Salget tok aldri av og mot slutten gikk det virkelig trått for  Insight. Derfor legger Honda nå ned produksjonen av denne hybridbilen.
Salget tok aldri av og mot slutten gikk det virkelig trått for Insight. Derfor legger Honda nå ned produksjonen av denne hybridbilen.

Honda Insight: Nå er det slutt for denne bilen

Ble aldri den suksessen Honda hadde håpet på.

Hybridbiler er i vinden som aldri før her hjemme. Pioneren Toyota var tidlig ute, og i mange år nærmest eide de dette markedet – før konkurrentene begynte å våkne og kastet seg på de også.

I skyggen av Toyota var også Honda svært tidlig i gang med hybridteknologi. Men deres satsing har aldri blitt den samme suksessen – noe som gjenspeiler seg i skjebnen til mellomklassebilen Insight.

Likt design

Andre generasjon Insight kom på markedet i 2009 og la seg svært tett opptil klasseledende Toyota Prius.

Ikke bare hadde teknologien mye til felles. Honda valgte også et design som var nesten oppsiktsvekkende tett på Prius. Tanken var tydeligvis at Prius for veldig mange bilkjøpere oppsummerte hvordan en hybridbil skulle se ut. Og da ville Honda være med "på lasset".

Nei – dette er ikke en vanlig Volvo

Forsvant i fjor

Men mens Prius har solgt stadig bedre, har det gått langt tyngre for Insight. Den fikk en ganske lunken mottakelse og derfra har det bare gått en vei: Nemlig nedover.

De siste årene har salget vært så dårlig at Honda nå har bestemt seg for å avslutte produksjonen og legge ned hele modellen.

Her i Norge var det slutt allerede i fjor. Da forsvant den nemlig stille og forsiktig fra markedet, den siste Insighten ble solgt 23. mars.

Honda Insight har et ganske spesielt førermiljø. (Foto: Gunnar Omsted.)
Honda Insight har et ganske spesielt førermiljø. (Foto: Gunnar Omsted.)

BMW X6 Hybrid – halv pris etter bare to år

Skuffet

Hva var det så som gikk galt? Svaret er vel at Honda her tilsynelatende tok litt for lett på oppgaven. De la bilen svært tett opp mot Toyota Prius, men Insight skuffet på flere områder.

Motormessig var den vesentlig svakere, hybridløsningen var mindre avansert og utslippene en god del høyere enn på Prius. Det skremte nok bort mange kjøpere som hadde et miljøvern-motiv for å kjøpe hybrid. Plassen var også mindre, komforten dårligere – og da hjalp det ikke at Honda la seg litt under i pris.

Ned mot 100.000,-

Dermed er bruktmarkedet eneste mulighet for dem som eventuelt skulle ønske seg en Insight. Ikke uventet er prisene her preget av at nybilsalget har gått trått.

I praksis får du 2009/2010-modeller med normal kilometerstand helt ned mot 100.000 kroner. Det er et godt stykke under tilsvarende eksemplarer av Toyota Prius. Her er det nok også gode muligheter for å prute, Insight er en såpass glemt bil at responsen neppe er veldig stor på dem som blir lagt ut til salg.

Denne hybriden er en ekte kongebil

Honda Insight er som snytt ut av Toyota Prius. (Foto: Sigmund Bade)
Honda Insight er som snytt ut av Toyota Prius. (Foto: Sigmund Bade)

LES OGSÅ: Nå begynner dette virkelig å ta av