Skal du ha en nesten ny SUV til påskeutfarten, er dette tre gode kandidater å vurdere: Range Rover Evoque, Volvo XC60 og BMW X3.
Skal du ha en nesten ny SUV til påskeutfarten, er dette tre gode kandidater å vurdere: Range Rover Evoque, Volvo XC60 og BMW X3.

Så billig kan du få status-SUV til påske

Tre som appellerer til både fornuft og følelser. Se hva de koster nå:

Ikke alle av oss er så stinne av gryn at vi kan kjøpe den bilen vi til enhver tid har mest lyst på. Det positive for oss i denne kategorien bilkjøpere er at alle nybiler blir bruktbiler etter hvert – med dertil reduserte priser som kan gjøre drømmebilen oppnåelig allikevel.

Nå som vi nærmer oss påske – er det gjerne SUV som står på ønskelisten til nordmenn. Og tre av de mest populære er fornuftige uten å være kjedelige!

Del med Facebook-vennene dine

Range Rover Evoque: Engelsk tøffing

Range Rover Evoque.
Range Rover Evoque.

Den slo ned som en aldri så liten bombe i 2012. Da Land Rover bestemte seg for å lage en bil som senket terskelen både med tanke på størrelse og pris, var det mange som lot seg friste til å kjøpe. Også i Norge.

Den mangedoblet salget til det britiske merket – og var en stund noe av det hotteste du kunne kjøre.

Nå begynner det å bli en del av disse på bruktmarkedet. Faktisk ligger det nesten 90 til salgs på finn.no.

Men selv om noen av disse bilene har rukket å bli et par år gamle, holder de seg imponerende godt i pris.

Hvis en vanlig Evoque blir for kjip:

Starter på 430.000 kroner

Moroa starter på mellom 430.000-450.000 kroner – mens de dyreste nærmer seg 800.000.

Vi ville gått for en velutstyrt utgave i litt sprek farge, med sportsseter i skinn, fem dører, 150 hk dieselmotor og firehjulstrekk.

Biler med fem års garanti er helt klart verdt mer enn de importerte – så det må tas med i prisbildet. Og særlig på Range Rover er det aldri dumt å sikre seg gode garantiavtaler ...

Vi konkluderte slik i vår Evoque-test: Den gamle litt loslitte floskelen om at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler passer bra her. Jeg vil i alle fall leke – nå, for dette er fanken snyte meg den morsomste bilen jeg har kjørt på lenge. Som den sindige gudbrandsdølen jeg er pleier jeg å la fornuften styre, men her blir den fullstendig overkjørt av det emosjonelle.

Les hele testen her:

Volvo XC60: Populær svenske

Volvo XC60 R-Design.
Volvo XC60 R-Design.

Volvo sin XC60 har vært på markedet noen år lenger enn Evoque. Du får den fra 2009-modell – og etter hvert har den rukket å få en rekke motoralternativer, nye utstyrspakker og til slutt en facelift.

Styrkene er naturligvis høy sikkerhet, slik Volvo er kjent for, men også god komfort og bra med plass.

XC60 er også langt bedre å kjøre og mye mer moderne enn sin aldrende storebror, XC90.

Faceliften er såpass nylig at disse bilene fortsatt ikke har rukket å falle så mye i pris. Men det finnes mye å velge mellom blant de rundt 250 XC60-ene som ligger til salgs til enhver tid.

Mye å velge mellom

Prisene starter faktisk helt nede på 230.000-240.000 kroner – og strekker seg opp til knappe 800.000,-.

De billigste har lite utstyr, forhjulstrekk og høy kilometerstand.

Vi ville gått for en norsk bil som er førstegangsregistrert i 2011, slik at den har fem års garanti. For øvrig er automatgir, R-Design og Summum-utstyrsnivå ting som kan være smart å få med seg – gjerne kombinert med hvit lakk.

Vi konkluderte slik i vår siste XC60-test: Med de forsiktige endringene som er gjort siden bilen kom på markedet for første gang i 2008, holder XC60 seg fremdeles ung. Den er en nærmest perfekt Norgesbil – og tilbyr firehjulstrekk, høy kjørestilling, diesel, automat og høy sikkerhet.

Les vår test av Volvo XC60 her

BMW X3: Nestoren

BMW X3 hovedbilde
BMW X3 hovedbilde

Men den virkelige nestoren i vårt lille trekløver er BMW X3. den har vært med oss i ti år – og kom med andre generasjon i 2010.

BMW hadde alt gjort stor suksess med storebror X5, og håpet på nok en innertier da de lanserte X3.

Historien viser at også denne var et vellykket prosjekt. Men vi synes nok at det var først ved introduksjon av andre generasjon at de traff skikkelig.

Den første var riktignok velkjørende og med god plass – men designet satt ikke, verken utenpå eller inni. Dette ble det gjort mye med i andre generasjon.

SE VIDEO: Volvo XC60 vs. BMW X3: Drømme-SUVer i duell

Lav inngangspris

Prisene starter på – hold deg fast – like over 100.000 kroner! Men vi vile altså gått for andre generasjon – som begynte som 2010-modell.

Her starter prisene på rundt 400.000 kroner, for de aller billigste med 4x4. Det begynner altså å bli ganske mye penger.

Men så får du også det som er det beste kompromisset mellom sportslighet, plass og komfort.

Automatgir, sportsseter i skinn og stor navigasjon er et must – M-pakke en svært hyggelig bonus. X3 ser barsk ut i sort med blanksorte lister (shadowline).

Hvis budsjettet strekker til, hadde vi også her valgt en modell med 5 års garanti – selv om X3 i utgangspunktet er en driftssikker modell.

Vi konkluderte slik i vår siste X3-test: X3 er klasseledende på kjøreegenskaper, ytelser og plass. Den leverer en pakke som rett og slett er perfekt.

Les vår test av BMW X3 her

Si din mening – hvilken ville DU valgt?

LES OGSÅ: SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste