Høyden og øyelokkene ser uvante ut, for øvrig er dette et syn som mange av oss kjenner igjen. Denne har til og med originallakken i behold. (Foto: Privat)
Høyden og øyelokkene ser uvante ut, for øvrig er dette et syn som mange av oss kjenner igjen. Denne har til og med originallakken i behold. (Foto: Privat)

Bilen min VW Transporter: Gammel sliter fikk nytt - og lavere - liv

Eiriks gamle bil fra Televerket har til og med originallakken i behold.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Gammel luftkjølt Volkswagen er biler med enormt stor – og ikke minst bred – appell til norske entusiaster, og biler vi stadig kommer tilbake til i denne spalten. For om modellutvalget ikke akkurat omfattet så mange versjoner at man kunne kalle det ”noe for enhver smak” da bilene var nye, er variasjonsmulighetene nærmest utrolige i dag.

Les også: Oddbjørns gamle Volga sto og støvet ned i 25 år

Spennet mellom originalt utseende og hva man kan modifisere disse bilene til er mildt sagt stort, og det samme gjelder motorisering og tekniske spesifikasjoner.

Uvanlig kryssing av stilarter

Det er også blitt rom for å variere finishen, fra strøken ”ny-tilstand” via mer eller mindre patinert og over til det helt ekstreme hva gjelder ”rat look” – i noen tilfeller mer slitt enn det nesten ville være mulig å oppnå selv gjennom systematisk mishandling fra bilene var kliss nye.

Dobbelcabineren er ikke den mest vanlige utgaven å ta vare på, men typen var svært populær som arbeidsbil i Televerket i sin tid. Den hadde plass til flere arbeidere, samtidig som man fikk plass til noen kabelsneller og annet på planet likevel. (Foto: Privat)
Dobbelcabineren er ikke den mest vanlige utgaven å ta vare på, men typen var svært populær som arbeidsbil i Televerket i sin tid. Den hadde plass til flere arbeidere, samtidig som man fikk plass til noen kabelsneller og annet på planet likevel. (Foto: Privat)

Kryssvarianter forekommer også, og bidrar til mangfoldet som gjør at et treff for slike biler absolutt aldri blir kjedelig, uansett hvilken stil man foretrekker. Her er en slik ganske sjelden variant, som kombinerer moderne tekniske detaljer med originalt utseende.

Les også: Dokker - dette er Norges billigste varebil

Ikke bare originalt, heller, men faktisk helt autentisk.

Har originallakken i behold

Denne bilen har nemlig originallakken i behold fra den gang den, og hundrevis om ikke tusenvis av slike biler, gikk i tjeneste for det som den gang het Televerket. Slik sett kan man si at denne bilen faktisk representerer gammel norsk kommunikasjonshistorie på to plan – både på hjul og via kabler i luften.

Den flotte gamle arbeidsbilen skal snart få original presenning på stativet over planet, og eieren er på utkikk etter enda flere autentiske gamle Televerket-tilbehør å ta med seg i
Den flotte gamle arbeidsbilen skal snart få original presenning på stativet over planet, og eieren er på utkikk etter enda flere autentiske gamle Televerket-tilbehør å ta med seg i

Vi kan levende forestille oss at kombinasjonen av de to stilene avstedkommer reaksjoner fra publikum, og mange fnyser nok kraftig av senkingen. Men nettopp det er en sentral ”greie” i bilhobbyen for eieren, som dog er bevisst på hvilken oppgave han her har fått, som administrator av et stykke rullende kulturhistorie.

Les også: Noen ganger kan en centimeter gi drøye konsekvenser

Ikke fare for herjing...

For uansett hvor høyt den beveger seg over bakken, vil nok aldri denne bilen få sjansen til å forfalle. Ei heller bli herjet med, for det innbyr ikke akkurat kjøreegenskapene til, innrømmer eieren. Da har han en helt annen drømmebil i tankene i stedet...

Eier: Eirik Snekkersveen, (29)

Bosted: Hamar.

Eirik har kombinert senking og moderne chassisdetaljer med bilens opprinnelige lakk, og det er virkelig stas å se igjen de gamle logoene fra 1970-tallet. (Foto: Privat)
Eirik har kombinert senking og moderne chassisdetaljer med bilens opprinnelige lakk, og det er virkelig stas å se igjen de gamle logoene fra 1970-tallet. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Lidenskapelig opptatt av senking! Jobber som servicemann, og har bil som den store hobbyen.

Bilen: Volkswagen Transporter dobbelcabiner, har tidligere gått for Televerket på Lillehammer.

Les også: Proace Camper - dette startet som en vanlig varebil

Ønsker seg flere ting fra Televerket

Hvor lenge har du eid den? I to år.

Hva har du gjort med den? Jeg har senket den, montert breddede originalfelger, polert originallakken, og gjort generell overhaling og utskifting av alle slitedeler.

Liker best med bilen: Høyden og hjulene.

Den kule gammelbilen fungerer fint som familiebil, og det er veldig gøy å ta med både kone og barn på turer i den, opplyser den stolte eieren. (Foto: Privat)
Den kule gammelbilen fungerer fint som familiebil, og det er veldig gøy å ta med både kone og barn på turer i den, opplyser den stolte eieren. (Foto: Privat)

Liker minst med bilen: Kjøreegenskapene.

Beste opplevelse med bilen: Å ta med kone og barn på biltur.

Framtidsplaner for bilen: Oppfrisking av interiør og motorrom, montering av kapell på planet, og å skaffe flere gamle ting fra Televerket.

Drømmebil: Porsche 911 Turbo.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Varebil helt uten utslipp? Joda, den finnes:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Eirik om? Bruk kommentarfeltet under!