Hjulbuene er ofte stedet der det først kommer rust på en bil. Derfor er det smart å følge gode med her og stoppe eventuelle angrep så tidlig som mulig.
Hjulbuene er ofte stedet der det først kommer rust på en bil. Derfor er det smart å følge gode med her og stoppe eventuelle angrep så tidlig som mulig.

Rust: Dette er virkelig skummelt på eldre bruktbil

Her bør du sjekke nøye for du slår til.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi planlegger å kjøpe en ny bil nummer to som vil bli mest brukt av sønnen som snart blir 18. Jeg har vært BMW-mann hele mitt liv og tenker å kjøpe en godt brukt 3-serie, med ikke for stor motor.

Vil at gutten skal lære å kjøre bil med gode kjøreegenskaper, men ikke så mye motor at vi må være redde hver gang han er ute og kjører.

Nå er det veldig lenge siden jeg selv har kjøpt bruktbil med mange år på nakken, så kjenner at jeg er litt usikker. Felles for flere av bilene vi har kikket på, er at selger sier at det er litt rust på dem.

Jeg tenker da at det høres skummelt ut og at vi bør forsøke å finne et rustfritt eksemplar. Hva mener du?

Hilsen BMW-pappa!

Benny svarer:

Hei BMW-pappa!

Godt å få videreført bilinteressen til nye generasjoner, en 3-serie med ikke altfor stor motor må jo være en kjempefin førstebil!

Dette med rust er den store stygge ulven når det gjelder bruktbiler som har blitt noen år. I verste fall kan det bety så store påkostninger at det bare er å vrake bilen. Rust i bærende konstruksjoner er alvorlige saker, og det kan ofte bli veldig dyrt å utbedre, så dyrt at det ikke lønner seg i forhold til den reelle verdien på bilen.

Når det er sagt: Så alvorlig trenger det naturligvis ikke å være!

Men biler ruster, og jeg vil helt klart anbefale en skikkelig rustsjekk, uansett om selger sier at det er rust på bilen eller ikke. Ja, det er nesten ekstra stor grunn til å sjekke hvis selger ikke sier noe om dette, i alle fall hvis bilen begynner å bli noen år. Da kan det fort være at vedkommende forsøker å skjule noe.

Verditap: Dette er bilen som taper seg aller mest

Spørre og grave

Overfladisk lakkrust er nødvendigvis ikke farlig. I alle fall ikke så lenge du er obs på det og forsøker å holde det i sjakk. Men det er naturligvis et tegn på at rusten har begynt å jobbe. Og det er absolutt grunn til å sjekke flere deler av bilen når dette begynner å komme.

Hjulbuer og innerskjermer er typiske stedet hvor det starter. Det gjelder også nedkant av dørene, både innvendig og utvendig.

Her vil du veldig ofte finne rustangrep på eldre biler. Ser det helt strøkent ut her, er det enten snakk om en bil som har klart seg veldig bra i forhold til rust, eventuelt at det er gjort utbedringer på den allerede.

Litt rust er altså helt normalt. Men jo mindre rust bilen dere kjøper har – jo bedre er det naturligvis.

Her gjelder det å bare spørre og grave overfor selger. En visuell inspeksjon er også viktig. Og er du i tvil, ville jeg absolutt tatt med bilen til et verksted og fått noen kyndige til å se over den. De som kan avdekkes her, vil fort kunne spare deg for store påkostninger – og bekymringer – hvis det viser seg at bilen er i dårligere stand enn den framstår i.

Lykke til med biljakten!

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: