Land Rover Discovery 3 er en skikkelig barsking SUV. Og nå begynner den å bli rimelig på bruktmarkedet   men du bør være forsiktig ...
Land Rover Discovery 3 er en skikkelig barsking SUV. Og nå begynner den å bli rimelig på bruktmarkedet men du bør være forsiktig ...

Land Rover Discovery 3: Blir din for under halv pris - men det kan bli dyrt likevel

Status-SUV med rå fremkommelighet. Men vær OBS.

Skulle du kalle deg rettsmessig eier av en Land Rover Discovery 3 i 2008, med bakseter, topp utstyrsnivå (HSE) og 2,7-liters dieselmotor på 190 hk - kostet det deg rundt regnet en million norske kroner.

Er du på jakt etter et bruktkupp på en slik bil er det mange ting å se opp for - men er du heldig finner du en bil med lav kilometerstand, god historikk og mye utstyr - til under halvparten av hva den kostet ny.

Les om Discovery 3 i vår bruktbilguide her

Plass til et symfoniorkester!

Discovery 3 byr på boksete men barskt utseende – og det følger med en helt suveren framkommelighet hvis veien tar slutt. Her er den faktisk i en egen klasse.

Plassen er suveren - ikke minst er det et digert bagasjerom. Her kan du få plass til et helt symfoniorkester og store deler av publikum på de 1.192 literne du har til rådighet. Legger du ned baksetene rommer den sågar mer enn det dobbelte - 2.558 liter.

På dette området er svært få som når opp til Disco-en.

God plass - selv til syv voksne personer.
God plass - selv til syv voksne personer.

LES OGSÅ: Dette er SUV-ene fra helvete

Én eier

Bilen vi omtaler her har en kilometerstanden på 112.000 - som slett ikke er fryktinngytende. HSE betyr dessuten at det er høyeste utstyrsnivå - med blant annet skinn, navigasjon, xenon, hengerfeste, blue tooth og motorvarmer.

At bilen har hatt samme eier siden den ble kjøpt ny i Norge er også positivt.

Her loves det dessuten i annonsen at det er fritt for riper, bulker og at den er "pedantisk holdt".

Med på kjøpet får du også splitter nye 20" vinterdekk på alufelger. Prisen er på såvidt over 400.000, før du eventuelt setter i gang med å prute.

LES OGSÅ: Range Rover: 40 år med ekslusive terrengbiler

Komfortabelt - for syv

Det firkantede designen gjør også at takhøyden er god hele veien bakover - inkludert, faktisk, den tredje seteraden om bilen har det. Syv voksne personer kan sitte komfortabelt i denne bilen.

Komforten er også i en klasse for seg. du sitter høyt, luftfjæringene lar seg knapt affisere av humper, kanter og telehiv - den er utrolig retningsstabil og trygg å kjøre.

Sportslig er den imidlertid langt ifra. Motoren er for svak til det (190 hk), vekta er for høy (2,5 tonn!) og understellet for mykt.

LES OGSÅ: Denne SUV-en er barnslig morsom

Sluker drivstoff

Faktisk trenger motoren å bli pisket litt for å holde tempoet oppe. Selv med full gass trenger den 11,7 sekunder fra 0-100 km/t.

Den litt sparsommelige motoren bidrar også til at forbruket er relativt stygt. Du må opp i over literen i snittforbruk.

Men driftskostnadene kan faktisk være din minste bekymring. For er du IKKE heldig, kan du få noen skikkelig leie verkstedregninger.

Disco-3-faksimile
Disco-3-faksimile

Klikk her for å se hele annonsen

Sjekk nøye

Discovery har dessverre et ikke helt ufortjent dårlig rykte. Det er mye som kan gå galt, og du må regne med at alt som må repareres er kostbart, og mye må dessuten spesialbestilles. Det skal også sies at kvaliteten ble bedre etter hvert.

Husk at dette er såpass spesielle biler at rimelige verksteder som Mekonomen og Snap Drive helst ikke vil ta i dem.

Sjekk derfor nøye hvilke oppgraderinger som er gjort før du eventuelt slår til og kjøper.

I dette tilfellet er bilen fulgt opp av merkeverksted hele veien. Det er absolutt en fordel.

llustrasjonsbilde: Land Rover-Discovery3, 2005
llustrasjonsbilde: Land Rover-Discovery3, 2005

Les også: Vår test av Land Rover Discovery 4