Å selge Trabant i Norge er ikke det enkleste. Men her er en selger som vet å utnytte den oppmerksomheten han får til siste rest... (Foto: Finn.no)
Å selge Trabant i Norge er ikke det enkleste. Men her er en selger som vet å utnytte den oppmerksomheten han får til siste rest... (Foto: Finn.no)

Trabant: Geirr solgte bilen sin på rim

Sjarmerende argumenter for å gi totakteren et nytt hjem.

Å selge bil er gøy og utfordrende, men ikke alltid like enkelt. De siste par årene har markedet for bruktbil, og til dels også gamle entusiastbiler, vært ganske mettet, og desperate tider påkaller som kjent desperate metoder.

Eller litt ekstra innsats, i hvertfall. For det er lite desperasjon å spore i annonsen for denne gamle Trabanten – adskillig mer humor og kjærlighet.

Les også: Topp 5 - dette er de kuleste østblokk-bilene

Starter med handicap

Trabant har aldri hatt det helt store markedet i Norge, selv om de var vanligere før. Og annonsen til Geirr i Drøbak har følgelig havnet i den litt trøstesløse kategorien ”andre merker” på Finn.no. Det er det ikke mye å gjøre med, men han har i hvertfall sørget for at de som finner den skal få mest mulig lyst på et gammelt østblokk-ikon til beskjedne 22.000 kroner.

Se annonsen her:

Selgeren satser hardt på sjarm og myke verdier - og myke tepper.
Selgeren satser hardt på sjarm og myke verdier - og myke tepper.

Han har nemlig skrevet hele annonseteksten på rim, og man skal være rimelig avtrubbet følelsesmessig for ikke å få litt godfølelse for den lille knerten:

”Kjøper du Trabant får du ikon-faktor høy; tragedien fra før er nå kun blitt gøy”, slår han fast.

Akkurat passe patinert

Bilen opplyses å være en 1968-modell, men det opplyses lite om tilstanden på den – eller historikken. Dette kan selvsagt være en av de som ble solgt nye i Norge på 1960-tallet, men kan like gjerne også være en som har kommet inn etter murens fall, da slike biler for alvor begynte å strømme ut fra det gamle øst og til entusiastgarasjer rundt om i Europa.

Den påstås ikke å være strøken, men har en svært korrekt patina for alderen. Mye moro for lite penger, konstaterer selgeren. (Foto: Finn.no)
Den påstås ikke å være strøken, men har en svært korrekt patina for alderen. Mye moro for lite penger, konstaterer selgeren. (Foto: Finn.no)

Det er i hvertfall liten grunn til å tvile på at denne har vært i en entusiasts eie, og at den har vært tatt godt vare på. Det viser bildene av en passe patinert bil, og ordlyden i annonsediktet.

Les også: Trabant gjør comeback - som elbil!

”Trabanten blåser ut røyken sin bak, det er nå så sin sak. Lyden av dette er rene sangen, rent skjønn er totaktsgangen”, forsikrer selgeren.

I ly av den politiske situasjonen...

Han er imidlertid ikke urealistisk i forhold til status og ressurser. Tvert imot, må man vel si.

Riktignok er det bare én mono-høyttaler på radioen, men den er til gjengjeld av solid dimensjon der den ligger borte i hjørnet på dashboard-hylla... (Foto: Finn.no)
Riktignok er det bare én mono-høyttaler på radioen, men den er til gjengjeld av solid dimensjon der den ligger borte i hjørnet på dashboard-hylla... (Foto: Finn.no)

Trabantens historie som arbeidshest i det gamle øst legges frem som et mulig fortrinn i ly av den storpolitiske situasjonen – det er et PR-grep det står respekt av:

”Her får du patina fra Honechers øst, men den er godkjent av EU, om det er noen trøst. Om Putin ønsker Europa å ta, er kanskje Trabanten bilen å ha”, foreslår den kreative selgeren.

Så får du tenke på om radio med én monohøyttaler, riktignok diger, og godlukt fra en smatrende totakter kan sette også deg i lyrisk stemning når du putrer bortover veien til sommeren.

Les også: Jan drømte om å få seg en Trabant i 26 år