Ikke alt som er gøy koster enormt mye penger. Her har vi funnet noen virkelig artige klassikere i bruksstand, som du kan sikre deg for det du ellers ville brukt opp på en fjelltur i påsken. (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)
Ikke alt som er gøy koster enormt mye penger. Her har vi funnet noen virkelig artige klassikere i bruksstand, som du kan sikre deg for det du ellers ville brukt opp på en fjelltur i påsken. (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)

Påskekupp: En klassiker trenger ikke koste mer enn 30 sølvpenger – nesten

Disse kan du sikre deg hvis du dropper fjellturen i påsken...

Mars måned er en skikkelig lidelse rent økonomisk. Mye gammel moro forfaller, samtidig som blant annet all moroa du skal ha på veien det kommende året skal forhåndsbetales i form av veiavgifter.

Og rett etterpå kommer vårsolen krypende frem bak en sky. Og påsken – som gjerne gir de aller første mulighetene til å lufte entusiastbilen på årets første tur.

Les også: Bare vent - snart er det tid for cruising i gatene igjen

Står det litt dårlig til på den fronten, skal det faktisk ikke så all verdens mye til for å skaffe seg en klassiker. Selv med et magert påskebudsjett kan det la seg gjøre, uten at du trenger å fornekte deg stort annet enn de tradisjonelle påske-utskeielsene, som en tur på fjellet.

Og er det egentlig noe tap? Har du ikke sett nok snø i vinter? Se om ikke disse frister mer:

1969 Opel Rekord Caravan, kr. 10.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Opel Rekord var en norsk folkefavoritt for ikke fryktelig mange år siden, selv om det er vanskelig å forstå når man ser (etter) Opel-produkter i trafikken i dag. Rommelige, trauste og høyt elsket; de vant mer respekt for hver generasjon som kom, og denne generasjonen – Rekord C – fikk også ros for flott design.

Stasjonsvogn-utgaven med to dører var ikke helt uvanlig den gang, selv om den er det i dag. Denne er garantert å vekke positiv oppmerksomhet i trafikken – og på treff.

Se annonsen her:

Bilen har vært bruksbil hos samme eier helt siden 1972. Det kan antyde at den har vært holdt i grei stand - og litt lakkforskjeller her og der støtter også mistanken om at det har vært skiftet litt skjermer og slikt underveis. (Foto: Finn.no)
Bilen har vært bruksbil hos samme eier helt siden 1972. Det kan antyde at den har vært holdt i grei stand - og litt lakkforskjeller her og der støtter også mistanken om at det har vært skiftet litt skjermer og slikt underveis. (Foto: Finn.no)

Prisen er det sannelig ikke noe å si på, for selv om bilen sies å være i bruksstand er det åpenbart mye igjen av denne. Det føles også trygt – og ganske unikt – at den selges av en som har eid den siden 1972, da er det sikkert ikke tilfeldig at den tydeligvis er fulgt opp med nye forskjermer og diverse under veis, ut fra lakkforskjeller å dømme.

Selvsagt er den ikke strøken for den prisen, men så følger det også med en delebil. Setter du pris på en autentisk gammel Opel, så er det bare å kaste seg på telefonen!

Les også: Ole André nyter sin fine gamle Kadett på sommeren

1978 Renault 5, kr. 10.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Her har vi funnet en liten sak som ikke akkurat gir storbil-følelse eller særlig smak av luksus, men som tør være så sjarmerende at den vil kunne bli en favoritt likevel. For her er en liten franskmann fra den gang fransk bil var på sitt aller særeste – og også dette er en bil som mange vil kjenne igjen.

Selv om det er lenge siden de har sett en i så god stand som vi tipper denne er, med nye forskjermer og ferdig utbedret rust.

Se annonsen her:

Renault 5 er like herlig sær som mye annet som kom fra Frankrike på 1970-tallet. Og før og etter også, for den delen. Vi har sett gressklippere med mer
Renault 5 er like herlig sær som mye annet som kom fra Frankrike på 1970-tallet. Og før og etter også, for den delen. Vi har sett gressklippere med mer

Er du original-fanatiker så tyder fargen inne i bilen på at den en gang har vært brun metallic, men til den prisen kan du strengt tatt ikke klage, så lenge den er hel og i orden. Ifølge folk som hadde kjennskap til disse bilene en gang i tiden skal de være ganske kjøreglade, og denne tar nesten ikke plass i garasjen, heller.

Du får visstnok med skistativ på kjøpet, også. Så kan du jo likevel ta en liten tur på fjellet, dersom du skulle ha noen kroner til overs. Her skulle ikke bensinkostnaden bli stor, i hvertfall.

Les også: Renault 5 Turbo 2 - da snakker vi fullblods racerbil...

1976 Volkswagen Passat, kr. 12.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

En gang krydde det av slike biler på norske veier. Men plutselig var de borte, og slike førstegenerasjons Passater er i dag virkelig uvanlige både i trafikken og på treff. Og som i tilfellet med Rekorden er det biler som vekker positiv oppmerksomhet – ”alle” husker dem, og ingen blir veldig misunnelige.

Eller jo, kanskje noen VW-entusiaster blir litt misunnelige, dersom det stemmer at denne nesten ikke har rust i karosseriet...

Se annonsen her:

40 år etter er slår det oss at de første Passatene hadde et veldig stilrent og lekkert karosseri. I mellomtiden har nesten alle blitt borte, selv om dette var en skikkelig bestselger den gangen. (Foto: Finn.no)
40 år etter er slår det oss at de første Passatene hadde et veldig stilrent og lekkert karosseri. I mellomtiden har nesten alle blitt borte, selv om dette var en skikkelig bestselger den gangen. (Foto: Finn.no)

Todørs var vanlig den gang, men er desto mer uvanlig i dag – og dermed også ekstra morsomt. Blå farge kan vi heller ikke huske at var det vanligste alternativet den gang, men gjør seg godt sammen med det nærmest uforskammet hele og pene interiøret.

Så har da heller ikke bilen gått mer enn drøyt 200.000 kilometer på alle disse årene, og loves å være EU-godkjent og i fin stand. Den lille rusten som finnes kan du jo ta når det passer deg – og når du likevel skal koste på ny lakk kan du jo også ta bort den uoriginale takluken.

Les også: For gammel? Også etterfølgeren er nå blitt veteranbil...