Den var ikke gamle  bilen da den ble tatt ut av trafikk, denne Buicken fra 1940. Nå har den stått hos en samler siden før 1953, og endelig skal en ny eier få ta over på sommerens store auksjon i Enid, Oklahoma. (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)
Den var ikke gamle bilen da den ble tatt ut av trafikk, denne Buicken fra 1940. Nå har den stått hos en samler siden før 1953, og endelig skal en ny eier få ta over på sommerens store auksjon i Enid, Oklahoma. (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)

Har stått siden 1953 – nå skal bilene selges

Mange førkrigs-klassikere å velge blant på auksjon i USA.

Det skjer ikke så ofte, men innimellom dukker det opp biler på auksjon som ingen har fått komme i nærheten av på aldri så lenge. Biler som trenger mye jobb, og som dermed kan være både billige å kjøpe og svært sjeldne.

I fjor husker vi en diger auksjon av denne typen fra Nebraska, der hele bruktbil-lageret og en god del gamle usolgte nybiler ble solgt fra boet etter en gammel Chevrolet-forhandler.

Les om auksjonen hos Lambrecht Chevrolet her:

Har stått urørt siden 1953

Nå er det snart dags igjen. Det er samme auksjonsfirma som står for denne begivenheten, VanDerBrink Auctions, og åsted for denne er Enid, Oklahoma.

Når skroten ble lagt ned allerede for 61 år siden, da sier det seg selv at det som står der er
Når skroten ble lagt ned allerede for 61 år siden, da sier det seg selv at det som står der er

Nå er det ikke en gammel bilforhandler som har lagt inn årene, men snarere en litt udefinert bilsamler. Om han var mest interessert i å hugge biler og selge deler, eller om han bare samlet, det er litt vanskelig å slå fast nå. Det har nemlig gått hele 61 år siden virksomheten ble lagt ned, og på den tiden har de rundt 220 bilene i samlingen i hvertfall blitt til krevende restaureringsobjekter, om de eventuelt var bedre den gang.

Se den komplette auksjonskatalogen her:

Oliver Jordon kjøpte eiendommen, som var en etablert bilskrot, i 1945. Driften ble forholdsvis kortvarig som følge av krangel med myndighetene, som ville regulere om eiendommen. Dermed stengte han allerede i 1953, bygget et digert gjerde rundt eiendommen og voktet den vel for inntrengere helt til sin død i 2003, da han var 96 år gammel.

I praksis slapp visstnok omtrent ingen innenfor porten, og dermed er det mye som taler for at det meste i dag er urørt og like komplett som det var i 1953.

Forsøkt å selge

Reguleringsplanen for områdene rundt Enid, Oklahoma, skal i alle år etterpå ha inneholdt en udefinert flekk akkurat på Jordons eiendom. Ingen kom i kontakt med ham, og ingen fikk rikket ham. Men etter at også kona Ruby døde sist høst er nå tiden kommet for å selge.

Denne Lincoln type K fra 1939 har supersjeldent aluminiumskarosseri, og tør være en av de virkelige godbitene i samlingen. (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)
Denne Lincoln type K fra 1939 har supersjeldent aluminiumskarosseri, og tør være en av de virkelige godbitene i samlingen. (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)

For noen år siden skal man ha forsøkt å selge eiendommen med hele samlingen intakt, uten at det førte til noe konkret. Nå blir det altså vanlig auksjon på hvert enkelt av de rundt 220 objektene, før eiendommen selges separat.

Les også: Fire samlere klarte ikke å stoppe - da ble det auksjon

7. juni starter auksjonen, og man holder muligheten åpen for å fortsette dagen etter dersom man ikke blir ferdig på den ene dagen. Her er det mye som skal under klubba, og tilstrømmingen av publikum forventes å bli stor.

Godbiter i vekslende tilstand

Grunnen er selvsagt at en så gammel ”tidskapsel” inneholder sjeldne saker, selv om tilstanden i mange tilfeller gjenspeiler at objektene har stått ute. Blant annet gjelder det en del populære todørs coupé-karosserier av biler fra 1920- og 1930-tallet, biler som var helt uinteressante 20 til 30 år gamle vrak da virksomheten ble nedlagt.

Coupé-karosserier fra både 1920- og 1930-tallet finnes det også en hel del av. Disse var 20 til 30 år gamle da de ble parkert, og ikke verdt noe som helst den gangen. (Foto: Photos Courtesy of VanDerBrink Auctions)
Coupé-karosserier fra både 1920- og 1930-tallet finnes det også en hel del av. Disse var 20 til 30 år gamle da de ble parkert, og ikke verdt noe som helst den gangen. (Foto: Photos Courtesy of VanDerBrink Auctions)

En del av bilene har dog stått under tak, så alt er ikke like dårlig. Og av spesielle ting nevnes i auksjonskatalogen blant annet en 1939 Lincoln type K med et ekstremt sjeldent aluminiumskarosseri, flere førkrigs Cadillacer med V12-motor, hele to sene såkalte ”coffin nose” Corder, hvorav den ene med kompressor, og en hel masse deler.

Fra 1910 til 1950-tallet

Årsmodellene strekker seg helt tilbake til rundt 1910, og de nyeste bilene i samlingen skal være fra 1950-tallet – Oliver Jordon fortsatte nemlig, muligens av gammel vane, å kjøpe noen biler også en stund etter at han stengte dørene for kundene.

I tillegg til de rundt 220 bilene skal det også selges store mengder deler, slik som disse skjermene. Bak ser vi det som må være blant de nyeste bilene på tomta, henholdsvis en 1958 og en 1959 Ford. (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)
I tillegg til de rundt 220 bilene skal det også selges store mengder deler, slik som disse skjermene. Bak ser vi det som må være blant de nyeste bilene på tomta, henholdsvis en 1958 og en 1959 Ford. (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)

Alt skal vekk denne dagen, eller eventuelt disse dagene. Deretter blir eiendommen ryddet, og med dagens skrapmetall-priser i USA regner de fleste kommentatorene med at et realt lass med usolgte, gamle relikvier fra før krigen vil bli sendt rundt jorden til Kina og smeltet om til nye produkter.

Dermed blir dette siste og eneste sjanse for den som kan være lysten på et restaureringsobjekt fra en periode der slike ikke akkurat dukker opp hver dag.

Les også: Se de italienske fullblodsbilene som skjulte seg i låven