Elbilene selger som varmt hvetebrød om dagen   men denne bilen er et stort unntak. Ford Focus Electric er knapt synlig på salgsstatistikkene.
Elbilene selger som varmt hvetebrød om dagen men denne bilen er et stort unntak. Ford Focus Electric er knapt synlig på salgsstatistikkene.

Focus Electric: Her kan du gjøre et skikkelig elbil-kupp

Konkurrentene selger i store antall - denne er helt glemt.

Salgstallene på bil etter første kvartal i år viser at elbilfeberen herjer for fullt her hjemme.

Norges mest solgte bil så langt i år er elbilen Tesla Model S. Pioneren Nissan Leaf selger fortsatt svært godt – og litt lenger bak kommer Volkswagen e-up! og BMW i3 fossende.

Ikke med på festen

Men en bil er overhodet ikke med på festen, selv om den egentlig burde ha gode forutsetninger for det.

Vi snakker om Ford Focus Electric. Den ble introdusert på det norske markedet i fjor høst, og slik sett var Ford tidlig ute. Ja, Focus slo erkerivalen Golf som elbil med nesten ett år.

Men mens e-Golf fikk enorm oppmerksomhet rundt salgsstart og bestillingene nærmest haglet inn, har det vært nesten øredøvende stille rundt Focus Electric.

Solgte over 1300 biler – på ni timer!

Gode nyheter

Første kvartal ble det solgt til sammen 16 Ford Focus Electric. Mot for eksempel 1559 Nissan Leaf! Ja til og med sterkt aldrende Mitsubishi i-MiEV knuser Forden, her ble et solgt 132 eksemplarer i årets tre første måneder.

Hvorfor Forden gjør det så svakt, skal vi komme tilbake til. Men for de som er ute etter en rimelig elbil, er dette naturligvis gode nyheter.

Elbil eller tog: Hva tror du er raskest?

50.000 i avslag

Forleden så vi en annonse fra en merkeforhandler som reklamerte med 50.000 kroner i avslag på helt ny Focus Electric. Når prisen i utgangspunktet er på 268.000 kroner, er det et voldsomt avslag på nybil.

Dette skal naturligvis gjenspeile seg i bruktmarkedet, og her har prisene begynt å falle.

Rimeligste Focus Electric ligger nå ute med prisforlangende 189.000 kroner. Da snakker vi 2012-modell, som har rullet 7100 kilometer.

USA-import

Men her er det verdt å merke seg at dette er bil som er importert fra USA. Flere av de rimeligste Focus Electricene i bruktmarkedet er tatt inn derfra.

I praksis er nok disse ekstra tungsolgt – her skal du ha solid rabatt i forhold til norsksolgte eksemplarer.

Det er forresten ikke alle selgere som oppgir i annonsen at det er snakk om USA-modell. Det virker ikke veldig seriøst i utgangspunktet – her skal du som kjøper være litt ekstra våken.

Her har du full oversikt på ståa både når det gjelder forbruk, batterikapasitet og rekkevidde. Å kjøre elbil inspirerer fort til å også kjøre mest mulig nøysomt.
Her har du full oversikt på ståa både når det gjelder forbruk, batterikapasitet og rekkevidde. Å kjøre elbil inspirerer fort til å også kjøre mest mulig nøysomt.

Han testet ny bil – men fikk ikke si hvilken

Optimist i nord

Rimeligste "norske" bil, starter på 223.900 kroner. Det er en 2013-modell som har gått beskjedne 3500 kilometer.

Da snakker vi altså over 60.000 kroner lavere enn nypris. Til under 240.000 kroner har du bra med biler å velge mellom – og noe sier oss at det her bør være gode muligheter til å prute ytterligere. Når nysalget går så trått, er det aldri lett å selger nyere brukte varianter.

På pristoppen finner vi forresten Ford-forhandleren i Tromsø som forlanger 299.000 kroner for en 2013-modell som har gått 1500 kilometer.

Vi tipper kundene ikke akkurat strømmer (!) inn i butikken for å kjøre Focus Electric til den prisen.

Elbil-eierne kan spare titusener i skatt


Lunken mottakelse

Men hva er det så som gjør at denne bilen selger så mye dårligere enn konkurrentene?

Det skyldes nok i hovedsak en temmelig lunken mottakelse da den ble lansert. Ford la seg litt dristig over klasselederen Nissan Leaf i pris. Dessverre ble det også veldig fort klart at Ford ikke hadde utviklet dette som en elbil fra starten av.

Batteripakken er for eksempel plassert midt i bagasjerommet – det vitner om halvveis-løsninger. Bilen kan heller ikke hurtiglades, det viser igjen at Ford ikke gjort jobben like bra som konkurrentene.


Ikke med i vurderingen

Og da hjelper det tydeligvis ikke at Focus også som elbil er en kjøreglad bil og at designet i de flestes øyne er betydelig sprekere enn på de fleste andre elbiler.

Plassen i kupeen er også god, og i praksis er det neppe mange som trenger veldig stort bagasjerom i elbilen sin særlig ofte.

Den offisille rekkevidden er oppgitt til 162 kilometer. Det er noe dårligere enn de fleste konkurrentene, men i praksis har dette mest av alt med kjørestil å gjøre.

Så kan vi legge til at Focus Electric kanskje ikke har blitt markedsført spesielt mye heller – realiteten er i alle fall at ytterst få tar den med i vurderingen når de skal kjøpe ny elbil. Det er det kanskje grunn til å gjøre hvis du skal ha et brukt eksemplar av arten.

Les testen: Fin bil, god å kjøre – men ...

Nei, det er ikke en innebygget koffert under gulvmatten i bagasjerommet. Her sitter batteripakken - midt i bagasjerommet. Den løsningen imponerer ikke veldig på en
Nei, det er ikke en innebygget koffert under gulvmatten i bagasjerommet. Her sitter batteripakken - midt i bagasjerommet. Den løsningen imponerer ikke veldig på en

Think – så var det slutt, igjen!