Cadillac har visstnok gjort en grundig jobb med sin nye konkurrent i storbilklassen   som skal gå i strupen på særlig BMW 5 serie. Akkurat nå blir bilen testet av biljournalister.
Cadillac har visstnok gjort en grundig jobb med sin nye konkurrent i storbilklassen som skal gå i strupen på særlig BMW 5 serie. Akkurat nå blir bilen testet av biljournalister.

2014 Cadillac CTS: Ny premium-konkurrent imponerer

Ny BMW-konkurrent prøvekjøres akkurat nå.

Det amerikanske premiummerket, Cadillac, har aldri hatt noe særlig grep om kundene i Europa med sin storbil CTS. Men så har den også vært målt mot svært tøffe konkurrenter, som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

Og foreløpig har de tyske modellene vært best - og i alle fall om en tenker på behovene i det Europeiske markedet.

Men Cadillac har ikke tenkt å gi seg - og akkurat nå får de første journalistene prøvekjøre den splitter nye CTS-en. Og så langt virker rapportene lovende for den barske nykommeren.

Den store touch-skjermen i midtkonsollen er hjemmebanen til Cadillacs førergrensesnitt
Den store touch-skjermen i midtkonsollen er hjemmebanen til Cadillacs førergrensesnitt

Les også: Ny Cadillac til rundt 800.000 i Norge? ATS er svaret

- Positiv opplevelse

Automotorsport er blant de som har tatt turen til Portugal for å sjekke ut den nye bilen nærmere. Og journalist Thomas Berggren har fått et godt førsteinntrykk.

- Det er en skikkelig positive opplevelse. GM har virkelig utviklet en helt ny bil, og ikke bare plokket sammen noe de hadde liggende på hylla. Det er hyggelig å konstatere at USA har lært seg å bygge bil, sier Berggren.

Og mens vi er vant med stort volum og voldsomme tall når det kommer til motorene i amerikanske biler - kan du få CTS med bare fire sylindre. For ikke så mange år siden var akkurat det rimelig utenkelig.

Hit til Europa er det forøvrig utelukkende 2-liters rekkefireren, som likevel yter svært hyggelige 276 hk/400 nm, som blir levert.

Sedanen er først ute, men alt tyder på at også den nye vil komme i en coupé- og stasjonsvogn-utgave, som forrige. Sistnevnte selger ikke voldsomt godt i USA, men er en viktig image-bygger for Cadillac. Og coupeen forventes også å komme i takløs versjon etter hvert.
Sedanen er først ute, men alt tyder på at også den nye vil komme i en coupé- og stasjonsvogn-utgave, som forrige. Sistnevnte selger ikke voldsomt godt i USA, men er en viktig image-bygger for Cadillac. Og coupeen forventes også å komme i takløs versjon etter hvert.

Les også: XFR-S er Jaguars middel mot CTS-V og tyske verstinger

I strupen på BMW

Denne motoren kobles til en sekstrinns automatgirkasse, og den blir tilgjengelig også med firehjulstrekk om du ønsker det. I alle fall i Sverige.

Erik Wedberg fra Teknikens Varld sammenligner CTS med Europa-motoren med BMW 528i, og synes amerikaneren står seg godt. Blant annet er CTS 90 kilo lettere enn BMWen.

Forøvrig er de altså omtrent like store, har omtrent like sterke motorer og begge bilene tilbyr omtrent 50/50 vektfordeling og bakhjulstrekk eller firehjulsdrift.

Det Cadillacen imidlertid mangler, foreløpig, er en stasjonsvognutgave.

Les også: Forrige generasjon CTS - en sjelden fugl i Norge

Nye CTS har vokst nesten 13 centimeter i lengden, og det gjør underverker ikke minst for bakdelen av karosseriet. Den nye er mindre klumpete enn både forrige CTS og nye ATS, og har en mer tradisjonell
Nye CTS har vokst nesten 13 centimeter i lengden, og det gjør underverker ikke minst for bakdelen av karosseriet. Den nye er mindre klumpete enn både forrige CTS og nye ATS, og har en mer tradisjonell

Les også: Broom-Vegard feiret 17. mai med flunkende ny M5

Luksus og sikkerhet

På interiørsiden er det også mye å glede seg over, blant annet forseter som kan justeres i 20 (!) retninger, motorisert koppholder (!!) i midtarmlenet, elektronisk parkeringsbrems og hanskeromslås, fjernstart av motor og klimaanlegg og standard Bose lydanlegg med 11 høyttalere, koblet til Cadillacs CUE-mediasystem, er bare noen av detaljene.

Den er også tidenes første Cadillac med automatisk parkeringsassistent, og sikkerheten skal være ivaretatt av tallrike kamera- og radarbaserte overvåkningssystemer som filskiftvarsler, adaptiv cruise control, panikkbrems-assistent, kollisjonsforberedelse, blindsoneradar og ytterligere et par-tre ”alerts” og ”protections” som vi aldri har hørt om tidligere.

Skulle det likevel smelle er 10 airbager med totrinns utløsning standard, og OnStar-systemet, som selv varsler redningsetatene dersom ulykken er ute, er selvsagt også standard.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: A6 mot 5-serie - her skal CTS ta opp kampen