Datsun kjører i gang først på det russiske markedet med on DO. Dette er en kompakt sedan med digert bagasjerom.
Datsun kjører i gang først på det russiske markedet med on DO. Dette er en kompakt sedan med digert bagasjerom.

Datsun: Comebacket er i gang – med nybil til 67.000 kroner

Her er splitter nye Datsun on-DO.

Etterspørselen etter virkelig rimelige nybiler er sterkt økende. Det gjelder særlig i markeder som Kina, India og Russland – der nye kjøpegrupper kommer til og stadig flere har mulighet til å kjøpe bil.

For dem kan det være langt mer attraktivt å kjøpe helt ny bil med garanti, kontra en bruktbil. Og da blir det mindre viktig om den har mye utstyr eller lekkert design.

Børstet støv av navnet

Det er med denne bakgrunnen at Nissan nå er i ferd med å rulle ut sitt lavprismerke Datsun. Navnet er velkjent. Nissan-bilene het Datsun på en rekke markeder (inkludert Norge) til langt inn på 80-tallet.

Nå har de altså børstet støv av navnet, og comebacket er offisielt i gang også i vår del av verden.

Snart er det 30 år siden Datsun forsvant

Lada-gener

Russland er først ute med en modell kalt on-DO. Dette er en firedørs, femseters familiesedan. Ifølge Nissan er hele designjobben gjort i Japan, og den skal således være "full av japansk DNA og kvalitet", som det heter offisielt.

Utvikling og teknisk arbeid er gjort i Russland hos samarbeidspartneren Lada, som Renault/Nissan-konsernet tok kontroll over i fjor.

Bilene skal også produseres her, noe som er med på å holde kostnadene nede.

on-Do skal også ha veldig mye til felles med det som er Russlands mest solgte bil, nemlig Lada Granta. Med det sparer Datsun mye av utviklingskostnadene.

Interiøret er av den enkle og ikke akkurat påkostede sorten. Men det ser funksjonelt og praktisk ut. Tross prisen er bilen heller ikke ribbet for utstyr.
Interiøret er av den enkle og ikke akkurat påkostede sorten. Men det ser funksjonelt og praktisk ut. Tross prisen er bilen heller ikke ribbet for utstyr.

Sjekk ut Asmunds Datsun 160 B – klikk her:

67.000 kroner

on-DO er en kompakt sedan, med lengde på 433 cm, med det plasserer den seg i Golf-klassen. Datsun lover svært god plassutnyttelse, noe som blant annet gjenspeiler seg i et bagasjerom på hele 530 liter.

Under panseret finner vi en 1,6-liters bensinmotor som yter 87 hk. Dette skal være eneste motorisering i starten.

Prisen er naturligvis svært viktig på en bil som dette.

Her har den nye Datsunen et svært godt utgangspunkt. Den starter nemlig på under 400.000 rubler, noe som med dagens kurs tilsvarer rundt 67.000 kroner – for en helt ny bil.

LES OGSÅ: Så billig får du splitter ny SUV

Hva med Norge?

Salget skal være i gang til sommeren hjemme i Russland.

Datsuns uttalte strategi er å slå seg opp i land med begrenset kjøpekraft. Men det utelukkes heller ikke at de vil ekspandere videre.

I så måte er det lett å trekke paralleller til Renaults lavprismerke Dacia.

Opprinnelig var det ikke meningen å selge bilene vest i Europa, men nå har Dacia blitt en stor suksess her også.

Dacia selges også i Norge, og på sikt er det heller ikke utenkelig at Datsun kan komme hit – hvis vi ser noen år fram i tid.

Ny sjuseter – og den er nest billigst av alle


Det er ikke akkurat heftig design som preger Datsun on-DO - men i denne prisklassen er det nok ikke det som er viktigst for kjøperne heller.
Det er ikke akkurat heftig design som preger Datsun on-DO - men i denne prisklassen er det nok ikke det som er viktigst for kjøperne heller.

Vi har testet Norges billigste bil – les mer her: