller kjøre fram Volkswagen-modeller som sine første elbiler. e-up! kom i fjor – og snart kommer de første eksemplarene av de elektriske Golfen – e-Golf – til Norge.

Forhåndssalget her har slått alle rekorder, og mye tyder på at e-Golf kan bli Norges mest solgte elbil i 2014.

Blir dette din nye, miljøvennlige super-SUV?


Norske elbilkjøpere får enda en modell å velge mellom når Mercedes kommer med sin elektriske B-klasse.
Norske elbilkjøpere får enda en modell å velge mellom når Mercedes kommer med sin elektriske B-klasse.


Heftig hybrid: Denne kan være farlig for lommeboka